Detta kanske är en no-brainer, men vill ändå höra med någon klok om jag missar något.

Vi har idag bolån på 2,1 milj, med "topplån" (privatlån) på ytterligare drygt 100 000 kr.
Billån på 50 000 kr samt ytterligare ett litet lån på 20 000 kr.

Vi har fått ny värdering på huset på 2,7 milj. vilket gör att vi kan lägga in allt detta i ett bottenlån med lägre ränta.

Räntekostnaden blir ju lägre om vi lägger ihop alla lån, men vi kommer amortera mindre på bil- och privatlån, varför totalkostnaden sett över några år blir högre?

Någon som har en åsikt om vad som är smart att göra?
 
blob skrev:
Detta kanske är en no-brainer, men vill ändå höra med någon klok om jag missar något.

Vi har idag bolån på 2,1 milj, med "topplån" (privatlån) på ytterligare drygt 100 000 kr.
Billån på 50 000 kr samt ytterligare ett litet lån på 20 000 kr.

Vi har fått ny värdering på huset på 2,7 milj. vilket gör att vi kan lägga in allt detta i ett bottenlån med lägre ränta.

Räntekostnaden blir ju lägre om vi lägger ihop alla lån, men vi kommer amortera mindre på bil- och privatlån, varför totalkostnaden sett över några år blir högre?

Någon som har en åsikt om vad som är smart att göra?
Jag sitter i samma båt. Jag har varit emot att köpa bil på bolånet men jag har tänkt om och bestämt att höja lånet för att betala av bilen och istället kommer jag att amortera på huset det bilen kostade varje månad.
Bilen kostar ca 5000kr i mån så jag kommer att amortera 5000kr i mån på huslånet vilket på 5år blir 300.000kr och då har jag betalt av bilen plus lite till sedan ska jag fortsätta amortera och vart efter lånet går ner så höjer jag amorteringen eftersom räntekostnaden går ner. Så huset kanske är avbetalt på 20-25år?
Jag pensionsparar inte, jag anser att huset blir min pensionsfond.

Kanske svarar på din fråga?
 
Försök lägga ihop alla lån under huset, och börja sedan spara motsvarande vad ni idag betalar på lånen. När man har sådana där lån så tyder det på en för liten ekonomisk buffert. Försök att bygga upp den så ni slipper ta framtida lån utöver huset när det är dags att byta bil, tvättmaskin, vitvaror etc. När man väl har en buffert kan man börja amortera lite mer rejält.
 
Varför kommer ni amortera mindre om ni har lånet på huset än två separata?
 
Sorry, var otydlig. Billånet och det andra lånet har redan en amorteringsplan som mer eller mindre upphör när vi lägger om lånen. Vi ska fundera hur vi gör, men tipset att spara / amortera motsvarande var bra!
 
Det här är enkelt. Ju lägre ränta, desto bättre. Lägg allt i bolånet.

När det gäller bilen tänker jag att bilen kostar 1500 kr i månaden i värdeminskning. Jag köper en tre år gammal bil för 150000:-, har den i 7 år och säljer den sen för 25000:-. Köper sedan en ny för de 125000:- jag sparat ihop + 25000:- som jag får för gamla bilen. Därför ska jag alltid spara 1500:- i månaden till nästa bil, och jag får köra en 6½ år gammal bil i genomsnitt.

Vill man ha en nyare bil så får man spara mer. Om man t.ex. köper sina bilar nya för 300000:-, kör den i tre år och säljer den för 160000:- så får man spara 4000:- i månaden till sin nästa bil för att köra en 1½ år gammal bil i genomsnitt.

Köper man bilen ny och har den i 10 år blir det 275000:- som ska sparas ihop på 10 år, dvs 2300 kr/mån för att köra en i genomsnitt 5 år gammal bil .

Mitt tips är alltså att lägga allt i bolånet, amortera som vanligt på bolånet, och se till att sedan spara eller amortera motsvarande kostnaden för bilen, samt att ni sparar för allt annat som ni vill spara till.
 
  • Gilla
MRK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.