Hej.
Jag har rivit lite i huset vi har köpt.. ser i väggarna att det inte är något proffs som har isolerat..
är de värt att riva ner isoleringen och slänga dit ny?
Tanken är sen att Slänga dit plast och sen 2 tum 2 på reglarna och en 45mm isolering

eller är är det att slänga pengarna i sjön?
bifogar lite bilder. så får ni se..


20140210_160601.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140210_160608.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140210_160615.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
ser nog ut så där för att reglerna ej har rätt avstånd för isoleringen.
försvinner ju av trappan när du gör så med reglar å sen gips på.
 
Hade varit intressant med bild från värmekamera för att se ev köldbryggor, har du tillgång till det?
 
S
söka köldbryggor på ett gammalt hus behöver man ej. det finns garanterat
 
Plast? Ska du inte ha isovers nya duk som andas?
 
kick3n skrev:
Hej.
Jag har rivit lite i huset vi har köpt.. ser i väggarna att det inte är något proffs som har isolerat..
är de värt att riva ner isoleringen och slänga dit ny?
Tanken är sen att Slänga dit plast och sen 2 tum 2 på reglarna och en 45mm isolering

eller är är det att slänga pengarna i sjön?
bifogar lite bilder. så får ni se..


[bild][bild][bild]
Så där ser det ut i de väggar som isolerades när direktverkande el var det billigaste sättet att värma ett hus. Det spelade helt enkelt ingen större roll om det pös ut värme lite hit å dit...
Vi har haft identiskt i våra väggar där det var pusslat med småbitar och typ 4 cm glipor mot reglarna på sina håll. Alla fall är väl unika, men i vårt hus blev det extremt stor skillnad efter att jag slängt ut den gamla skiten och satt dit nya hela skivor som passar mellan reglarna. Golvdraget har försvunnit, vattnet till kökskranen fryser inte längre när det blir minus, och huset håller värmen på ett helt annat sätt.
I vårt fall är svaret solklart ja, visst är det värt de där tusingarna att få skönare inneklimat!
 
Redigerat:
Ja visst de vet jag.. men jag kan bygga ut med en två tum två, klarar det precis med trappen


SBH skrev:
ser nog ut så där för att reglerna ej har rätt avstånd för isoleringen.
försvinner ju av trappan när du gör så med reglar å sen gips på.
 
Den skulle kunna vara av intresse.. vad heter den så man kan läsa om den?

Har samma funktion som plasten men andas?

t-quick skrev:
Plast? Ska du inte ha isovers nya duk som andas?
 
Ja det ser fösjävligt ut.. och de har varit riktigt kallt i den hallen..
Dock var isolering i bjälklag jord, gräs , spån osv.. och väggarna hjälper väl till det med..
Jag gör så att jag river ner skiten och slänger dit mer reglar och isolerar om det..
Hur mycket isolering hade du i dina väggar där de såg ut sådär?
Jag har pelare eller vad man ska kalla det på 10*10 cm och ett avstånd på 120 - 130cm emellan..
har ju funkat i över 70 år. men man vill ju ha det varmt.. och en isolering i en yttervägg på 10cm är ju inte mycket att hurra för.. jag måste slänga dit mer... 120mm på insidan för att få det att funka med trappen, och sen till läggs isolera utsidan sen när panelen byts...med 70mm på utsidan.. blir dock inte så mycket ändå.. men de kan inte bli sämre än vad det är nu..

Bödde skrev:
Så där ser det ut i de väggar som isolerades när direktverkande el var det billigaste sättet att värma ett hus. Det spelade helt enkelt ingen större roll om det pös ut värme lite hit å dit...
Vi har haft identiskt i våra väggar där det var pusslat med småbitar och typ 4 cm glipor mot reglarna på sina håll. Alla fall är väl unika, men i vårt hus blev det extremt stor skillnad efter att jag slängt ut den gamla skiten och satt dit nya hela skivor som passar mellan reglarna. Golvdraget har försvunnit, vattnet till kökskranen fryser inte längre när det blir minus, och huset håller värmen på ett helt annat sätt.
I vårt fall är svaret solklart ja, visst är det värt de där tusingarna att få skönare inneklimat!
 
S
två tum två får du ju precis på trappsidan och sen får gipsen i trappstegen
 
Kommer det bli snyggt att bygga in vagnsstycket? Jag har samma dilemma i mitt hus, ser nästan precis likadant ut (samma färg på den gamla panelen etc) men hos mig har det inte tagit ner panelen och isolerat om utan bara på med Tretex på 70-talet. Jag tänker inte bygga in mitt vagnsstycke utan bara sätta renoveringsgips.
 
kick3n skrev:
Ja det ser fösjävligt ut.. och de har varit riktigt kallt i den hallen..
Dock var isolering i bjälklag jord, gräs , spån osv.. och väggarna hjälper väl till det med..
Jag gör så att jag river ner skiten och slänger dit mer reglar och isolerar om det..
Hur mycket isolering hade du i dina väggar där de såg ut sådär?
Jag har pelare eller vad man ska kalla det på 10*10 cm och ett avstånd på 120 - 130cm emellan..
har ju funkat i över 70 år. men man vill ju ha det varmt.. och en isolering i en yttervägg på 10cm är ju inte mycket att hurra för.. jag måste slänga dit mer... 120mm på insidan för att få det att funka med trappen, och sen till läggs isolera utsidan sen när panelen byts...med 70mm på utsidan.. blir dock inte så mycket ändå.. men de kan inte bli sämre än vad det är nu..
Det var blandad tjocklek faktiskt, men mest 120 mm, enkelt lager om man säger så. Det hade ju varit bättre med ex 2 x 70 mm som de kunde lägga omlott för å minimer köldbryggorna... Jag bytte de dåliga skivorna och sedan satte jag nya reglar på utsidan där jag satte 45 mm isolering. Det fick inte plats mer...
Du skulle ju kunna ställa 90 mm-skivor mellan stolparna och sedan regla med tvåtvåor på insidan (om det får plats) där du kör 45 mm isolerskivor, och sist kan du tilläggsisolera utsidan oxå med 45 mm (eller 70 mm?!).
Det är nog bra å kolla över golvet oxå, trots att det är mycket jobb. Det är ju (som du säger) oxå en köldbov av rang!
 
Redigerat:
väggen är omisolerad nu.

Jag rev bort allt skit.. tog bort de två tum två som dom haft som reglar runt fönster å och satt dit nya reglar..

Salade på väggen så mer isolering får plats.

tog bort trappen. salade på väggarna + satt dit nya reglar.. isolerade och sågade av trappen en bit för att få tillbaks den..

Gick så fint så att jag inte har behövt kapa av trappen i själva stegen.. så det märks inte..
Nu sitter till och med trappen mycket bättre och känns mycket bättre för benen att gå i den.
var lite jobbigt att få tillbaks trappen själv. men ack den som ger sig :)
Nu äre bara resten kvar i denna hall..
sakta men säkert gåre. :)
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Härligt jobbat! Detta jobb kommer du vara glad att du gjorde så länge du bor i huset :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.