Hej alla ni som byggt med Älvsbyhus.

Jag har lite frågor om priser. Vill dubbelkolla en säljare för att se så man inte blir helt lurad...


1) Är det någon som uppgift på hur stort avdraget skulle bli om man väljer att göra ALLA ytarbeten själv? (dvs Måla, Tapetsera, Lägga golv, och spika upp lister, osv)

2) Vad ha ni fått betala för grundarbetena till huset respektive garaget?
Vi fick 310 000 för huset (Mimer), och 75 000 (V21) för garaget. Detta låter hutlöst mycket!

3) Priset på en takkupa?
Vi har fått 44 000 kr.

4) Avdrag för bortval av gadrober? Jag har nämligen hört att du får betala om du väljer bort gadrober.

Tack på förhand.. ;D
 
Takkupan stämmer det har de en fast prislista på men grundarbetet lät saftigt men det är klart det beror lite på tomten också. I vilken stad har du kontaktat Älvsbyhus?
Jörgen och Sanije
 
Ockej. Takkupan är ok. Det misstänkte jag. Även om det var mycket om man gämför med vad andra hustillverkar ska för en takkupa. Kommer inte ihåg om det var Hjältevadhus, eller Smålandsvillan som bara skulle ha 12 000 för en takkupa.... Konstigt...

Men Jorgaren:
Vad fick ni betala för grunden? Och vad ingick i det? Våra 310 000 är det som står i kolumnen bredvid huspriset i produktionskostnadspriset.
Vi har ingen tomt ännu, så dom räknade på "standrad" tomten.

Gärna fler som byggt som vill dela med sig av priserna dom fått betala. För en sak lärde jag mig av mitt förra havererade byggprojekt. Det är en rena lotteriet vad man för betala för samma sak i byggbranchen, beroende på säljare och var i landet du bor...
 
12 000:- för en takkupa är helt omöjligt! Hjältevadshus tar 60 eller om det var 70 000 för en med tre fönster.
 
Hej!
Jag vet inte vad avdragen är om man gör arbetet själv men priset på takkupan stämmer.
Vi betalade 345000 för tomtarbetet (inkl, pålning) så det låter inte så konstigt.

Imorgon börjar dom med vårt hus!!!

Vänligen, Jessica.
 
Jorgaren skrev:
Takkupan stämmer det har de en fast prislista på men grundarbetet lät saftigt men det är klart det beror lite på tomten också. I vilken stad har du kontaktat Älvsbyhus?
Jörgen och Sanije
Hej!
Vad betalade ni för tomtarbetet?

Vänligen, Jessica.
 
Vi betalade 530. Dock så hade vi en del sprängning, bla flytt av ett servitut.
Lite plåster på såren så gjorde dom hela tomten plan och fin.

I övrigt så kommer huset nu på torsdag.
 
Hej Craxen. OHHH vad spännande att äntligen få sitt hus. Hoppas allt går bra och Lycka till ;D
 
hmmm... 345' och 530'... då är ju inte 310' så farligt... Men jag vill minnas att jag läst en annan tråd här på forumet där folk bara hade betalt 150', men jag kan inte hitta den tråden. Jag har sökt som en dåre i flera timmar... :'(

Men det som var hutlöst var garaget 72' när allt material ingår i leveransen. Jag gjuter ju samma platta själv för 25' utan problem, inte inräknat det material som ingår i leveransen.

Var jag såg ett pris på kupan på 12' kan jag inte heller hitta längre, men jag måste ha läst fel. Precis som ni skriver så kostar den ju allt mellan 50' och 70' hos de andra tillverkarna..

Ingen som har valt bort något i sitt Älvsbyhus? Någon kaklat sitt badrum, och vet vad dom fick i avdrag från Ähus för badrummet och hur mycket dom betalade för kaklingen?
 
Hej!

Letade fram vår tillvalslista som vi fick kopierad hos säljaren, där står följande:

Avdrag tapetsering, stänkskydd och målning samt ev golvsockling (arbete och material, köparen står för garantin) - 11900 kr

Avdrag våtrumstapet i WC/badrum - 40 kr/m2

Avdrag golvmatta i WC/badrum - 75 kr/m2

Avdrag mattläggning i övriga huset - 105 kr/m2

Vår säljare hjälper inte till med att kontakta hantverkare för ev kakling etc, utan det får man göra själv.

Lite hjälp kanske det var?
Petra

 
Vi fick betala ungefär 500' för markarbetena men då ingick anslutningsavgifterna för el och VA och även kostnaden för takkupan då Älvsbyhus inte ville bygga takkupor "framåt".

Pris på takkupa ca 45000:-.
 
Vi fick betala 140' för grund inkl anslutningar - och för sig inte Älvsbyhus men dock krypgrund
 
Askur:
Ja... Det glömde jag skriva... Vi har även fått offert från Smålandsvillan där markarbetena skulle kostan 150,000:-... samma byggyta, samma grund...

Jag måste säga att det är konstigt hur det kan variera så kraftigt.. ???

Jag förstår om det krävs sprängning eller pålning, men det är inte inräknat i de priser jag fått...  :-/

EDIT: En tanke slog mig just. Att slutsumman för Hjältevadshus, Smålandsvillan och Älvsbyhus är nästan lika stor (med lite tillval till Älvsbyhuset) men det skilljer mycket på posten som är grunden/markarbete. Det är inte så att det bara är en marknadsföringssak? Att dom har klart billigast listpriser, och sen tar igen det på grundarbetet?
Eller man kan välja att göra grunden själv när man köper Älvsbyhus?

LageoPetra
Tack, det hjälpte mycket....Precis det jag behövde veta... Nu återstår bara frågorna om grunden och de stora prisvariationerna, och vad man får i avdrag för en gardrob
 
För markarbete inkl diverse va och eldragningar samt en del annat arbete har vi betalat 190 000 kr.

Jörgen och Sanije
 
Strixx skrev:
Askur:
...
Jag måste säga att det är konstigt hur det kan variera så kraftigt.. ???
...
Eller man kan välja att göra grunden själv när man köper Älvsbyhus?[/i]
Ja, det verkar vara ett högt pris du har fått (antar då också att det är en "normal" krypgrund, dvs uteluftsventilerad, utan avfuktare&markisolering etc).

Skulle nog undersöka om det inte gick att ta in en offert från någon annan grundentreprenör. Älvsbyhus borde ju inte kunna neka dig att låta någon annan än de eller deras grundentreprenörfirma göra jobbet så länge deras specifikationer följs - och det oavsett om de har total eller delad entreprenad.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.