Vi bor i en liten brf. I bostadshuset utfördes stambyte och vi lät renovera toaletten med vidhängande dusch samtidigt. Huvudentrepenören var en av Sveriges största och för VVS "ansvarade" ett gammalt välrenommerat(?) nyköpingsföretag. Den så kallade besiktningen "utfördes" av en av jättarna i Sverige samt ett lokalt företag. I stort sett hela jobbet blev fiasko från början till slut - det enda som utfördes ordentligt och i tid var kravet på betalningen, fast inte ens det blev riktigt gjort från början. (jobbet påbörjades en vecka för sent och avslutades sex veckor efter avtalad tid, vi har aldrig fått någon ersättning för detta) Det har sprungit folk här för att "fixa" det ena och det andra med följden ibland att saker och ting bara har blivit sämre. Bl a läcker kranarmaturen på tvättstället ner i kommoden under med vissa konsekvenser för brukbarheten av densamma, detta har "fixats" av VVS-firman med följden att nu senaste reparationen orsakade en ännu större läckage och glipan mellan tvättstället och armaturen är större än någonsin, dessutom ordnade reparatören läckage i vattenlåset så att allt som låg under vattenlåset blev vattenbegjutet. Golvet i utrymmer lutar svagt ner mot brunnen från dörren medan det från bakväggen blir en helt annan lutningsvinkel vilket medför att vattnet rinner långt in på golvet från duschen, även detta i strid med det som lovades vid förhandlingarna (duschgolvet har mindre klinker för att få till stånd en bättre lutning i utrymmet). Det finns trasiga handtag, trasiga fogar, duschtermostat som inte tycks ha ett hum om vilken temperatur som är den önskade, skrikande "tysta" vattenledningar, med mera. Dessa skrevs ner i protokollet vid "slutbesiktningen" samtidigt som man garanterade att dessa endast är bagateller som är enkla att åtgärda, men detta har aldrig blivit gjort. Nu hävdar ordföranden i föreningen att dessa fel inte ens finns i protokollet, fast jag såg med egna ögon att de blev noterade vid den så kallade besiktningen.
Råd? Kan jag finna hjälp någonstans i vårt avlånga land?
 
C
Liten förening = nära till varandra,läcker hos dig p.g.a. dåligt arbete,risk för följdskador I huset.

Ta dit en besiktningsman så att föreningen kan vara trygg vad avser följdskador.Alltså föreningen som är beställare av jobbet skall reklamera. till byggaren.
 
Om lösningen skulle vara så där enkel eller till och med ganska mycket mer invecklad hade jag aldrig ställt frågan. Att föreningen är liten är det största problemet. Att dessutom orten är liten där i stort sett alla känner alla gör saken ännu svårare. Att den så kallade besiktningen utfördes av folk från orten och dessutom från ett ledande företag i landet gör det ännu mer invecklat. Alltså - jag väntar och ser om någon har något uppslag till hjälp.
 
C
Med din ödmjuka attityd:( skulle det förvåna om fler känner sig besjälade av att engagera sig i ditt problem Vi ställer uppför dig men du får nog stämma ner tonen lite om du vill ha hjälp....:confused:
 
Om jag hade behövt hjälp med min karaktär eller min ton, hade jag sökt det hos någon som begriper sig på sådana saker och framförallt hos någon som ens hjälpligt känner mig, inte hos någon besserwisser på en byggsajt. Om du inte känner för att ge någon adekvat information, behåll dina kommentarer för dig själv, tack!
 
C
Du behöver definitivt hjälp med din ton.... Du har fått många svar av de 390 som läst din ditt inlägg:D

carra f.d. skadechef o skadereglerare som är en besserwisser på försäkring o skador,helt rätt!

A hate when I have right!
 
Redigerat:
O
Tja... Jag tappade precis lusten att ens fundera på att hjälpa med något förslag....
Funderar på om inte TS bryter mot några av forumets regler?....
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Du kan faktisk låta bli att ta en lokal besiktningsman och det är fritt att välja en själv. Men du får stå för kostnaden. Kostnaden kan du sedan försöka kräva gentemot bostadsföreningen och mot firman som har gjort det. Tyvärr blir det lite dubbelt då föreningen begär bara stambyte och att det ska återställas till en viss nivå. Kompletteringen du har begärt har det upprättats ett avtal mellan dig och firman eller har allt gått via bostadsföreningen. Frågan är då vad har avtalats och vad har inte avtalats. Har det gått över tiden för stambytet eller den komplettering du har begärt. Skrevs det något avtal om hur mycket som skulle ersättas per vecka? Om inte då hänger det på deras goodwill om de vill ersätta för att det gick över tiden och dina andra besvär. Felaktigheterna som besiktningsmannen hittar får du driva mot dem beroende på vad avtalet säger. För ni har väl ett avtal?

Att du är bitter och har skrivit i frustration gör inte dig till din fördel. Det finns mycket yrkesfolk som ger mycket nyttiga råd på denna sida. Problemet är nog att de inte har lust att svara. Carra är mycket kompetent och han har hjälp mig med råd och dåd i en snarlik situation mot försäkringsbolag och byggbolag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.