Delar av mitt hus är en gammal sommarstuga från 60 talet med allt vad det innebär av bristande isolering osv så jag funderar på att helt enkelt riva den delen och bygga en ny del istället.
I samband med det blir det också en renovering/planförändring av andra delar av huset så jag tänkte att det kan vara dags att inhämta byggahusjuryns synpunkter.

Förutsättningen är att bredden på huset är låst pga den del av huset som jag ska ha kvar (lite grovt 9X9 meter).
Pilen i bilden pekar mot nord.

I väster finns en carport och ett rädgårdsförråd, dvs inte mycket till synvärden där.
I syd finns trädgården
Åt öster finns utsikt över området och begränsad sjöitsikt
norrsidan innehåller en uppfart och sen är det skog.

Tomten lutar rätt kraftigt åt öster. Tanken med den 1100 mm breda klädkammaren är att den i en framtid ev kan ersättas med en källartrappa (den där dagen man vinner alla miljonerna)
Tyvärr har jag ingen sitautionsplan att tillgå (jag vet att herr Bäver brukar fråga efter den)
 
  • 15X9 - entre syd3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
(y) Jodå, mycket riktigt börjar jag med att gnälla om att man vet på tok för lite om dina omgivningar. Av ritning och beskrivning verkar detta som ett ganska svårt och lite bakvänt ställe, med slumrande potential och luriga fällor. Kanske det ter sig lite sunkigt och passé. Men ändå är detta ett inbott hus med inbodd trädgård, vilket har sina kvaliteter och väcker tankar.

Någon har lagt köket mot norr. Det verkar klokt. Någon har sett till hämta in mesta möjliga av sjöutsikten till rummen där man vistas mest. Det verkar också klokt. Men av någon orsak har entrén hamnat på husets "baksida", från infarten räknat. Det verkar galet. Å andra sidan ligger carport och förråd perfekt som en länk mellan infart och entré. Och kanske man till vardags gärna sitter ner och pausar i trädgårdsjobbet med en kopp kaffe på den solvarma entrétrappan. Så, det är kanske också klokt. Vi som inte varit där förr vet så lite.

Eftersom tomten sluttar starkt, och du funderar på källartrappa misstänker jag att du har en (väldigt?) hög sockel under sjöutsikten. Din dröm handlar kanske om ett souterrainplan. Du vill behålla halva stugan, och gissningsvis menar du den östra halvan med alla våtrummen. Det kan man förstå. Men jag begriper inte varför du vill riva halva huset istället för att bara tilläggsisolera. Eller - om stommen nu är helkass - varför inte riva rubbet?

Kommentera gärna mina intryck, och berätta mer om hur du tänker använda stället!
 
Det är svårt det här med att förklara ;)
Jag ska börja med att be om ursäkt då jag nog har lyckats vilseleda lite.
En av de saker jag borde ha sagt är att jag äger och bor i huset idag så helt klart är det lite inbott och bekant.

Det här är en väldigt grov skiss på hur huset ser ut idag plus att jag har lagt in förrådet (den mindre fyrkanten) och carporten. Ovanför dem sen så är det skog
Nuvarande.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det är då den mindre delen till vänster i bild som är sommarstugan. Den högra delen är den del som byggdes i slutet på 90 talet och som jag ser som bevaransvärd.

Sommarstugedelen har stora problem med låg standard. Dels är takhöjden bara runt 2.20, takstolarna är relativt korta så man får problem om man vill tilläggsisolera utåt. Med 15 cm påslag (dvs nå ca 25 cm isolering) så får man ett takutsprång på ca 15 cm .

Ska man få plats med mer än 200-250 mm isolering på vinden så kräver även det en ombyggnad av takstolarna så en renovering innebär minst ett helt nytt tak plus nya väggar för att få upp höjden. Naturligtvis måste då även golvet byggas om för att kunna stödja de nya väggarna iom att tyngdpunkten förskjuts utåt.

Dvs det är i praktiken en rivning och nybygge som gäller även vid en renovering/ombyggnad i befintligt läge om man ska kunna nå en god standard.
Det som talar för att försöka hitta en lösning på den befintliga platsen är att det finns en fin muard spis samt vedspis i köket anslutet till en murad skorstensstock.

Det som talar för rivning och nyutbyggnad i annan riktning är att man på det viset frigör ett fint söderläge
 
Redigerat:
billy_baver skrev:
(y) Jodå, mycket riktigt börjar jag med att gnälla om att man vet på tok för lite om dina omgivningar. Av ritning och beskrivning verkar detta som ett ganska svårt och lite bakvänt ställe, med slumrande potential och luriga fällor. Kanske det ter sig lite sunkigt och passé. Men ändå är detta ett inbott hus med inbodd trädgård, vilket har sina kvaliteter och väcker tankar.
Tomten har onekligen varit en ordentlig utmaning med många roliga överraskningar som ett par hundra tillplattade cirkelkaffeburkar som hittades under en ca 1 m3 stor sten tex . Totalt sett är det nog 6-7 meter mellan högsta och lägsta punkt på tomten. Sen består den av en mycket hård form av morän så man gräver inte med spade. Man använder hacka och korp när man ska nedåt.

Just höjdskillnaderna har lett till att jag har skrivit ett antal inlägg om hur man bygger betongelement för att ta upp just höjdskillnader ;)

billy_baver skrev:
Någon har lagt köket mot norr. Det verkar klokt. Någon har sett till hämta in mesta möjliga av sjöutsikten till rummen där man vistas mest. Det verkar också klokt. Men av någon orsak har entrén hamnat på husets "baksida", från infarten räknat. Det verkar galet. Å andra sidan ligger carport och förråd perfekt som en länk mellan infart och entré. Och kanske man till vardags gärna sitter ner och pausar i trädgårdsjobbet med en kopp kaffe på den solvarma entrétrappan. Så, det är kanske också klokt. Vi som inte varit där förr vet så lite.
Just entren är något jag har brottats och grubblat med en hel del. Jag har en entre på nordsidan idag och visst är det skönt med en kort väg in.

Det är dock relativt trångt på den sidan mellan infart och hus så det kan aldrig bli någon trevlig altan där utan det blir en ren "kuta in och ut" variant. pga lutningen så blierr det också en ganska hög trappa.

Det är dock en av de delar i mitt förslag som jag känner att jag inte har nått riktigt i mål med. Här skulle jag helt klart behöva mer ideer och förslag. Även en västlig entre skulle kunna fungera baserat på hur tomten ser ut.

billy_baver skrev:
Eftersom tomten sluttar starkt, och du funderar på källartrappa misstänker jag att du har en (väldigt?) hög sockel under sjöutsikten. Din dröm handlar kanske om ett souterrainplan. Du vill behålla halva stugan, och gissningsvis menar du den östra halvan med alla våtrummen. Det kan man förstå. Men jag begriper inte varför du vill riva halva huset istället för att bara tilläggsisolera. Eller - om stommen nu är helkass - varför inte riva rubbet?
Helt rätt och fel samtidigt
Jag har ingen hög sockel alls - faktum är att jag inte ens har en sockel. Huset står nämligen på plintar :)

Dock är det över 1 meter i höjdskillnad på de västra nio metrarna (de som ska vara kvar). Med plinthöjden längst i väster inräknad så tippar jag på att det på östsidan kan vara 1.20-1.40 mellan markyta och undersida hus idag.
På den delen som jag avser att bygga ut dvs de 7 östra metrarna bär det nog iväg en hel del till. Det finns sen ännu mera lutning längre ned i backen så jag bedömmer att jag ska kunna göra ett garage under huset på sikt och ändå ha lutning från huset ned till vägen.

Det synns ju inte på en planritning men jag har planerat för att bygga själva bjälklaget med plintar i ytterkant och sen fribärande i mitten med hjälp av två 7 meters limträbalkar.
 
Redigerat:
Aha! Skissen i första inlägget är ingen nulägesbeskrivning, utan tanken på färdigt resultat. Ja, jag tyckte väl det var lite drastiskt att riva hälften ... :surprised:

Jag har fortfarande inte helt klart för mig hur din tomt ser ut. Men kommer att tänka på ett annat ställe, där jag bidrog med lite idéer. Ibland är det inte alls dumt med plintar!


ramini00A.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ramini00D.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kom ju på att det går ju att plocka fram flygbilder på nätet :)

Tyvärr itne högupplöst så här ute på landet men
ovan.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt hus till vänster i bilden ovanför vägen. Vattnet till höger. Det som inte synns alls på bilderna är förrådet. Det svarta taket är carporten.

Bilden kommer från Google
 
Mats00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gissar höjdkurvorna hamnar ungefär så här. Som jag förstår dig väljer du mellan utbyggnad A och B, och det är B-varianten du visade i första inlägget.

Rätta mig gärna där jag gissat fel!
 
Det tar sig som mordbrännaren sa när stan brann upp eller om det nu var ned ;)

Höjdkurvorna ligger rätt bra, det faller lite mot nord också men det är såpass lite att det inte påverkar mina planer.

Den svarta fyrkanten mellan A och B är den del som byggdes på slutet av 90 talet och som således ska vara kvar oavsett vad som händer.

Svart + A är den planlösning jag visade i första inlägget.

B är den gamla sommarstugan. Den är då den vänstra delen av planlösningen i inlägg nr 3. Den högra delen av den planlösningen är den svarta delen.

Det lilla förrådet ligger lite fel på bilden. Det ska lite längre västerut men jag tror det var under bygge när satelitbilden togs
 
Mats01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Din egen plan har flera förträffliga fördelar. Jag har bara "buffat till" en smula för att hitta snygga siktlinjer och undvika korridorkänsla. Om takåsen ligger i östvästlig riktning skulle jag inte tveka på alternativ A. Och jag tror att du ångrar dig djupt om du inte samtidigt förser utbygget med helmurad källargrund i fullhöjd, åtminstone fullt redo för souterrainplan. Gränskostnaden blir mycket överkomlig.

Vardagsrummet har jag flyttat vardagsrummet, och därmed släppt fokus på er sjökontakt. Det beror på att jag föreslår er att själva skapa nya utsikter i syd och sydväst. Varför inte en spegeldamm, ett orangeri eller ett matchande lusthus i trädgårdens fond? Kanske den gamla sommarstugespisen kan bli ny utegrill? Mitt förslag är att planera och anlägga nya "trädgårdsfinesser" samtidigt med utbygget. Alltså - ta in en duktig trädgårdsarkitekt först av allt!

Entrén har jag flyttat till norra fasaden. Där hamnar den mitt i besökarens första anblick, och där kommunicerar trappan fint med befintlig carport. Detaljplanera yttertrappan noga! Balkongen är viktig. Den sätter köket och trädgården i omedelbar förbindelse med varandra utomhus. Tekniskt föreslår jag att man integrerar balkongen med mellanbjälklaget, så att man slipper "stötta" med fula stolpar. Då bildar balkongen en snygg horisontlinje runt byggnadens sydöstra hörn.

Köket är alltså mer avgränsat än i ditt förslag, och matplatsen mycket rymligare. De båda andra våtrummen har jag inte detaljplanerat. De är båda någorlunda rymliga och enkla i grundformen för att medge framtida förändringar.

Fönstersättningen är bara snabbskissad, och mest tänkt som inspiration.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tack.

Att ge utbyggnaden en murad grund är något jag definitivt kommer att titta närmare på.

Mycket bra ide med att göra en grill eller liknande av den gamla spisen. Ett uterum med den som värmekälla kanske?
 
Mats skrev:
Tack.

Att ge utbyggnaden en murad grund är något jag definitivt kommer att titta närmare på.

Mycket bra ide med att göra en grill eller liknande av den gamla spisen. Ett uterum med den som värmekälla kanske?

Som sagt: Ta det med din trädgårdsarkitekt, som du bör skaffa på direkten! Trädgården är A och O på en svår och tacksom tomt som din.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.