Ska bygga nytt nu och funderat lite över detta system.
Budgeten är redan stram, men går man miste om en hel framtid om man skippar detta system? Vissa saker kanske man är dum om man hoppar över?!

Med vänlig hälsning, Fredrik
 
Om budgeten är stram kanske man kan nöja sig med att dra i flera trådar för framtida bruk men skippa KNX?
 
Du kan ju se till att få en rejäl central och dra vp-rören så det är möjligt att installera i framtiden. Så tänkte jag göra innan jag fick till en bra deal på hemautomationen.
 
Det händer oerhört mycket just nu, framförallt i USA, när det gäller smarta lampor etc som kommunicerar trådlöst via WiFi eller dedikerade hubbar.

Jag är övertygad om att framtiden ligger i sådan teknik, inte i massiva kabelknippen till stora centraler.

Risken med KNX är nog att bygga fast sig i forntiden.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Om budgeten är stram kanske man kan nöja sig med att dra i flera trådar för framtida bruk men skippa KNX?
Förklara gärna lite mer :)
 
Mattiaz skrev:
Du kan ju se till att få en rejäl central och dra vp-rören så det är möjligt att installera i framtiden. Så tänkte jag göra innan jag fick till en bra deal på hemautomationen.
Det är ju en väldigt smart ide. Problematiken är materialkostnaden. Fick en hint på ca 60 000.
 
mycke_nu skrev:
Det händer oerhört mycket just nu, framförallt i USA, när det gäller smarta lampor etc som kommunicerar trådlöst via WiFi eller dedikerade hubbar.

Jag är övertygad om att framtiden ligger i sådan teknik, inte i massiva kabelknippen till stora centraler.

Risken med KNX är nog att bygga fast sig i forntiden.
Så du tror att KNX kommer försvinna i framtiden?
 
Jag vet ärligt talat inte, men jag tycker att tekniken som sådan känns oerhört gammalmodig.
 
Är man inte teknikintreserad så ska man knappast skaffa KNX, det kostar rätt mycket och man får lite för pengarna om man inte tycker att det är "häftigt" att kunna styra kors och tvärs. Jag tänder lika gärna belysningen i mitt rum med en knapp vid dörren som ALLA förstår hur den fungerar i stället för en "platta" som är helt oförståbar för dom oinvigda.
Och jag vet vad man kan gör för jag har installerat ett antal hus med KNX, men själv har jag inte en tanke på att skaffa KNX i mitt hus. Det trots att jag har "kanonpriser" på grejer och kan fixa allt själv.
 
FreddaP skrev:
Det är ju en väldigt smart ide. Problematiken är materialkostnaden. Fick en hint på ca 60 000.
För vadå? Min central kostar ca 4000kr mot kanske 1500kr. 16mm slang 100m ca 350kr.
 
Mattiaz skrev:
För vadå? Min central kostar ca 4000kr mot kanske 1500kr. 16mm slang 100m ca 350kr.
För själva KNX systemet.
 
Du behöver ju inte installera knx om du inte vill, men för en relativt liten kostnad kan du ha det förberett om du vill installera det i framtiden.
 
mycke_nu skrev:
Jag vet ärligt talat inte, men jag tycker att tekniken som sådan känns oerhört gammalmodig.
Håller med....det finns redan likande system som bygger på liknade teknik....som utvecklades på rena stenåldern...
tror också att det kommer helt nya system inom några år....
 
FreddaP skrev:
Förklara gärna lite mer :)
Jag är inte insatt i hur det fungerar, men jag har förstått att man behöver 4-5 ledare till varje brytare/uttag istf 3. Då kan inte det vara en oöverstiglig kostnad att dra 5 tåtar istf 3 men bara använda 3 av dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.