Vi skall nu bestämma oss för värmesystem till vårt byggprojekt.
Vi skall ha vedeldning med möjlighet till pellets på sikt och vattenburen golvvärme.
Acktanken där vv-beredaren skall vara förberedd för solfångare.
Har nu sökt och läst på detta forums trådar vilket givit mig en hel del info men jag blir också mer villrådig.
Vi skall värma en bostadsyta på 240 m2 med golvvärme samt ett garage (befintligt) på 30 m2 med radiator (blir väl två schutgrupper?). Har nu varit i kontakt med tre pannleverantörer och fått tre olika uppgifter på pannstorlek!?
Calmar Pannan: Tycker att deras system V33 blir för litet. 25-40 kW max 200 m2.
Dom rekommenderar istället det större systemet V65, 55-80 kW max 300 m2.
Baxi med Solo Inova: Säger att deras 30 kWs-panna räcker gott och väl.
Värmebaronen: Vedolux 40 UB skall räcka gott och väl.
Alla tre föreslår samma ackumulatorvolym, 3 x 750 liter.
Jag kan tänka mig två eldningar per dygn vid riktigt kallt väder.
Hur ligger det till? Är de för oss tre föreslagna pannorna likvärdiga effektmässigt?

Är givetvis även nyfiken på andra pannor. För och nackdelar rent användarmässigt.
Värmebaronen tilltalar mig just nu då deras underhållssotning verkar enkel och utförs från fronten………

Vill även ha synpunkter om ”reservkraft” vid strömavbrott för drift av fläkt och cirkpump. Har Ni valt pannleverantörens lösning? Eller finns det bra (billiga) lösningar för detta på annat håll?
 
De ger olika bud, men man kan faktiskt säga att alla tre har rätt.

Helst ska pannans vedvolym och ackumulatorn rymma energi för ett dygn, utom möjligen några enstaka gånger när det är som kallast. Kan man leva med att man får fylla på mer ved när det har brunnit i tre timmar så kan man klara sig med en lite mindre panna. Ska pannan stå i garagebyggnaden (den får inte stå i samma eller rum som bilen) så kanske det kan vara klokt att välja en större panna. Då slipper du gå ut och fylla på mer ved. Fast då tycker jag att du ska satsa på mer ack än 3x750 liter. Det är lagom till 130 liter ved och i V65 får det plats 160 liter. Då kan du inte lägga i fullt när du eldar bara för varmvatten. Ackumulatorvolym kan man nästan inte få för mycket av.

Det hela beror ju mycket på hur mycket energi huset kommer att behöva per dygn när det är som kallas. Ett nybyggt hus är ju bra mycket mer välisolerat än ett från 1930. Det går alltså inte att kategoriskt säga att till ett hus på 150 m[sup]2[/sup] så behövs si och så stor panna. Det är mycket möjligt att en panna på 30-40kW (fast egentligen är det vedvolymen som är viktigtast) räcker för ditt hus. Å andra sidan så kan du behöva en större panna om pannan ska stå i en annan byggnad och du ska ha en kulvert mellan. I så fal kanske du behöver en tekniktank i huset och en redigt stor och välisolerad slavtank.

Kolla på Effecta Woody också. Det verkar vara en klart bra panna också. http://www.effectapannan.se/ Om du har läst lite tidigare trådar så har du säkert sett att jag har en Solo Innova 30 som jag är mycket nöjd med.

Vad det gäller reservkraft så har det ocksåp diskuterats en del i nån tråd och en del på pellets.info och på Novators Dialogen. Vad det gäller säkerheten så är det ingen fara med ett strömavbrott bara allt är korrekt kopplat. Jag har provat att fimpa strömmen i full drift och det var helt odramatiskt.

Att köra pannan utan ström kan kanske vara lite knepigare. Nån gång kanske jag provar att dra ur turbulatorerna, tvångsöppna spjälluckorna och prova att elda strömlöst. Jag tror att det skulle funka, men det är sällan vi är utan ström mer än en halvtimme. Ännu mer sällan händer det i ett dygn, så jag har inte fått orsak att testa än.
 
Tack för ditt svar sveno :D

Sköt att höra att förslagen är jämförbara men "ack så olika för en lekman" 8).
Känns tryggare nu och att ingen leverantör försöker spela aprilo med mig ;)

Garaget är sammanbyggt med övriga "huset" så kulvert blir inte aktuellt och det blir ett separat pannrum. (Det finns någar ritningar på min hemsida i byggdagboken)

Huset kommer att få ganska bra med isolering 235 mm.

Har kollat även på Effecta och den verkar inte helt fel. Men man måste? kanske begränsa sig i urvalet för att inte bli änn mer villsen i ämnet :-/

Hur funkar det egna underhållet med sotning osv i Solo Inova? Smärtfritt och enkelt eller? Såg något om Sotverktyg för borrmaskin på deras hemsida ???

Strömbortfall är ett stort problem här. Denna vinter längsta 2 tim (så här långt) + många korta. Förra vintern 2 dygn. Har ritat in en el-nödslinga i hela "huset" och ett bensinaggregat men detta funkar ju bara när man är hemma och kan starta. Så någon typ av reserv till pannan tycker jag känns bra.
 
Om inte elavbrotten är längre än enstaka timmar så är det inget problem. Då tycker jag att det är onödigt med automatisk backup. Pannan klarar ett strömavbrott galant. Det stannar bara. Att huset blir utkylt är ju ingen risk om det inte är långa stömavbrott. Om det blir ett långt strömavbrott så kan du ju slå på ditt bensinaggregat och koppla in det och elda på.

Det kan vara så att något av alternativen passar dig bättre än de andra, även om inget av tillverkarnas förslag är fel. Det kan vara svårt att ge ett vettigt förslag utan att veta alla förutsättningar. Gemensamt är att man ska ta i ordentligt när det gäller ackvolymen. Trebemas föslag till V65 funkar om det är kallt ute och det går en del energi till huset, men när det är varmare ute så kan du inte lägga in fullt vedmagasin.

Underhållet tar ju en del tid, men det är inte så farligt. Det som kan uppfattas som besvärande är att det måste göras och att man inte kan strunta i det. Man blir liksom lite bunden, men det tar inte väldigt lång tid i anspråk. Jag sotar ungefär en gång per månad under eldningssäsongen. Det tar kanske en timme per gång. Jag askar ur efter varannan eller var tredje eldning. och det tar högst fem minuter. Några gånger per år ska fläkthjulet och vedmagasinet sotas och det tar lite längre tid.

Borrmaskinsviskan har jag funderat på att köpa, men jag tror inte min takhöjd räcker så jag har inte vågat köpa den. När man väl har fått in snitsen så går det iofs rätt fort att dra ur tuberna även med handjagarn. Resultatet kanske blir bättre med maskinviskan. Är det nån som vet det?
 
Jag har inhandlat en borrmaskinsviska (har precis som Sveno en Innova 30), den kostar 300:- men är väl investerade pengar. Sotningen blir bättre och går framförallt lättare och snabbare. Som Sveno säger: tänk på takhöjden över pannan.

När det gäller ack, panna och husstorlek så instämmer jag med föregående talare

/ulf
 
Jadu snickarpelle,

Det finns eg ingen som har fel fastän att de flesta man pratar med har helt olika uppfattningar. Då vi upphandlade vår anläggning diskuterade jag med fyra VVS firmor och alla tycket olika. I slutändan så bestämmde jag vad jag ville ha.

Kör med en värmebaronen. Fördelen är att det tar 5 min att sota tuberna och att aska ur. Lätt att tända och att elda. Men tänk på att; Ingen fläkt ställer högre krav på skorstenen och draget. Jag har kompletterat med en dragregulator som stryper tilluften innan syraventilen öppnar.
Har för närvarande 1800 liter ackvolym, och det är för lite. Planerar att koppla in ytterligare 1000 liter.

/Jögga
 
Jag är inne på just Värmebaronen pga den enkla sotningen. Verkar lite "avskräckande" med takhöjder och borrmaskinesviskor men det finns säker mängder med fördelar i andra system ???
Sedan är det ju priser som skall jämföras (puh) inte lätt det är ju inte bara summan 8)

Hittade den här sidan med "nödkraft": http://www.legoelektronik.se/se/produkter/noedstroemspaket/noedstroemspaket

Har ett möte med "chefssotaren" i morgon för att just diskutera skorstenar och möjlig placering. Inte så lätt i mitt fall. Vill undvika extrahus med pannrum och kulvert :-/
 
Kanon Hansson :D
Tänk vad det finns mycket bra info bara man vet var.....
Är vad jag förstår inte helt fel ute med Calmar & Inova ;)
Men var är Värmebaronen i testen 8)
 
"Dubbelkanon" Hansson

Nu är kvällen tryggad ;) mycket läsande blir det.

Saxar detta från http://www.afabinfo.com

Den som vill installera ny vedpanna kan komma att behöva kommunens tillstånd ifrån och med 2004. Energimyndighetens förslag rör anläggningar mindre än 50 kilowatt och går ut på att det från den 1 juli 2004 ska krävas tillstånd enligt miljöbalken från kommunen för installation av ny biobränslepanna. Från och med 1 juli 2006 ska tillstånd också krävas för att över huvudtaget använda befintlig värmepanna i detaljplanerat område.

Är det en första registrering och vägen mot vedskatt ;D
Tji gnosjödollar för bönderna :-X
Tur man inte bor i planerat område och har gammal panna. Vad kommer att hända 8)

ps. var är din hemsida? blev bara nyfiken :)
 
http://www.lindquistheating.se

Blir förvånad om du väljer annat, men smaken är som baken.

I vart fall åker jag och hämtar mig en 50 kW imorgon, det börjar bli lite kallt ute nu och det är inte många droppar kvar i oljetanken.
 
Hansson28 skrev:
Viadrus gjutjärns panna är väl inte miljögodkänd. Antagligen kommer det bli ett krav i Miljömålspropostitionen våren 2005...
Du hann före Hansson. Hade inte min uppkoppling till "lindquistheating"-sidan varit så långsam så hade jag skrivit det du skrev ;D ;D

Se upp med icke miljögodkända produkter, kanske är förbjudna om något/några år............
 
Instämmer med ovanstående, akta sig för liknande produkter.

Dålig konstruktion ur miljö och säkerhetssynpunkt, hög rökgastemp och ofullständig förbränning får man garanterat i såna pannor.

Calmar och Baxi är mina personliga favoriter som vedpannor.

Däremot har jag sett installationer med Viadrus pannor med pelletbrännare, det fungerar ypperligt ! Fast då är vi inne på nåt helt annat...... (inte bryta tråden, fy mig..)
 
Så har då sotaren varit på besök :)

I det stora hela fick vi OK på vår utformning av pannrum.
En sak som jag inte visst var att det inte räcker med dubbeldörrar mellan pannrum och garage utan att det måste vara en ”sluss”. Alltså att man går in i ett ”litet utrymme” och kan stänga en dörr innan man öppnar den andra. Men det är lätt fixat.

Vi pratade runt om olika pannfabrikat och han hade bara gott att säga om de fabrikat vi tittat på. Han hade dock en liten favorit i Värmebaronen med tanke på den för dom och för oss som användare enkla sotningen. Han tyckte det var stökigt med lodrätt sotning. Men som han sa det är ju tycke och smak.
Att Värmebaronen inte har någon fläkt såg han inte som några ”problem”. Det är bara att sätta in en rökgasfläkt i skorstenen. Man blir då inte fullt lika fast i ”självdrägsprincipen” och pannan blir mer effektiv lika de andra med inbyggd fläkt.

Ja det finns säkert synpunkter kring sotarens resonemang om Värmebaronen? ;)
Låt höra! ::)
 
Hej,

Värmebaronen är nog en bra panna, anledningen att jag inte kollade vidare på denna var när jag såg offerten, den blev alldeles för dyr för det man får - enligt mig skall tilläggas.

Om inte pengar vore nåt problem (ganska ovanligt för mig iaf ;) ) så skulle jag nog satsa på en Viessmann Vitolig 200.
http://www.viessmann.se/web/sweden/se_publish.nsf/Content/Vitolig200_swedish
Denna panna har högst verkningsgrad (92%) och steglös reglering av fläkt, rostfritt förbränningsutrymme, jag helt enkelt "Rolls-Royce´n".
Men ska man köra Rolls så kostar det, även i pannrummet ;)

Baxi
Calmar
Effecta

Det är mina favoriter.
 
Att välja vedpanna är inte lätt/rätt..
Såg i början att du tänkte på pelletts i framtiden, då kan du stryka Solo innova lev. ej med sidlucka för pelletts.

Sitter själv i bytes tankar, idag en vattenläcka i min gamla Albin panna 235 (35kW 75% självdragspanna) köptes med sidlucka för p-brännare.

Blir nog en Calmar V65 för det stora vedutrymmet har 3x1000l i acc. och varit aldeles för länge i pannrummet med att ladda dessa . Testa formeln som finns "svanen metoden acc.volym 18x vedvolym. på V65 blir det 150*18=2700l.

Hoppas dessa tips hjälper.
PS. Köp en panna med siduttag för pelletts, och tänk lite framåt. DS
Bara ett tips från en småbarns pappa med begränsad tid ::) //Hans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.