Angående de nya regler som från och med i sommar kanske gör det möjligt att bygga till 15 kvadratmeter utan bygglov. Se artikel i DN:

http://www.dn.se/ekonomi/snart-kan-du-bygga-hus-utan-bygglov/

Kommer det innebära att folk som redan "maxat ut" (kvadratmetermässigt) sitt bygglov enligt detaljplan/bestämmelser också får bygga ut 15 kvadratmeter utan bygglov eller bara för dem som har marginalerna så att säga?
 
Nog ingen som vet. Men skall det fungera så måste det nog vara så att man skall få bygga ut utöver tillåten max yta. Det kan i många fall vara en avancerad tolkningsprocess om hur stor yta man egentligen har.

Så om "friheten" villkoras med max totalyta enl. detaljplanen, så kommer många att iallafall vara tvungna att få någon form av besked från stadsbyggn. kontoret om hur stor yta man anses ha.
 
Jag tolkade att du måste vara inom detaljplan
 
Hur fungerar det idag med friggebodar? Får jag bygga 15 kvm friggebod om jag redan byggt de 30 kvm uthus som jag får bygga enligt detaljplanen i området?
 
Exostor skrev:
Hur fungerar det idag med friggebodar? Får jag bygga 15 kvm friggebod om jag redan byggt de 30 kvm uthus som jag får bygga enligt detaljplanen i området?
Friggeboden är bygglovsfri och är därmed befriad från restriktioner i detaljplan (DP). Dvs, du får bygga 15kvm friggebod UTÖVER de uthus du har tillåtelse till enligt DP. Friggeboden får även bebyggas på plats som i DP är punktmarkerad, dock ej närmare än 4.5m från tomtgräns.
 
peternicklas
De får väl även ändra det i DP som anger att man endast får ha 2 byggnader på samma tomt. Hus och garage så är detta redan nått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.