Hej
Funderar på att köpa ett fritidshus byggt i slutet på 70-talet.
Men jag har en fundering på golvet som är plastmatta på spånskiva och där varenda spånskiveskarv tydligt syns.
Känns som att golvspånskivorna rest sig i skarvarna.
Huset har stått tomt och kallställt i flera år,och varje vinter.
Vad tycker ni är detta vanligt eller något att oroa sig för?
Kan tillägga att grunden som är murad av leca block är oputsad på utsidan, kan fukt komma in där om lecastenarna är oputsade.

Vad tror experterna??
 
Utan att titulera mig som expert tycker jag inte att du skall oroa dig för att skarvarna syns. Stampa i golvet och känn om det sviktar. Stampa på flera ställen och känn om det svarar lika överallt. Går det att komma in i grunden? Titta om det ser fuktigt, mögligt eller ruttet ut och känn hur det luktar. Att lecablocken är oputsade låter inte som ett problem. Att huset har stått kallt på vintrarna är troligen inte heller något problem så länge inga vattenledningar gått sönder.
 
Hade precis samma "problem", köpte en sommarstuga som byggdes 68a. Skruvar och skarvarna syndes genom mattan rev ut 30kvm plastmatta, massonite, råspont och byte isolering och la in laminatgolv på två dagar med hjälp av en kompis. (Och jag är bara en vanlig hemmasnickrare)
 
Min stuga har också alltid stått kallställd, säkert det som gjort att skruvarna börjat rosta och krypa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.