Hej,

Vi har tittat på hus/radhus/villor nu ett tag (nästan 1 år) i Stockholmsområdet runt 2.6-4 miljoners klassen och från ha varit helt borta, så har vi börjat få lite mer koll (fortfarande ganska borta).

Men jag tänkte kolla med er, hur man skall förhålla sig till objekt som man tittat och tänkt, nej herregud, vad nedgånget; sedan sett det gå för under acceptpris. Och sedan efter 2-3 månader igen så säljs det igen för +1 miljoner mer, självklart då totalrenoverat a'la ljust & fräscht style.

Här är 2 exempel som jag har hittat, vet inte hur mycket man får posta här, så jag tar bara datum och priser.

objekt 1.
såld första gången för 2.495.000 SEK den 2013-10-22
såld andra gången för 3.530.000 SEK den 2014-01-17

objekt 2.
sålda första gången för 2.600.000 SEK den 2013-10-18
ligger ute på hemnet nu för 3.995.000 SEK

Just ja, jag misstänker att även att det är typ samma person/företag som köpt båda husen, iaf om man tittar på efternamen (inte så vanligt efternamn, iaf inte i min bok) på booli.

Så kort och gott, något speciellt man skall tänka på? Går det verkligen så här fort att totalrenovera ett hus/radhus/villa? (2 st samtidigt, om det är samma person/företag) Eller skall man bara vara glad att någon gjorde det åt en och försöka slå till istället? eller finns det stor risk att man gör en dålig affär?

Personligen känns det som några duktiga personer på att renovera hus, styla osv. har satt detta i system och glider lite nu på att det finns så lite objekt ute på marknaden och hovar inte ganska stora vinster på kort tid, eller är jag väldigt cynisk nu?

Tack på förhand, och ber om ursäkt ifall jag trampat på någons tår, säg till då.
 
Välkommen till bostadsmarknaden i Stockholm.
Självklart finns det personer och företag som köper renoveringsobjekt som sedan renoveras och säljs med vinst. Vill man renovera själv så får man betala ett lägra inköpspris. Är huset nyrenoverat så blir det dyrare.
 
Tack Perkaby,

Tror jag kanske var lite luddig i min fråga, men hade faktiskt lite koll på att så var fallet med bostadsmarknaden i Stockholm.

Det jag mest tänkte på var att det tar så kort tid a totalrenovera ett hus, speciellt om det fixas till två hus samtidigt.
 
Jag skulle undvika sådana spekulationsrenoveringar. Stor risk att det bara är lite kosmetik.
 
Beror väl på vad som är gjort, lite tapeter, golv och målning är väl inga större problem för några Pers på 2 månader.
 
Om du har en liten byggfirma med fem, sex anställda (polacker) hinner du nog göra en hel del på tre månader.

Gissningsvis har de slängt in nya kök och badrum och målat upp rummen i övrigt lite grand.
Förmodligen inte så mycket jobb med dränering, yttertak och annat sådant som inte syns på visningen.

Som Hempularen skriver, mest den iögonfallande kosmetiken.

Så det gäller väl att hänga på och köpa det du kallar "nej herregud, vad nedgånget".
Så kan du själv bestämma hur och i vilken takt renoveringen skall göras.
Det är ju ändå till stor del läget du köper :)
 
Några bekanta köpte ett hus som några hade renoverat. Alla ytskikt var jättefina men mysjobb som dränering och tak var kvar, och i den 30-40 år gamla oljepannan hade man satt in en pelletsbrännare.

Bästa köpet är nog ett hus med nytt tak, ny dränering, okej badrum och bergvärme men med gamla fula ytskikt från 70-talet köpt en kulen november.

Kosmetika säljer.
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, håller nog med att detta är som ni säger, köket, badrummen och alla ytsikten.
 
Prisökningen ca 1 mille talar ju sitt tydliga språk.
Man får knappast en helrenovering för dom pengarna, inte ens om man gör det själv.
Dessutom, förmodar jag, så vill säljaren ha en vinst också.

Nej, se upp med sådana projekt. Jag skulle definitivt avstått köp eller gjort renoveringen själv.
 
Roland53: vi kommer avstå, dock kommer jag försöka hålla koll på slutpriset på det andra projektet, är alltid intressant och se vart de slutar.
 
Har man bra kontakter så man kan köpa byggmateriel med god rabatt så är nedgångna hus med en i grunden frisk stomme ett verkligt guldläge. Renoverar man ett helt hus så är det inte några problem för två man att hålla sig med åtta timmars jobb per dag i ett hus, och tro mig, man hinner med mycket då. Jämfört med att åka och spackla ett badrum här och ett annat där så är effektiviteten enorm. Ett par hundratusen i materialkostnader, 500 arbetstimmar och så sälja med en miljon i vinst är rätt bra timpenning.
Har man kapitalet klart så kan man alltid locka med ett snabbt övertagande mot lägre pris. Inte sällan är ju renoveringsobjekten från havererade äktenskap eller ond bråd död. Att pruta 25-50.000kr för att man tar över på måndag istället för om tre månader, och att de dessutom inte behöver flyttstäda mer än att dammsuga är inte omöjligt i det läget, de vill bara bli av med det och gå vidare.
Är det dessutom gjort av duktiga proffs behöver det inte vara sämre att köpa det renoverat jämfört med att köpa ett hus för samma pris som renoverats av gör-det-självaren Pelle Klant och hans vänner Kalle Klåpare och Fredrik Fuskare.
 
Swetrot skrev:
Har man bra kontakter så man kan köpa byggmateriel med god rabatt så är nedgångna hus med en i grunden frisk stomme ett verkligt guldläge. Renoverar man ett helt hus så är det inte några problem för två man att hålla sig med åtta timmars jobb per dag i ett hus, och tro mig, man hinner med mycket då. Jämfört med att åka och spackla ett badrum här och ett annat där så är effektiviteten enorm. Ett par hundratusen i materialkostnader, 500 arbetstimmar och så sälja med en miljon i vinst är rätt bra timpenning.
Har man kapitalet klart så kan man alltid locka med ett snabbt övertagande mot lägre pris. Inte sällan är ju renoveringsobjekten från havererade äktenskap eller ond bråd död. Att pruta 25-50.000kr för att man tar över på måndag istället för om tre månader, och att de dessutom inte behöver flyttstäda mer än att dammsuga är inte omöjligt i det läget, de vill bara bli av med det och gå vidare.
Är det dessutom gjort av duktiga proffs behöver det inte vara sämre att köpa det renoverat jämfört med att köpa ett hus för samma pris som renoverats av gör-det-självaren Pelle Klant och hans vänner Kalle Klåpare och Fredrik Fuskare.
Kanske det, men att prata om helrenovering för dom pengarna tror jag inte en sekund på.

Men förstås, det beror ju på vad man lägger in i ordet helrenovering........
I min värld är det nytt tak, tilläggsisolering vind, nya fönster, nya dörrar, omläggning dränering (om källare-tilläggsisolering), nytt badrum inkl. inredning, nytt kök inkl. inredning, nya vitvaror, nya golv, el & VVS-jobb, målnng ,tapetsering.... kanske glömt något...
500 tim = 2 man i 32 dagar. Ett proffs debiterar låt säga 500:-/tim x 500 tim. Bara arbetstiden blir 250.000:-.
 
Alla ja exakt alla bor vi i olika världar när det gäller värdering av uttryck. halv tomt / halv fullt
 
roland53 skrev:
Kanske det, men att prata om helrenovering för dom pengarna tror jag inte en sekund på.

Men förstås, det beror ju på vad man lägger in i ordet helrenovering........
I min värld är det nytt tak, tilläggsisolering vind, nya fönster, nya dörrar, omläggning dränering (om källare-tilläggsisolering), nytt badrum inkl. inredning, nytt kök inkl. inredning, nya vitvaror, nya golv, el & VVS-jobb, målnng ,tapetsering.... kanske glömt något...
500 tim = 2 man i 32 dagar. Ett proffs debiterar låt säga 500:-/tim x 500 tim. Bara arbetstiden blir 250.000:-.
Jag tror man kan skippa taket, tilläggsisoleringen, nya fönster, nya dörrar, dränering, el & VVS och ändå tala om helrenovering. Är inte dessa saker i behov av utbyte finns det inte så stor anledning att ge sig på det. Det är mycket svårt att få betalt för den renoveringen. Däremot tycker många det är skönt med nyrenoverat badrum och kök, fräscha golv, nytapetserat utan spikhål, kyl & frys med skyddsplasten kvar på hyllorna, nymålade fönsterkarmar med nya fräscha persienner och kanske nya strömbrytare inkl ett par dimbara på lämpliga ställen. Kanske också en ny luft/luft för att sänka uppvärmningskostnaden en del, eller en kamin installerad i vardagsrummet. Kostar sammantaget lite grann, men det är ändå rimliga pengar i förhållande till vad en köpare är beredd att betala för det.
 
Men allt är slut på 70-tal och äldre. Möjligen är dränaget fortfarande ok om det är sluttande bergstomt men tyvärr har man från 70-80-talen och framåt blivit allt mer desperat och byggt på sjöbotten och liknande träskmarker, åtminstone här i GBG, tror inte Stockholm är mycket bättre. Och tak, värmesystem och våtrum är slut efter 40 år. El och VVS ok kanske om det är plaströr men uttagen är garanterat slut efter 40 år och har heller inte petskydd eller jord. Fönstren från 70-talet gjordes i splintved som brukar användas för tryckimpregnerat fast man glömde impregneringen. Funkar kanske i inlandet men inte vid kusten.

Så bästa köpet är tveklöst pelpets exempel. Gärna som mitt hus i mexiskal med trä ovan fönstren och gärna i sutterräng med obligatorisk 70-talsbalkong på sutterängsidan. Och allt trä givetvis målat i Svensk Villabrun kulör. Helst också en sluten planlösning med matlagningskök så alla lattefamiljer springer skrikande därifrån. Luktar det dessutom mögel som mitt gjorde från de uppreglade golven i källarplan är det ännu bättre. Lägga om golv är inte så svårt men tar tid och är ett slitgöra.

Mitt hus börjar bli ok efter ett års konstant slit och mycket letande på Blocket, men å andra sidan får jag ett stort hus för en billig peng om en månad när bergvärmen kommer. Och man lär sig mycket på vägen. Plus alla kul stunder med att detaljgranska 70-talets stilideal, tveksamt om en sådan epok någonsig kommer tillbaks. Oranga medaljongmönster är helt klart underskattade..........:D
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.