Hej,

Vi är två byggingenjörsstudenter som är på vår 6:e termin. Men andra ord är det dags för ex-jobb.
Vi är ytters tacksamma för ideér. Stort som smått, seriöst eller galet.

Tack på förhand!
 
Vilket lärosäte hör ni till? Är ni inte väldigt sent ute?
 
LTH, Byggteknik med arkitektur.

Sent ute - ja, väldigt sent ute - nej. Vi läser fortfarande en kurs som kommer vara klar nu i februari, sedan är det 100% ex-jobb fram till sommaren. Ex-jobbet är på 22,5hp dvs. 15v. Så om vi ska vara klara till juni så är det absolut dags att sätta igång.
 
D09
Ta fram en smart konstruktion med smarta förvaringsutrymmen etc gällande nya komplementbostaden på 25m2 som man snart får bygga.

Gör en Ikea sats av det och skicka en till mig ;)
 
Gör en miljökonsekvensanalys på hela livscykeln för ett modernt passivhus kontra ett traditionellt trähus. Är det verkligen bättre för miljön (alla faktorer medtagna, som tillverkning, transport, destruktion etc. ) med cellplast, argongas i fönster mm, att bygga passivhus?
 
Locke skrev:
Vilket lärosäte hör ni till? Är ni inte väldigt sent ute?
Sent ute? Man har väl hela livet på sig?
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Sent ute? Man har väl hela livet på sig?
Dom brukar börja söka företag i oktober året innan. Jag har haft fingrarna i den där syltburken ett par gånger.

Jaha, vad vill teknologerna skriva om då? Några favoritämnen? Särskilda intressen?

Exjobbet kan bli riktigt kul om det hamnar inom ens gebit.
 
Tack för visat intresse!

Vi vill båda skriva om något konkret och mätbart dvs. byggfysik, konstruktion, byggmaterial ect.
För oss känns byggprocessen, byggjuridik mindre intressant. Dock verkar det här med komplementbostaden som D09 skrev om intressant.

Nya byggmateiral så som YTONG och H+H har vi också kikat lite på.

Intressanta ämnen finns det gott om, men det kluriga är ju att komma på en riktigt bra frågeställning.
 
Jag har några väggar i källaren som jag vill ta bort. Balkdesign och tillhörande beräkningar kanske är något att beräkna och skriva om?

dalaerik@hotmail.com
 
Ett ämne som ständigt diskuteras, och som det finns hur många meningar som helst om, är fuktproblematiken med vindar/takbjälklag.

Några olika varianter finns, uteluftventilerat, oventilerat, "klimatvind"...
Det är kanske för komplext för ett "enkelt" examensarbeete,
men en del av det vore nog intressant att bita i :)
Men ni kanske lutar mer åt statik-hållet.
 
Lim kanske?
Var fascinerad över hur dj#vla många skruvar jag var tvungen att dra i mitt hus för att få upp skivmaterialet, vilket inte kändes så effektivt.

Läste om nån ny tejp för detta ändamål som härdade genom att man la på en spänning. Lätt intressant. Lim är nog framtiden för mycket inom bygg men det finns väl rätt mycket där att kolla livslängder, miljöaspekter, hållfasthet o liknande.
 
D09 skrev:
Ta fram en smart konstruktion med smarta förvaringsutrymmen etc gällande nya komplementbostaden på 25m2 som man snart får bygga.

Gör en Ikea sats av det och skicka en till mig ;)
Vi började jobba på din idé. Tyvärr blev beslutet om krav på bygglov fördröjt så vi valde att släppa ämnet. Tiden började rinna ut och i alla hast tog vi ett beslut tillsammans med en föreläsare på skolan att undersöka arbetsmiljöfrågor. Närmare bestämt rollen som skyddsombud i små byggföretag. Det resulterade i en arbetsplatspolitisk diskussion med frågor om samverkan, utbildning och inverkan av partsorganisationerna.

Tack för era ideer!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.