Vi bor i ett 60-tals hus med vita fönster. Huset har en tillbyggnad från 70-talet med bruna fönster och brun altandörr. Nu skulle vi vilja göra dessa vita. Hur går man till väga?

Vilken färg behövs och hur mycket arbete? Går det överhuvudtaget att få det att se snyggt ut?
 
byt fönster
8)
 
Jo, tanken har vi väl haft, men antar att det blir ganska dyrt... Därför skulle vi först vilja prova att fixa till de vi har.
 
Mina gamla hemmagjorda fönster hade precis blivit ommålade från brunlasyr till vita av en målare innan vi köpte huset(3 år sedan). Nu flagnar det redan så nu ska jag byta till nya och slänga bort dom, så mitt råd är byt!
 
Håller nog med om rådet att byta... Målade våra brunlaserade fönster för några år sedan. Jag var extremt noga och det tog väldigt lång tid. Man får exempelvis inte få färg på gummilisten mellan trät och glaset, för då spricker det. Det blev visserligen bra och håller fortfarande, men arbetsinsatsen var lite för stor för att jag skall göra om det.

Till vårt nyköpta hus, som har brunlaserade fönster, har jag precis lagt en order på splitter nya Elit Extreme.
 
Har gjort det men bara på insidan för att få det ljusare i rummet. Slipa, grundmåla,slipa,måla x2. Gick snabbt och hållit utan att flagna tills vi lämnade huset (8år). Använde lösningsmedelbaserat fönsterfärg :).
kan tänka mej att det tar mycket mer tid att måla hela fönster vita ;). För min del var jag nöjd med vit bara på insidan ;D
gaia
 
Byta fönster? Vad är detta för dumheter! Naturligtvis kan man måla fönstren vita. Det handlar bara om ordentligt förarbete. Om man tror att målning bara handlar om att slabba på lite färg blir man säkert besviken. Men med rätt förarbete (tvätt, slipning och grundmålning) kan alla träsnickerier målas med bra resultat.
 
För att försvara mitt val att byta fönster, kan jag tillägga att vakumet hade släppt i de flesta fönstrena, så jag var tvungen att göra något ändå. Fast jag vidhåller att det är pilligt att måla, i och med att gummilisten mot fönstret skall hållas färgfri.

Men har man tid och ork, så är det bara att måla!
 
Eller så passar man på att byta ut tätningslisten :surprised: :surprised:
 
Tur att jag läste den här tråden innan jag satte igång med våra fönster... Vi har renoverat klart alla riktigt gamla fönster, men 70-talsfönstren är kvar... Hade nog bara tänkt chansa på att slänga på lite färg, men eftersom de fönstren är i så bra skick (3 av 4 sitter på en inglasad balkong) vore det synd att inte göra det ordentligt, känner jag nu. I vårt fall är de dock bara bruna på utsidan... :)

Fast det jobbet sparar jag till nästa år, nu får det f*n räcka för i år! :-X
 
Jag skulle påstå att det som avgör är vad för sorts fönster vi pratar om - är dom gamla, fina, kittade, kopplade osv och med bra virke så är det klart att man inte skall byta. Då ska man renovera och vara noggrann. Om det däremot är 60- och 70-talsfönster av tveksam kvalitet så kan man nog fundera på att byta. Sen tycker jag man ska kolla på huset i övrigt också, så att fönstrena är av samma stil på hela huset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.