Framerate skrev:
Hur ofta öppnar en tjuv ett fönster? Otroligt sällan tror jag. ...
Tjuven bryter upp fönster nuförtiden. Detta enligt försäkringsbolagen och larminstallatören jag känner. Krossade fönster ger för stor risk för personskador, så buset undviker detta.
 
Jag har fått ett pris på ett comfortsystem som kombinerar trådlöst och trådbundet som verkar ganska vettigt.

Centralenhet JA 63KRX (utan siren eller manöverenhet) för dolt montage
Trådlös manöverpanel
Utesiren med blixtljus
Innesiren
5 PIR
4 dörrmagneter
rökdetektor

Ca 7000 utan montage. OK?
 
Stämmer med skadorna hos en granne. De försökte med fönstren och en dörr innan de tog rutan
 
Johan Gunverth skrev:
Det gör en del på försäkringspremien eftersom du får larmklass 2 på huset. I samband med nybygge är det inte mycket pengar för installationen, särskilt om de är dolda (100:-/st)
VILKET FÖRSÄKRINGSBOLAG HAR DU DÅ ???,MIG VETERLGEN FINNS DET INGET SOM KLASSAR ETT EGEN INSTALLERAT LARM TILL LARMKLASS 2.

KAN OCKSÅ TILLÄGGA ATT SKALL DET KLASSAS TILL 2,SÅ MÅSTE DU SKYDDA ALLA FÖNSTER MED GLASKROSS.

SYSTEMET MÅSTE OCKSÅ VARA UPPBYGGT MED ENBART GODKÄNT MATERIAL,DET FINNS INGA TRÅDLÖSA PRODUKTER SOM ÄR GODKÄNDA I LARMKLASS 2.
 
fredstu skrev:
VILKET FÖRSÄKRINGSBOLAG HAR DU DÅ ???,MIG VETERLGEN FINNS DET INGET SOM KLASSAR ETT EGEN INSTALLERAT LARM TILL LARMKLASS 2.

KAN OCKSÅ TILLÄGGA ATT SKALL DET KLASSAS TILL 2,SÅ MÅSTE DU SKYDDA ALLA FÖNSTER MED GLASKROSS.

SYSTEMET MÅSTE OCKSÅ VARA UPPBYGGT MED ENBART GODKÄNT MATERIAL,DET FINNS INGA TRÅDLÖSA PRODUKTER SOM ÄR GODKÄNDA I LARMKLASS 2.
Oj vad du tar i!
- Länsförsäkringar. Larmet installeras av behörig larmfirma. Jag drar trådarna.
- Glaskross krävs bara om det är ett företag. Glaskross fungerar dessutom väldigt dåligt i privata hem. Många falsk/sabotagelarm. Detta enligt samma larminstallatör.
- Det är enbart godkända material. Det är inte trådlöst.
 
Glömde Caps Locken på ,var inte meningen att verka högljudd.

För att få klassningen så måste du väl koppla upp mot larmcentral,eller ???

Jag har Länet själv,och hos mig kräver dom glaskross för Klass 2.

Du har ingen trådlös modul,okej men varför ha 2 st nyckelringar då,funktion ???
 
Johan Gunverth skrev:
Tjuven bryter upp fönster nuförtiden. Detta enligt försäkringsbolagen och larminstallatören jag känner. Krossade fönster ger för stor risk för personskador, så buset undviker detta.
Tyvärr kommer jag i kontakt med en del inbrott i mitt arbete och den erfarenhet jag har är att man oftast krossar glaset eller tar bort det helt alternativt bryter upp en dörr. Att bryta upp ett fönster så att det öppnas känns inte som förstahandsvalet.

Skulle inte förvåna mig om försäkringsbolagen kallar det för att man "brutit upp fönstret" även om det bara rör sig om glaset.

Både polis, försäkringsbolag samt media kallar ju oftast en "dator" för "hårddisk" när dom blir stulna så förvirringen verkar vara stor.
 
Jag tror förvirringen om vilka vägar tjuven tar bottnar i att det finns olika typer av fönster. H-fönster är hyfsat lätta att bryta upp, medan andra modeller av fönster är svårare att forcera och då bryts det i dörrar (eller framför allt balkongdörrar) i stället.

H-fönster måste monteras på rätt sätt så att karmen inte kan ”knuffas” åt sidan så att låskolvarna går fria och fönstren bör helst kompletteras med någon form av brytskydd.

Våra H-fönster (Elitfönster) har till exempel en mer än centimeterbred glipa i nederkant som får firma bryt och bänd att kuttra av hänförelse.

Larm måste inte kosta pengar. När vårt hus byggdes borrade vi in magnetkontakter (39 kr/st) i fönster- och dörrkarmarna och drog rör och kablar till en klädkammare. Nu gjorde vi det själva, men det kan inte kosta så mycket att låta elektrikern göra jobbet. Sen köpte vi larm på Clas Ohlsson för 2 kkr och det fungerar bra hittills.
 
fredstu skrev:
Glömde Caps Locken på ,var inte meningen att verka högljudd.

För att få klassningen så måste du väl koppla upp mot larmcentral,eller ???

Jag har Länet själv,och hos mig kräver dom glaskross för Klass 2.

Du har ingen trådlös modul,okej men varför ha 2 st nyckelringar då,funktion ???
- Larmcentral, ja
- Glaskross har larminstallatören sagt att vi skall hoppa över, även för klassningen. Skall kolla med honom igen, men jag har svårt att tro att han är dåligt påläst med tanke på de objekt han har installerat. ;).
- Nyckelringarna är för den teknikhatande flickvännen och för (barnpassande) svärmor som får panik om det är två tryckknappar till en lampa. ;D
 
Vilken installatör har du ???
 
fredstu skrev:
Vilken installatör har du ???
IPS Alarm i Göteborg.
 
Det krävs glaskross på alla rutor större än 15*20 cm belägna mindre än 4 meter över närmsta ståplan, magnetkontakter på allt öppningsbart, hemligt telefonnummer till uppringaren OM du skall ha klass 2 utan avvikelser, detta oavsett om det är företag eller privat. Fjärrkontroller eller andra trådlösa prylar är inte godkänt i någon larmklass överhuvudtaget. GSM-sändaren krävs dock inte, men är ett bra val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.