T
Har betat igenom nätet i jakt på utvärderingar/tester och hittat följande test, visserligen från 2002, men som kan vara matnyttig för en del, länk nedan:

http://www.sp.se/energy/files/Rapporter/SP rapp 2002-20.pdf

Edit: Kollade med byggnadsnämnden idag, och det är ganska stora problem att få tillstånd för solpaneler i Stockholmsområdet. Någon som har matnyttigt i hur man handskas med byråkrater om man vill investera i solpaneler.
 
Det ante mig. Först vill politikerna att vi ska minska på behovet av olja och el för uppvärmning, sen spjärnar byråkraterna emot, om inte annat för att de ska ha något att göra.

Suck.
Flytta till Markaryds kommun. Tillstånd ska man ha, men det var inga problem att få.

Det kallas för "förenklat bygglov" (kräver inget möte, utan beslutas på tjänstemannanivå). Kostade 250:-.
 
apersson850 skrev:
Flytta till Markaryds kommun. Tillstånd ska man ha, men det var inga problem att få.
Eller till Kungsbacka. Solvärme är miljövänligt då krånglar vi inte med igångsättningstillstånd eller bygglov.....

Bara att montera och köra igång. :)
 
Jag bor i ett område med särskilda områdesbestämelser " kultur bygd" men jag fick okej av stadsarkitekten att sätta upp paneler på väggen eller tak.

Dock verkade det som han ville lägga på luren snabbt
efter han hade sagt att det var okej :)
 
T
Följande meddelade Sth:s byggnadsnämnd idag, ordinare byråkrat på semester.

Solpaneler inom Sth:s kommun kräver byggnadstillstånd !
Hanläggningsavgift: inga fasta avgifter, beror på område (?) och arten av tillbyggnad.
Mätningsavgift: inga fasta avgifter, beror på område (?) och arten av mätning.
Grannyttrande: avgifter beror på antal grannar som ska tillskrivas och ev klaga.

Ska jag anta att det är billigare i ett lågtaxerat område då eller, hur var det där med att
inför lagen är vi alla lika.......Naturligtvis får du betala, även om det blir avslag.

Sen en lång utläggning som halkar in på parabolantenner, dom första var tillåtna till max 2.m i diameter, sänktes sen till 1.50 och är nu nere på 90 cm som max storlek.
Jaha sa jag, hur blir det då med alla som ska ha mutliantenner för olika satelliter, nja vi godkänner bara en......

Herrejävlar.................
 
När det handläggs som "förenklat ärende" är det fast pris, inget möte och inget tillfrågande av grannar. De får klaga i efterhand, om de vill. Fast det vill de inte, för då hjälper jag dem inte längre när de saknar verktyg till ditten och datten... ;D
 
T
Kan det vara en bra strategi att låta solpaneler ingå i huvudritningen på ett nybygge, eller ska man komma in med kompletterande på solpanel efter ?

Popultärt i storstan är just att komplettera med t.ex braskaminer i efterhand på ett nybygge.
 
Jag funderar på att sätta in solfångare i Stockholm (Hägersten) och har pratat med stadsbyggnadskontoret. Kommunen har ett principbeslut att vara välvilliga till förnyrelsebara energikällor som sol. Åtgärden kräver i o f s bygglov ("bygglov för fasadändring"). Bygglov beviljas alltid förutsatt att solfångarna placeras i liv med takfallet (dvs. ej uppresta) och förutsatt att det inte är en väldigt känslig byggnadsmiljö (tex vissa områden i Alvik, Gamla Enskede osv). Åtgärden strider normalt inte mot detaljplan så något grannsamtycke krävs inte.
 
T
Att förlägga i liv med takfallet fungerar då enbart för vissa taktyper. T.ex funkishus och många 70-80-tals hus har nästan helt platta tak så då blir lutningen för lite, och värre blir det då om man ska köra vaccumrör som "syns mer".
 
Hej.

Hammarö, Värmland.

Satte upp plana solfångare förra året, integrerade i taket, det behövdes inget tillstånd alls, bara att sätta igång enligt stadsarkitektkontoret. Fick frågan om solfångarna skulle följa taklutningen. Jag svarade ja." -Kör igång" blev svaret.


MVH/Gano
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.