BiFuel skrev:
För du säger ofta polishan? Eller polishon?
Vill man referera till en polishen mha könsreferens borde det väl heta hanpolis eler honpolis. Eler hinpolis om man just fått fortkörningsböter.
 
Mikael_L skrev:
Alltså.. NÅGOT är fel när..
man har legat efter en bil i 85km/h (på mätaren) en längre stund på 90-väg.

Sen kommer plötsligt tillfället att köra om, det går jättesegt att köra om, jag måste upp i 130-140 för att det inte ska en hel evighet.
Sen ligger man där i minst 100 knyck och bilen man nyss körde om ligger hela tiden ganska tätt bakom ... :mad:
Ja! Varför i hel*ete gör många så?
Jag blir vansinnig varje gång!
Framförallt händer det på 2-1vägar.
 
fubar skrev:
Hen Solo?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Om jag använder "hen" så är det lika politisk bakgrund till det som varje gång jag säger dem, de, vi, ni, oss, osv. Endast praktiskt.Skulle lika gärna skrivit "han/hon" eller "h*n" vilket jag också gör ibland. För mig finns det ingen som helst skillnad mellan dessa men jag har upptäckt att "hen" är populärt att hacka på.

Så den politiska förankringen är inte säkerligen skapad utav de som använder "hen" utan kanske utav de som kritiserar dess användning...
Det är du som inte begriper den politiska kopplingen. När du använder nyspråk tjänstgör du som nyttig idiot åt de som begriper ordets makt över människornas tänkande.
 
Åter till trafiken, det är ju så att om man vill köra om och väntar till en lämplig raksträcka, då kan man ge sig på att man får möte, nä man skulle ha kört om på backkrönet eller i kurvan ändå ...
 
På Stena Line har vi börjat med henöverbordövningar.

Och för att veta hur livbåtarna skall manövreras har vi fått varsin henual på fjorton språk.
 
Henstim om övningen misslyckas.
 
M
elpaco skrev:
Jag har inte kallat dig dum, det är din egen slutsats. Jag menade på att det är nära på ignorant att inte se den nutida laddningen i att använda ordet. Min parallell var för att visa på ett annat exempel där många svenskar faktiskt tycker att de kan använda ett ord på eget (läs gammalt) sätt, i detta fall ibland i all välmening, men där samhället i stort inte gör samma tolkning. Du har en annan post ovan som lyfter bägge dessa laddningar (mycke_nu). Det går inte att skriva eller säga "neger" utan att referera till det som ett skällsord. På samma sätt tycker jag "hen" för nuvarande inte kan användas utan att det är en markering.

Fortsätt du att använda hen i syftet "neutralt ord för icke bestämt kön" utan att avse någon laddning i det, MEN var åtminstone lite medveten om att få kommer att tolka dig så.

Tillägg. Jag missade att kommentera din fråga. Vad är hen laddat med? Det är så klart mycket svårt att objektivt sammanfatta sin samtid så att alla blir nöjda, för att inte säga omöjligt. Det här är ju sådant som genusmänniskor (-forskare, -kolumnister mfl) skriver kolumner och essäer kring.

Men vad är hen laddat med för mig? Jo det står för urtypen av urspårad feminism. Det står för en syn där jämlikhet feltolkats som "likhet". Jag tycker givetvis att vi skall behandla pojkar och flickor lika, liksom män och kvinnor. Men det betyder inte att de måsta vara lika. Jag tycker att kvinnor skall få vara olika från män, om de så önskar, utan att de blir påhoppade av en annan hop som tycker att de är könsförrädare. Detsamma gäller så klart för män. Uttrycket hen är för mig en totalt missriktad skottsalva i ett försök att uppnå jämnlikhet genom att införa könsneutralitet.
Locke skrev:
Det är du som inte begriper den politiska kopplingen. När du använder nyspråk tjänstgör du som nyttig idiot åt de som begriper ordets makt över människornas tänkande.
okej. Jaja, tack jag har lärt mig detta nu. Min naivitet är väl lite som de flesta andras, att jag tror jag förstår det jag behöver förstå för att yttra mig. Inte alltid så. Jag hade ingen aning om att laddningen var så stor och att folk använder "hen" för att vilja androgynisera massorna. Det är inget jag ställer mig bakom, synd bara på ett ord så lätt att använda där man annars behöver säga "han eller hon" osv. Men men...
 
KnockOnWood skrev:
På Stena Line har vi börjat med henöverbordövningar.

Och för att veta hur livbåtarna skall manövreras har vi fått varsin henual på fjorton språk.
Du menar henövreras? ;)
 
  • Gilla
blackadder
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jättehemsk bild
What have been seen can not be unseen... Mardrömmar i natt! :'(
 
Det hade inte blivit samma känsla riktigt om ena Bond-filmen hade namnet " I hen´s majestäts hemliga tjänst".
 
MaxPax skrev:
okej. Jaja, tack jag har lärt mig detta nu. Min naivitet är väl lite som de flesta andras, att jag tror jag förstår det jag behöver förstå för att yttra mig. Inte alltid så. Jag hade ingen aning om att laddningen var så stor och att folk använder "hen" för att vilja androgynisera massorna. Det är inget jag ställer mig bakom, synd bara på ett ord så lätt att använda där man annars behöver säga "han eller hon" osv. Men men...
Det är faktiskt precis detta som fick mig att inte vända andra kinden till kring detta. I något skede av denna offentliga diskussion pratade man om att ungarna på dagis inte skulle könsbestämmas av personalen utan omnämnas hen tills dom var stora nog att bestämma själva om han eller hon kändes mest rätt. Där gick gränsen för mig. Detta var aldrig aktuellt på vårat dagis, men blotta tanken på att mina döttrar skulle kallas hen blev bara galet. Det vore helt enkelt att ta något ifrån dom som dom har idag. Kommer dom själva på att "hon" var fel senare i livet kommer detta förstås helhjärtat stöttas.
 
MathiasS skrev:
Det är faktiskt precis detta som fick mig att inte vända andra kinden till kring detta. I något skede av denna offentliga diskussion pratade man om att ungarna på dagis inte skulle könsbestämmas av personalen utan omnämnas hen tills dom var stora nog att bestämma själva om han eller hon kändes mest rätt. Där gick gränsen för mig. Detta var aldrig aktuellt på vårat dagis, men blotta tanken på att mina döttrar skulle kallas hen blev bara galet. Det vore helt enkelt att ta något ifrån dom som dom har idag. Kommer dom själva på att "hon" var fel senare i livet kommer detta förstås helhjärtat stöttas.
Tack för ett utmärkt exempel som stöder mina egna funderingar i ämnet. Läggs genast på minnet!

Sedan kan man verkligen fundera på behovet i språket - "Köparen betalar i kassan, och när HEN kommer fram till varuutlämningen ..". Kutym är ju att i dessa fall benämna köparen "hon", om man vill ha ett pronomen. Det är ju ändå uppenbart i texten att köparen är obestämd avseende kön, varför är det så viktigt att upprepa och poängtera detta med hen? Blir språket mer fullkomligt? Underlättar det?

Ibland när detta diskuteras hör jag folk ta tyskan som exempel på ett språk med neutral artikel. Det är ju dock helt galet då den neutrala artikeln inte alls används på det sättet. Tyskland är väl för övrigt inte så jätteduktiga när det kommer till genusfrågor ..
 
elpaco skrev:
Tyskland är väl för övrigt inte så jätteduktiga när det kommer till genusfrågor ..
Googla "siemens lady plus" vettja ;) Min kommentar till det var att "Det där skulle aldrig gå i sverige" ända till jag upptäckte att den fanns här också....
 
thomasx skrev:
Googla "siemens lady plus" vettja ;) Min kommentar till det var att "Det där skulle aldrig gå i sverige" ända till jag upptäckte att den fanns här också....
Jepp, vi hade en på nittiotalet! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.