Berg i källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Slagborrmaskin och snigamit så får du bort bergdelarna och kan isolera ordentligt.
 
Byt slagborrmaskinen mot en borrhammare. Annars kommer du bara att bli knäpp.
 
Jag menade borrhammare, mitt åt. Mina tankar går annars till om jag ska lägga en bädd med singel längst ner mot berget eller göra som bilden visar, gjuta med EPS-Cement direkt på berget. På vissa ställen så kommer plattan vara 7cm och på andra 25 cm om jag gör som på bilden. Där det kommer bli 25 cm platta kanske jag ska lägga isodärn skiva istället för att gjuta 25cm EPS?
 
Man brukar väl inte gjuta in golvvärme i eps-betong.

Isoleringen är viktig om du ska ha golvvärme. Jag hade nog försökt jämna till berget(kanske med eps-betong?) och sen cellplast och sist en platta med golvvärme.
 
C
Du måste ha bort topparna,det där blir ju som att ha berg I dagen I huset....jag har det så jag vet vad jag talar om o I mitt fall går berget genom sockeln in I plattan o syns I huset vid väggen. Nu har jag byggt ut väggen så att berget inte syns och gjort superventilering för att undvika fuktskador....
 
M
Min tanke med att ha värmeslingor i EPS är att EPS'en isolerar väl lite i sig pga cellplastkulornna? Och då isolerar man väl slingorna också så värmen inte sprids ordentligt. Men den värmespridning man förlorar kommer väl tillbaka i returen ändå iofs...
 
Använd spräckkilar istf snigamit.
 
Lite ändringar! Värmeslingorna läggs ovanpå eps-cementen enligt tillverkaren. Yes, ta bort berg med spräckkilar funger bra också, ska testa detta. Men oavsett så är det berg i dager i hela källaren och knöligt, så den enda möjligheten är att använda EPS-Cement som är lite isolernade. Jag kan kanske skära ut lite småbitar av isodärn här och var, men det känns ganska menigslöst. Då källern har varit så här i 90 år och nu så kommer berget bli lite ljummet (förmodar jag) då jag lägger i värmeslingor så undrar jag om det finns några riskfaktorer med detta?
 
Berg i källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.