Vi ska renovera vår tvättstuga i källaren och vi tänkte att vi skulle vara grundliga och även passa på att byta avlopp. Nu har jag bilat upp halva golvet och har grävt upp ett antal kubikmeter sand. Rören är nu blottade och vi väntar på rörläggaren. Nu har jag börjat fundera på hur jag ska göra när jag ska "bygga" det nya golvet. Bör jag passa på att isolera golvet (det är ju inte mycket jobb att även bila upp resten av golvet)? Min tanke var att använda något som släpper igenom fukt (typ isodrän). Vad tror ni om följande? Sand i botten, sedan isodrän och ovanpå det gjuter man en betongplatta (armering?). Är det bortkastade pengar?

Jag tänker lägga klinker på golvet (ingen golvvärme). En del av utrymmet ska sedan bli bastu. Huset är från 1964 och idag ligger det sand, och sedan en tunn (ca 8-10 cm) betongplatta (utan armering).

//Roger
 
Om du ändå har bilat upp golvet så hade jag slängt i 100mm cellplast och lite golvvärmeslang ändå.
Det är så skönt med golvvärme i källaren och det kan bli jobbigt om du senare ångrar dig och vill ha värme! ;)
 
Håller med lägg 20 cm cellplast naja fast en golvvärmesöang i armeringen för ev framtida bruk kostar ju inte många hundringar extra, så fonns ju möjligheten att koppla in den senare om du ändrar dig.
 
Får jag inte problem med fukt om jag lägger golvvärme? Rummet på ca 10 m2, men när man räknar bort bastu, dusch och inredning till tvättstugan är golvytan nere på ca 4 m2. Kan man lägga golvvärme på de fria golvytan utan att få problem med fukt? Jag hade inte tänkt att använda något tätskikt (förutom i duschutrymmet och runt golvbrunnen).
 
Redigerat:
Om du isolerar så behöver du inte oroa dig för fukt, jag hade nog lagt golvvärme i hela rummet även om du ska bygga bastu, om ett antal år kanske du/ni får för er att ta bort bastun och göra något annat där.
Men vill du bara ha på dina 4kvm så går det också bra.
När det gäller tätskiktet så har jag gjort som du har tänkt och bara lagt det i duschytan/de väldigt blöta ytorna.
 
Är det någon speciell cellplast man ska använda eller räcker det med "vanlig"? Då bör jag alltså gör så här: Först Sand, sedan 100mm cellplast, sedan armering/betong, golvvärme, Flyspackel, Klinker?
 
Det blir bra är det lätt att gräva gör det inget om du lägger 20 cm cellplast. Gjuter du 10 cm så fixar du fallen med betongen blir tillräckligt plant o jämt för klinker bara av att sloda när du gjuter så något flytspackel ska inte behövas.
 
Tusen tack för all hjälp. Det är inga problem att gräva bara en massa sand, så det blir nog 20cm cellplast och 10 ca betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.