M
elpaco skrev:
Jag kan tycka att den informationen är lite ointressant, och snudd på ignorant. Lite som att säga att man fortfarande använder sig av "neger", men inte menar något illa (politiskt) med det ..
Det var den sjukaste parallell jag hört.

1. Du påstår att jag gör en sak av ett specifikt syfte och kallar mig samtidigt dum pga det.
2. Jag upplyser dig om att Jag inte gör denna sak av just det syfte du påstår. För att klargöra.
3. Du anser att det är ointressant information. Jag passar visst inte in i din massiva generalisering.

Det är min bild. Vad betyder ordet "hen" för dig? Vad är det ordet laddat med? För mig ingenting, kanske har min egen avsaknad av mediakonsumtion gjort mig just -ignorant- av något som allmänt förknippas med detta ord. Iså fall får jag väl hålla tyst eller nåt då vi talar ur helt olika preferenser...
 
Redigerat av moderator:
sunqan skrev:
Hur böjs "hen"?
Hon, henne, hennes
Han, honom, hans
De, dem, dess
Hen, ?, hens???
Förlåt
De, dem, deras
Skulle det vara.
Men analogt med böjningen av realgenuspronomet den- den den dess
Borde det vara hen hen hess.

Jag mötte den i dess trädgård.
Hen mötte mig i min trädgård.
Jag mötte hen i hess trädgård.


Att införa ett nytt pronomen i språket, men på ett ofullständigt sätt som gjorts med hen är stötande.

Hess ögon är gröna
 
sunqan skrev:
Förlåt
De, dem, deras
Skulle det vara.
Men analogt med böjningen av realgenuspronomet den- den den dess
Borde det vara hen hen hess.

Jag mötte den i dess trädgård.
Hen mötte mig i min trädgård.
Jag mötte hen i hess trädgård.


Att införa ett nytt pronomen i språket, men på ett ofullständigt sätt som gjorts med hen är stötande.

Hess ögon är gröna
Du är ju ute och cyklar. Hen är en brynsten, inget annat. Du skriver ovan att en brynsten mött dig i trädgården. Å sen att du mött en brynsten i hess trädgård. Han var väl nasse, hess, vill jag minnas. Vad har han med saken att göra egentligen? Var förresten hess ögon verkligen gröna? eller var det kanske efter att mengele varit i farten som de blev det?

Men det jag tror att du egentligen är ute efter att skriva är följande, t.ex.

Denne mötte mig i min trädgård.
Jag mötte denne i dennes trädgård.

Men jag är nödd att hålla med om att det låter lite gammelsvenskt uppstyltat :)
Nog hade det varit bra med ett könsneutralt ord i de lägen man inte vet om det är en hon eller en han. Men det får nog allt kommas på någe bättre än en brittisk höna som inte kan böjas ;)

Å den som inte tror mig kan alltid kolla SAOL.

;)
 
Eftersom man använder språket för att kommunicera information till andra har det stor betydelse hur ord uppfattas. Ord har faktiskt ingen annan uppgift alls.

Personligen har jag inte sett någort negativt i n-ordet eller z-ordet men har ändå fått sluta använda dem pga den allmänna uppfattningen att den som använder dem är rasist eller värre.

Hen
är definitivt ett ord som är laddat och när jag hör det användas så blir min uppfattning att användaren är något eller flera av följande:

- Feminist i dess sämsta betydelse
- Mindre vetande alternativt under inflytande av någon påstridig person
- Omanlig/okvinnlig
- Språkligt okunnig

Därefter står det givetvis var och en fritt att använda ordet i min närhet.

Sedan är det ju så att språket är dynamiskt och utvecklas åt olika riktningar på gott och ont. Svenska är det språk som svenskarna talar, och kanske får jag ge mej en dag, men inte utan en fight..
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
När ska man börja säga polishen, godhen, grön hen, städhen och liknande? :-D
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
För att inte tala om heninist :)

En sån som Schyman alltså.
 
bobas skrev:
När ska man börja säga polishen, godhen, grön hen, städhen och liknande? :-D
Polishen används redan sedan många år. Tex efter att man har tvättat bilen. Det finns många olika sorter att välja på.
 
  • Gilla
camaro1969 och 2 till
  • Laddar…
Henhaftig, hengårdsbyggnad, henfall och hengrann kommer väl strax därefter.

För att nu inte tala om henhålslucka.
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Jag ger mig fan på att du är en sådan där som går till banken och tar ut kontanter över disk också......:banghead:

;)
Betalar med check ... ;)
 
bobas skrev:
När ska man börja säga polishen, godhen, grön hen, städhen och liknande? :-D
Polishen är något jag har använt sen jag fick bil........
 
bobas skrev:
När ska man börja säga polishen, godhen, grön hen, städhen och liknande? :-D
För du säger ofta polishan? Eller polishon?
 
Mikael_L skrev:
Betalar med check ... ;)
Här på landet har man konto hos handlarna.

Skriv upp det säger man och går.

Slå det storstadsbor.. :p
 
Mikael_L
Alltså.. NÅGOT är fel när..
man har legat efter en bil i 85km/h (på mätaren) en längre stund på 90-väg.

Sen kommer plötsligt tillfället att köra om, det går jättesegt att köra om, jag måste upp i 130-140 för att det inte ska en hel evighet.
Sen ligger man där i minst 100 knyck och bilen man nyss körde om ligger hela tiden ganska tätt bakom ... :mad:
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Det var den sjukaste parallell jag hört.

1. Du påstår att jag gör en sak av ett specifikt syfte och kallar mig samtidigt dum pga det.
2. Jag upplyser dig om att Jag inte gör denna sak av just det syfte du påstår. För att klargöra.
3. Du anser att det är ointressant information. Jag passar visst inte in i din massiva generalisering.

Det är min bild. Vad betyder ordet "hen" för dig? Vad är det ordet laddat med? För mig ingenting, kanske har min egen avsaknad av mediakonsumtion gjort mig just -ignorant- av något som allmänt förknippas med detta ord. Iså fall får jag väl hålla tyst eller nåt då vi talar ur helt olika preferenser...
Jag har inte kallat dig dum, det är din egen slutsats. Jag menade på att det är nära på ignorant att inte se den nutida laddningen i att använda ordet. Min parallell var för att visa på ett annat exempel där många svenskar faktiskt tycker att de kan använda ett ord på eget (läs gammalt) sätt, i detta fall ibland i all välmening, men där samhället i stort inte gör samma tolkning. Du har en annan post ovan som lyfter bägge dessa laddningar (mycke_nu). Det går inte att skriva eller säga "neger" utan att referera till det som ett skällsord. På samma sätt tycker jag "hen" för nuvarande inte kan användas utan att det är en markering.

Fortsätt du att använda hen i syftet "neutralt ord för icke bestämt kön" utan att avse någon laddning i det, MEN var åtminstone lite medveten om att få kommer att tolka dig så.

Tillägg. Jag missade att kommentera din fråga. Vad är hen laddat med? Det är så klart mycket svårt att objektivt sammanfatta sin samtid så att alla blir nöjda, för att inte säga omöjligt. Det här är ju sådant som genusmänniskor (-forskare, -kolumnister mfl) skriver kolumner och essäer kring.

Men vad är hen laddat med för mig? Jo det står för urtypen av urspårad feminism. Det står för en syn där jämlikhet feltolkats som "likhet". Jag tycker givetvis att vi skall behandla pojkar och flickor lika, liksom män och kvinnor. Men det betyder inte att de måsta vara lika. Jag tycker att kvinnor skall få vara olika från män, om de så önskar, utan att de blir påhoppade av en annan hop som tycker att de är könsförrädare. Detsamma gäller så klart för män. Uttrycket hen är för mig en totalt missriktad skottsalva i ett försök att uppnå jämnlikhet genom att införa könsneutralitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hen Solo?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.