Vet inte om jag lagt detta i rätt forumsdel men testar!

Ska bygga ett större terrarie till min Tegu! Men är i stort sätt första gången jag ger mig på ett sådant projekt.

OBS: Jag har tajt budget!! Allt ska vara så billigt som möjligt.

Måtten är tänkt följande: L- 2m D-1m B-0,7m.
De två främsta sakerna jag är osäker på är:
1. Har tänkt mig använda Formplywood (http://www.cheapy.se/webapp/wcs/stor...splayErrorView). Eftersom jag hört att jag slipper lacka detta material då det redan är fukttåligt? Men är inte säker, vad tycker ni jag ska ha för material?

2. Själva uppbyggnaden... Ska jag bygga ett "skellet" och sedan skruva dit plankorna/väggarna på dessa ELLER bara skruva ihop plankorna i varandra i form av en rektangel?

Uppskattar all hjälp jag kan få!
 
Jag har själv varit herpetolog (mest ormar) i min ungdom. Och jag vet att det är jätte viktigt att man bygger en sådant bra terrarium man bara kan med tanke på luft växling så inte luften blir stilla i terrariet. Efter som reptiler väldigt lätt får lunginflammation. Det kanske finns experter här på byggahus.
Men det borde finnas forum som inte gör annat än håller på med reptiler och tillbehör. Har du kollat upp något ?.

Nog med pekpinnar. Efter som jag kan lite trä så kan jag iallafall bidra med lite konstruktions tips. Formplyfa är mer än väl vatten tålig för att bygga terrarium med men det är väldigt dyrt. Då det är för en ödla du skall bygga åt så räcker nog vanlig plyfa då dom är tillräckligt vatten tåliga. Går att klä med tex plast matta (vanlig golvmatta) som du limmar på insidan. Blir mycket billigare än formplyfa. Man måste nog i alla fall ha någon form av regel stomme (skelett) då det är hyfsat stort, det räcker inte med att bara skruva i plywooden.

Ps kolla blocket har själv vid flera tillfällen sett större terrarium billigare än vad materialkostnaden är om man själv skulle bygga ett.

Välkommen till byggahus förresten.

Pär
 
Har byggt ett Terrarie själv en gång och jag byggde med vanligt plyfa tror det var 18mm. Jag byggde med 45 reglar i botten och sen ett upphöjt golv inne terrariet som låg på 45 reglar blev stabilt och bra. Gjorde det mest för att jag skulle få plats med en badpöl till ormarna som var nedsänkt. Pensla allt med akvarielack sen så det blev vattentätt dock lite för glansig yta.

Kan lägga upp lite bilder om du vill

Fick mycket inspiration på repti.net
 
Okej, ska kika närmare på det materialet, om det är billigare är det helt klart ett förstahandsval.
Då jag kommer behöva modifiera terrariet ganska mycket med tex upp/ner-fällbar dörr så känner jag att de är bäst jag bygger ett eget. Det är en Tegu som ska vara i terrariet så har tänkt låta dörren till terrariet vara öppet så han kan springa löst i mitt reptilsäkra rum.

Rent teoretiskt.. Hur ska jag bygga skelletet? Och i vilket material?

Tobbe: Lägg gärna upp bilder! Behöver så mycket insperation jag bara kan få!
 
Här kommer några bilder hoppas det kan hjälpa lite

P1000895.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick lite hjälp :)

P1000907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1000920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev tyvärr lite för glansigt efter att jag penslat på akvarielack
 
  • Gilla
Lallali79 och 1 till
  • Laddar…
Mycket snyggt!! Men du använde inget "skelet" från vad jag kan se? Jag behöver veta mer om själva stommen, att få ihop allt trä till en låda så att säga! Designen utifrån det klarar jag av! :)
 
Slängde ihop en liten paintbild
terrarie.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det svarta är plyfa och det blåa är 45 reglar
 
Kanon! Tack! Vad kostade allt trä sammanlagt? jag hade tänkt hålla mig under 1000 lappen men det verkar inte hålla...
 
Tror all plyfa plus kapning som dom dock glömde ta betalt för gick på 7-800 kr. 45 reglar kostar typ 5-6 kr metern. Sen tillkommer skruv och lim och glas eller vad du ska ha som dörr. Under 1000 kr kan bli svårt, tror du kan komma undan billigare om du håller lite koll på blocket
 
Sedan tillkommer väl lyse av något slag. Möjligen någon form av värma platta. Låset till glaset. Glaslist. inredning till terrariet. Nät till luftningen. säkert något mer
Slår man ut alla delar som behövs så blir det inte många kronor per del vilket blir svårt att hålla. Så har du bara 1000 kr så bör du tänka om på något sätt annars går det inte ihop.

Kanske bygga om ett befintligt blocket fynd ?.

Vilket fall som helst så vill vi se byggbilder och framförallt den lilla ödlan.

Pär
 
Tanken var att klara sid under 1000lappen med endast trä och stomme. Inredning, lampor osv har jag sedan länge! Så det enda som ska spenderas pengar på är virke och möjligen lite tillbehör som lim etc.

Fråga om reglar! Vad för material ska jag använda till dessa då de också kommer vara "inne" i det halvfuktiga terrariet?

Bilder kommer absolut! Själva ödlan kommer om 15 dagar så jag måste hinna få allt kjlart innan dess!
 
Vad tror ni om att använda OSB istället och dra några lager lack på det?? Verkar som jag kan komma undan billigare med det!
 
Det bör funka bra jag använde akvarielack som blir helt tätt. Vet att folk bygger akvarium med osb och lackar det sen med akvarielack och det verkar hålla tätt :)

Jag köpte mitt på http://www.exoherp.net
 
20140210_162805.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte material idag! OSB + reglar + skruv från Optimera.

20140210_162923.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De var bara att koka kaffet, köra in en prilla och sätta igång!

20140210_170955.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satte ihop lite reglar m.m för att få en inblick på vad som skulle ske!

20140210_174148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva ihop själva stommen först.

20140210_175142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen blev det fikarast.. torr ostmacka med mera kaffe.

20140210_184738.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satte ihop väggreglarna med bottenreglarna. Här gjorde jag bort mig.. som ni kommer se snart.
20140210_192111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borra sedan fast bottenskivan för att få mer stabilitet under bygget, var så satans vingligt annars. (Sidoskivan är inte fastskruvad.)

20140210_200918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är baksidan ihopskruvad samt sidorna. Även takregeln.

20140210_202315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här åkte taket på!
20140210_194218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser ni min pinsamma tabbe.. Jag bjuder på den.:thumbdown: Men ska lösa denna springa på något sätt.. Tips mottages gärna. Felet skedde pågrund utav att jag gav lite felaktiga mått till den gode mannen som jobbade på Optimera så fick själv såga hemma med en slö och sned såg från tidigt 90-tal...:confused:

Nåja! En hyffsad start iallafall! Om jag hinner arbeta på detta imorgon så blir det att lacka insidan samt att sätta dit framsidan och plexiglas. Även silikona kanterna.

Ska jag lacka innan jag lägger på silikon i kanterna?
 
Inte terrarium, men ett gerbilarium iallafall:

ImageUploadedByByggahus.se1393970459.146753.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.