Tänkte slöa till lite och låta elfirman sätta upp larm i vårt hus samtidigt som dom drar el. Nytt hus alltså.
Fick priset 15300 för Teletec med 2 ir, 2 magnet, 2 brandvarnare, en kodförbikopplare och siren inklusive installation.

Jag tycker det låter skitdyrt eftersom dom ändå drar rör till el och det var lite magert larmpaket.

Någon som vet vad det borde kosta?
 
Det låter dyrt, runt 10´hade varit mer rimligt.
 
Vi hade samma pengar men betydligt fler IR. 10 st totalt samt en extra lösning för garaget som kan kopplas ur separat. Trådlös styrning ingick också.

Vad du än gör - sätt dig inte i knä't på en larmoperatör typ Securitas och köp deras eget larm. Då är du livegen!
 
Calle Anka skrev:
Vi hade samma pengar men betydligt fler IR. 10 st totalt samt en extra lösning för garaget som kan kopplas ur separat. Trådlös styrning ingick också.

Vad du än gör - sätt dig inte i knä't på en larmoperatör typ Securitas och köp deras eget larm. Då är du livegen!
Hur löste du garagedelen? Hur kopplar du bort den delen separat? Vore smidigt om det gick att sköta med fjärrisen oxå...
10 IR?! Det var en hel massa... många skrymslen att täcka eller? ;)
 
Det var saftigt. En IR detektor kostar, om det är hög kvalitet ca: 1000, en magnet 100. Räkna själv, sladden kostar inte mycket. Fråga vad dom skall ha för att dra tomrören istället så får du se.

Challe
 
Tack för svaren, nu har jag lite mer råg i ryggen när jag ifrågasätter priset.

Hade egentligen tänkt fixa det helt själv men tänkte att det borde vara en enkel sak för elektrikern att göra när han ändå drar el i samma väggar.

Helt uppenbart att han föröker lura mig för vad skulle en motsvarande lösning annars kosta i ett befintligt hus, 25 kkr?

Nu är det attack!
 
Jaha, det var ju snabbt fixat. Visade sig att jag själv summerat fel eftersom han hade tagit med två belopp, ett för komplett installation och ett för bara rör med tråd.

Nu blev priset 11500 och eftersom jag förmodligen hade en offensiv ton i min förvirring, så fick jag två extra magnetkontakter inkl installation i det priset. :)

Billigt eller dyrt? Tja, jag hade lätt kunnat installera det själv, men jag vet hur JAG är och det hade förmodligen tagit en viss tid innan det varit klart, så det känns bättre att det kommer på plats under byggets gång.

 
Vi drar allt kablage och sätter upp dolda fönsterkontakter själva. Det sparar 20.000:-. För priset 25.000:- får jag:
- Bosch Larmcentral med GSM-modul
- 1st larmpanel med text (huvudingång)
- 1st larmpanel med dioder (garageingång)
- 7st IR-detektorer
- 50 st dolda fönsterkontakter
- 3st inomhussirener
- 2st rökdetektorer
- 2st blixtfyrar utomhus
- 1st utomhussiren
- 2st fjärrkontroller till nyckelknippan

tillkommer 1000m EKKX/ELLXB kablage för 700-800:-
 
Johan Gunverth skrev:
Vi drar allt kablage och sätter upp dolda fönsterkontakter själva. Det sparar 20.000:-. För priset 25.000:- får jag:
- Bosch Larmcentral med GSM-modul
- 1st larmpanel med text (huvudingång)
- 1st larmpanel med dioder (garageingång)
- 7st IR-detektorer
- 50 st dolda fönsterkontakter
- 3st inomhussirener
- 2st rökdetektorer
- 2st blixtfyrar utomhus
- 1st utomhussiren
- 2st fjärrkontroller till nyckelknippan

tillkommer 1000m EKKX/ELLXB kablage för 700-800:-
Tja, då låter 11500 ganska rimligt för vår nyckelfärdiga lösning.

Jag kommer dock att komplettera upp installationen själv och trixa till lite luriga patentlösningar.
 
Skulle tipsa om ett trådlöst larm.

Falck@home eller Securitas Aroundio...

med vad du skrev att du skulle vilja ha för sektioner så skulle jag tippa på att priset skulle bli omkr 6'000-9'000 kronor.

Sen tillkommer förståss månadsavgifter för övervakning av dessa larm...
 
runan skrev:
Skulle tipsa om ett trådlöst larm.

Falck@home eller Securitas Aroundio...

med vad du skrev att du skulle vilja ha för sektioner så skulle jag tippa på att priset skulle bli omkr 6'000-9'000 kronor.

Sen tillkommer förståss månadsavgifter för övervakning av dessa larm...
Tack för tipset, men jag är totalt ointresserad av trådlösa larm. Skulle aldrig få för mig att "installera" det när man ändå bygger helt nytt hus.
 
Framerate skrev:
Tack för tipset, men jag är totalt ointresserad av trådlösa larm. Skulle aldrig få för mig att "installera" det när man ändå bygger helt nytt hus.
Håller fullständigt med. Det får bli trådbundet för mig med.
Det borde väl räcka med en magnetkontakt för entré-dörren samt en till två däckare per plan eller?
Känns lite over-kill att sätta magnetkontakter i alla dörrar/fönster om man inte är ute efter att ha enbart skalskydd på nätterna t.ex.?!

Är Teletec larmet "man ska ha" ?
 
ulan skrev:
Känns lite over-kill att sätta magnetkontakter i alla dörrar/fönster om man inte är ute efter att ha enbart skalskydd på nätterna t.ex.?!
Det gör en del på försäkringspremien eftersom du får larmklass 2 på huset. I samband med nybygge är det inte mycket pengar för installationen, särskilt om de är dolda (100:-/st)
 
Johan Gunverth skrev:
Det gör en del på försäkringspremien eftersom du får larmklass 2 på huset. I samband med nybygge är det inte mycket pengar för installationen, särskilt om de är dolda (100:-/st)
Dolda? Det låter intressant. Har du någon bild på hur de ser ut? (Syns de ej alls i karmen?)
 
Hur ofta öppnar en tjuv ett fönster? Otroligt sällan tror jag. Antingen krossar dom hela glaset snabbt och omsorgsfullt, eller lyfter ur glaset, eller bräcker upp en dörr med en kofot.
Att larma alla dörrar och ha strategiskt placerade rörelsedetektorer räcker nog långt.

Viktigaste draget är dock att göra så att det ser ut som om man är hemma fast man inte är det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.