Hej,

Jag håller som bäst på att rita upp mitt kommande hus inför bygglovsansökan.
Huset totala yta blir i dagsläget lite i överkant, men ytan kommer behövas framöver.

Frågan är om man kan ange att en del av huset, på samma våningsplan går som oinrett?Alltså som man gör på 1.5-plans villor. Man lämnar alltså en del, kanske 30% av totalytan oinredd, blir bara ett öppet bjälklag på den ytan tillsvidare.

Får man göra så eller måste hela boytan på ett våningsplan färdigställas?
 
OpiMaza
Det är klart att du kan göra så.
 
Nja, det beror på hur du menar.
Om byggrätten på din tomt är 200m2 och du vill bygga 240, men lämna 40m2 som oinrett så tror jag inte att du för den sakens skull klarar kravet på 200m2.
 
Tack för era svar.

Hela syftet med lösningen är att spara tid och pengar genom att lämna en del av huset helt oinrett.
Säg att jag bygger ett 1-planshus på 180 kvm men inreder kanske bara 120 kvm, resen lämnar jag som oinrett vilket även anger i bygglovshandlingarna.

Så fort jag har färdigställt dessa 120 kvm så ber jag kommunen komma ut och besikta dessa, jag får ett slutbevis och
kan börja använda huset som bostad. Sen när tiden, pengarna och behovet uppkommer så kan jag ta mig an den övriga ytan.

Det finns ju så mycket lagar och regler så det hade inte förvånat mig om man av någon anledning inte fick göra på det här viset.
 
Jag ser ingen anledning till varför du inte skulle få göra såhär, men det bör nog vara avskärmat från övriga bodelen så att man ej kan komma in. T.ex. med en gipsvägg eller liknande. Bäst är väl helt enkelt att ringa och fråga om de har någon praxis för sånt här.
 
Men vad menar du med att lämna det oinrett?

Golv måste det väl vara? Och väggar och tak?
Ett vanligt sovrum eller liknande har ju ingen direkt inredning, så vad vill du spara in på?
Målning och tapetsering? Det är ju peanuts.
 
KnockOnWood skrev:
Men vad menar du med att lämna det oinrett? Golv måste det väl vara? Och väggar och tak? Ett vanligt sovrum eller liknande har ju ingen direkt inredning, så vad vill du spara in på? Målning och tapetsering? Det är ju peanuts.
Jag antar att han vill slippa lägga golv och sätta upp innerväggar med eldragning o.s.v. Det kan ju även tänkas att det ska göras ett andra/tredje badrum i den delen som man vill vänta med av kostnadsskäl. Är det dock inget badrum inblandat håller jag mig dig om att extrakostnaden för detta bör vara ganska liten. Men man kan ju såklart ha bråttom att flytta in och vill ha huset godkänt för att bo i och av den anledningen vilja göra såhär.
 
falkn skrev:
...Men man kan ju såklart ha bråttom att flytta in och vill ha huset godkänt för att bo i och av den anledningen vilja göra såhär.
De där nya reglerna att man knappt får sätta sin fot i huset utan "slutbevis" är väl rena rama maktmissbruket!

Hoppsan, fönsterfodren fattas, då blir det straffavgift :(
 
Mikael_L
Jag ser ingen anledning till att det ska gå att ange ett område på entreplan i bygglovsansökan som "oinrett", på samma sätt som det är OK att ange detta för en, i början, oinredd vind.

I dina kläder skulle jag kanske bara skicka in ritningarna så eller så skulle jag kanske ta ett snack först.
Men nackdelen med att fråga först är väl att dom kanske börjar vela och plötsligt bestämmer sig för att det inte är OK, medan om du verkar säker på din genom inskickade handlingar så kanske dom godkänner utan omsvep.

Ibland är kunskapsnivån på folk i kommunhusen skrämmande låg, och i kombination med osäkerhet och att välja det säkra före det osäkra så kan fel beslut tas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.