Jag bor i ett radhus från 1987 med frånluftsvärmepump Nibe fighter 310p installerad 2006.
jag upplever inomhusluften relativt torr. Har dock inte mätt upp den men började i samband med det fundera på hur ventilationssystemet är uppbyggt.

som jag förstår det hela så är det frånluftskanaler i samtliga rum som suger ut luften. Som värmekälla i rummen är det sedan elradiatorer med fläktar undertill vissa element som endast verkar förflytta värmen som är producerad av elementen till övriga delar av rummet. Totalt 10 element på 100 kvadratmeter, elementen är på 600 watt vardera oljefyllda.

men till min egentliga fråga. Vi verkar inte ha någon form av tilluft i huset mer än självdrag när man kommer in och ut utifrån då alla fönster och dörrar är av isolertyp så är de väldigt täta.

är drtta en vanlig lösning? Eller bör man installera tilluftskanaler någonstans?
Skulle en luft luft värmepump tillföra någon tilluft av rätt kvalitet så att detta kunde vara ett adekvat tilluftsalternativ?


tacksam för svar
 
Det skall vara ventiler i ytterväggarna i alla rum utom rum med sk. dålig luft alltså kök, bad och tvättstuga. Frånluftsdonen i de rummen skall justeras så att luftomsättningen blir rätt.
 
Tilluft ska du ha i alla rum utom möjligen kök och badrum, dit kan du suga luft från resten av huset.
En luft-luft VP ger dig bara billigare uppvärmning, den ger ingen tilluft.
 
En viktig fråga: Vart tar den värme vägen som frånluftvärmepumpen skapar?

Du har direktverkande elvärme, och förmodligen inte golvvärme då?
Är värmepumpens enda uppgift att värma bad- och duschvatten?

Och nej, det skall normalt inte finnas frånluftsventiler i andra rum än bad-, dusch- och toalettrum samt kök.
Frisk luft skall tas in i sov- och vardagsrum, antingen direkt utifrån genom ventiler i ytterväggen eller i fönstren, eller via ventilationsrör.

Kan det tänkas att du missförstått ventilernas funktion?
 
Det verkar ju helt korkat att installera elradiatiorer mär man har en frånluftspump. Visserligen plockar man inte ut några enorma effekter från den, men när den inte värmer varmvatten kunde den ju lika gärna värma radiatorer.
 
Det är inte så att man har bytt fönster och att det tidigare fanns spaltventiler i de gamla fönstren?
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Fönster och dörrar är original. Vi köpte huset 2009 men det är samma dörrar och fönster och konstruktion i alla 100 grannars radhus.

Frånluftspumpen skapar endast varmt dusch och blandarvatten som jag kan se det hela.

Alla ventiler som jag kan hitta verkar ha en sugande funktion om man provar att sätta ett papper framför. . ser inga yttre tecken på tilluftsventilation
 
Verkar skumt. Någonstans måste det komma in tilluft. Annars blir det stort undertryck i huset, och det är mindre bra.
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.