Håller på att riva bort gips och trägolv i källaren. De har tydligen använt byggplast som "fuktspärr", både på golv och yttervägg. Sedan är det renoveringsgips direkt mot. Så här ser det ut på en av väggarna bakom byggplasten (se bilderna). Det är som bruna lite fluffiga trådar. Det luktar inget särskilt om dem men hela rummet har en "källarlukt", antagligen pga att det varit inplastat och lite mögliga träplankor där i åratal..

20140208_124129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140208_124219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140208_124227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet vad det kan vara? På måndag ska jag ringa försäkringsbolaget men eftersom det är lördag nu så kommer man ju gå runt och fundera på detta tills någon varit här och kollat på det..
 
Varför ska du ringa försäkringsbolaget? Det ser ut som utifrån kommande fukt tillsammans med en felaktig konstruktion av plast på insidan i ett äldre hus, ser inte hur försäkringsbolaget kommer att hantera denna skada.
Hur gammalt är huset? Det kanske är dags att åtgärda dränering och ev. rör från stuprören beroende av ålder, ev också utsidan på källargrunden.
 
Det jag tänker är om det är någon form av svamp eller liknande som kan behöva saneras? Det är som trådar som farit runt som träd-liknande mönster med stammar och grenar. Fast bara bakom plasten och bara på en begränsad yta. Ser inte ut som de typiska saltutfällningarna som är vita och icke-trådiga. Om det är utifrån kommande fukt, varför blir det bruna trådar?
 
Just ja, jag svarade inte riktigt på dina frågor. Huset är från 59 och dränerat på den sidan -05 pga skada på inkommande vatten. Denna inplastning, gipsning etc är nog 20+ år gammal misstänker jag..
 
Bara att tvätta bort dem från väggen med ett vanligt rengöringsmedel och sedan se till att väggen är torr då det är en grovputsad vägg som är målad. det är inplastningen som orsakat detta tillsammans med fukt.
Hur tänker du sedan renovera källarrummet, då det avgör om hur du ska hantera ytterväggen.
 
Ok, så det är mao lugnt? Dvs inte "äkta hussvamp" eller annat jobbigt..

Tanken är att skrapa bort lös puts och flagig färg från väggar och golv, laga med ny puts, handspackla små ojämnheter i golvet och så måla golvet med epoxyfärg (tunt så det blir diffusionsöppet) och så silikatfärg på väggarna. Planen är helt enkelt att göra det i stort sett okänsligt för tillskjutande fukt. Fixa om dräneringen är inte ett alternativ just nu.

En intressant sak är att andra sidan av huset, som har en snart 55 år gammal dränering, var kanonfin. Där var det träreglar direkt mot väggen, tilläggsisolering, och så gips utanpå. Bara minimalt med mögel längst ned på ett par av reglarna, inget annat! Jag tror det som räddade den sidan var att den var lite "luftigt" byggd. För på den skadade sidan var ju plasten direkt mot väggen och sedan gipsen direkt utanpå detta. Dessutom kan jag tänka mig att vattenläckan utanför grundmuren liksom blötte ned den lite extra. Eller så har tidigare ägare gjort något kardinalfel vid omdräneringen (inte förvånande då han inte gjort någonting annat rätt hittills)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.