Jag har en ca 10 år gammal IVT bergvärmepump som till synes fungerar bra. Inga larm och ingen minskning av köldbärarvätska eller liknande.

Har fått hem lite reklam där de vill kränga service av denna för 2600 kr vilket för mig låter väldigt mycket. Är sådan service verkligen nödvändig, och är i så fall 2600 kr ett rimligt pris för detta?
 
Vad skulle den servicen innehålla för dessa pengar. Reskostnad,fakturaavgift? Material tillkommer.nej har din vp fungerat så låt ingen mupp börja greja för då är det snart slut med den, 10 år så den går på övertid snart och var bara rädd om den rengör kolla så all ser bra ut. byt luftfilter och kanske rengöra fläkten för ventilationen.
 
Rengöring av sil på kalla sidan likaså varma sidan om det sitter en sådan klarar man själv om man är normalhändig. Även öppna fronten lysa med ficklampa och se ev läckage, funkar pumpen klanderfritt som du skriver, så säger jag nej till service för 2600kr. Bättre du köper el för de pengarna som driver värmepumpen.

mvh
 
Ok som jag misstänkte. Tack för tydliga svar!

Det de skrev servicen innehöll var rengöring, ev. påfyllning av köldbärarvätska, provtryckning av kompressorn samt check av ett antal kontrollpunkter och driftparametrar.
 
Är man bara lite påläst/insatt i hur det ska vara med en BVP så är det bortkastade pengar med deras så kallade "service".
Är man helt novis eller aldrig sett en pump innan kan man köra en service för att se vad man själv ska kolla.
 
  • Gilla
TM VVS
  • Laddar…
Sätt in de pengarna på konto reserverat för framtida utbyta av värmepumpen så får du mest glädje av de.

Såg att IVT numera kräver att man skriver service avtal för att utökad försäkring/garanti skall gälla, snudd på utpressning kallar jag det, så det får väl bli ett annat märke då nuvarande IVT bergvärmepump ger upp i framtiden. Men har en börjat följer väl de andra efter.....
 
Förutom att det inte behövs någon service så skulle jag ALDRIG betala ett fast pris på 2 600.

Vill jag ha något gjort så får dom komma hit, göra jobbet, och debitera timpenning.
 
cecar33 skrev:
Vad skulle den servicen innehålla för dessa pengar. Reskostnad,fakturaavgift? Material tillkommer.nej har din vp fungerat så låt ingen mupp börja greja för då är det snart slut med den, 10 år så den går på övertid snart och var bara rädd om den rengör kolla så all ser bra ut. byt luftfilter och kanske rengöra fläkten för ventilationen.
Vadå övertid ? Menar du att IVT bara håller 10 år......vår ena Thermia insatt -85 byttes, av andra skäl än att den slutat fungera, för 3 år sedan.. 26 år med samma kompressor ;)
 
VP är väl inte direkt kända för att leva så länge rent generellt, framför allt inte tidigare modeller. Det har inte med IVT att göra utan det är nog rätt lika oavsett märke, har själv bytt 3 st genom åren i olika hus som jag bott i. Nr 1 minns jag inte märket Nr 2 var en Elektro Standard Aquaes 110 . Nr 3 var en Nibe F110
Så visst det finns säkerligen ett flertal gamla fungerande VP, men nu sa jag inte att man skall slänga ut den utan enbart att den lever på .............
 
I dag kan man ju få ganska långa garantier/försäkringar på vp så tillverkarna räknar nog med att dom ska kunna hålla ett bra tag men mycket beror nog på inställningarna gissar jag.
 
cecar33 skrev:
Vad skulle den servicen innehålla för dessa pengar. Reskostnad,fakturaavgift? Material tillkommer.nej har din vp fungerat så låt ingen mupp börja greja för då är det snart slut med den, 10 år så den går på övertid snart och var bara rädd om den rengör kolla så all ser bra ut. byt luftfilter och kanske rengöra fläkten för ventilationen.
Vad avser du, Luftfilter och fläkt har väl inte en bergvärmepump och man brukar väl säga runt 20 år, lmen beroende av drifttid och antal start/stopp.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Antar att servicen innehåller rengöring av filter både varma samt kalla sidan samt att installatören kollar så vp går med rätt delta men då måste han komma under uppvärmnings säsongen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.