Har en carport som är oisolerad. Vill isolera den, men det känns ju inte så kul att behöva ta ner panelen för att kunna få upp vindpappen mellan reglar och panel. Så hur sätter man bäst upp vindpappen "från insidan" om man vill isolera ett oisolerat utrymme?
 
zingo skrev:
Har en carport som är oisolerad. Vill isolera den, men det känns ju inte så kul att behöva ta ner panelen för att kunna få upp vindpappen mellan reglar och panel. Så hur sätter man bäst upp vindpappen "från insidan" om man vill isolera ett oisolerat utrymme?
Först måste du ordna en luftspalt, innanför den sätter du vindvävensom du får vika runt reglarna på insidan.
 
Jag har ju redan 20 mm luftspalt mellan panel och reglar, eftersom jag har spikat panelen på horisontella "spikreglar" 20 x 70. Men om jag sätter papp på dessa blir det snarare luftfack än luftspalter. Så det räcker kanske inte?
 
En undran: En carport är ju helt öppen med en eller kanske två väggar + tak.
Vad vinner man på att isolera de väggarna?

Eller är det kanske ett garage med fyra väggar du har?

Jag har inte provat själv, men jag skulle kunna tänka mig att s.k. västkustskiva, noggrant monterad, skulle kunna göra vindväven överflödig.
 
Redigerat:
Förtydligande:

Det är en carport, men jag ska göra en del av den vinterisolerad. Har redan gjort bjälklag och lagt spontat golv. Nu återstår innertak och väggar.
 
Vad har du för panel?
Är det lockpanel så är den väl luftad, och då är det bara att sätta vindpappen mot spikreglarna (spikläkt).
 
Ja, 20 x 145 med lockläkt.

Och hur tjock isolering är att rekommendera?
Bor i Sydsverige och vintertid behöver det inte vara varmare än 10 grader i utrymmet.
Från april till oktober räknar jag med att ha värmen avstängd.
 
Redigerat:
10 cm räcker, men självklart är 20 cm bättre, dvs mindre uppvärmningsel(?) går åt.
I taket bör du ha 20 cm om möjligt.
 
OK, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.