Jag funderar på att köpa ett fritidshus. Det är ett borohus av modellen "Vitsippan" från 1991. Enligt beskrivningen så är det grundmur av betong och plintar alltså en krypgrund.

Har varit och tittat på huset och det finns inte en enda ventil i grunden och ingen inspektionslucka i grunden eller inomhus. Vi var 5 personer (2 män och 3 kvinnor) som kollade på huset och alla luktade efter någon typ av dålig lukt eller mögellukt, ingen av oss kände något.

Huset står ganska högt uppe på en älvbank med tallskog och moränmark.
Vi har pratat om att borra hål i golvet och kontrollera utrymmet i krypgrunden.

Var det vanligt att bygga krypgrunder i början av 90-talet utan någon som helst inspektionsmöjligheter eller ventilationsluckor?

Hur vet mäklaren att det är en krypgrund? Tänk om han bara har antagit att det är en krypgrund?
Hur avgör man om det är en krypgrund eller betongplatta?

Ägaren är död så han har inte kunnat ge någon info.
 
Du har redan nämt ett lämpligt sätt själv.
Borra ett hål på lämpligt ställe så kan du samtidigt mäta fuktkvoten i syllarna.
 
Brukar inte det dokumenteras på något sätt vilken typ av grund hus står på? I bygglovsansökningar eller liknande?
 
S
Själv brukar jag hoppa på golvet i ett så stort rum som möjligt. Känns det som ryggraden håller på att komprimeras 2cm och hälarna ömmar rejält så är det nog platta. Men om detta inte känns och vitrinskåpens glas skallrar så är det nog krypgrund.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
DanielF skrev:
Själv brukar jag hoppa på golvet i ett så stort rum som möjligt. Känns det som ryggraden håller på att komprimeras 2cm och hälarna ömmar rejält så är det nog platta. Men om detta inte känns och vitrinskåpens glas skallrar så är det nog krypgrund.
Precis, det känner man lätt.
 
DanielF skrev:
Själv brukar jag hoppa på golvet i ett så stort rum som möjligt. Känns det som ryggraden håller på att komprimeras 2cm och hälarna ömmar rejält så är det nog platta. Men om detta inte känns och vitrinskåpens glas skallrar så är det nog krypgrund.
Okej. Var idag och gjorde detta test, blev inte klokare av det.

Golvet i hallen som är 120cmx300cm i mått sviktar, medans vardagsrum/kök som är 350cm x 625cm är stenhårt. Samma sak med sovrummen, ingen svikt...

Hittade en massa ritningar i ett skåp i stugan men inget om grunden. Så fan vet.
 
DanielF skrev:
Själv brukar jag hoppa på golvet i ett så stort rum som möjligt. Känns det som ryggraden håller på att komprimeras 2cm och hälarna ömmar rejält så är det nog platta. Men om detta inte känns och vitrinskåpens glas skallrar så är det nog krypgrund.
En bra början. Avslöjar kanske också ett ruttet golv... (y)

På de tillbyggda delarna (-80-talet) i min skånelänga är det oisolerad platta på mark med 10 cm frigolit och flytande spångolv, dvs svikt men ingen kryp-/torpargrund.
 
S
Men hoppar man rejält jämfota och golvet inte sviktar en halv mm och det känns som man inte vill göra om det så är det stor chans att det är platta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.