hahalj
Vi har ett litet WC med handfat som från början varit en garderob. Förra ägarna sade att man kom åt vattenrör och kopplingar från andra sidan väggen där det tidigare varit ett kök som är omgjort till vanligt rum. Där har man byggt på en trälåda som skulle dölja rör och kopplingar. Jag tyckte att det var väl ok, även om det inte är snabbt och enkelt att skruva isär denna låda, så för att göra det lite enklare tänkte jag sätta dit en inspektionslucka. Efter mycket om och men så fick jag iaf tid att skruva isär lådan idag men informationen vi fått var inte helt rätt, jag ser bara de pluggade rören som gick till det tidigare köket, vatten och avlopp till nuvarande WC är på andra sidan en murad vägg, den gamla murstocken.

Så nu är frågan hur jag ska göra, en liten inspektionslucka bör väl ändå sättas på trälådans framstycke så man enkelt kan inspektera de pluggade vattenrören?

Men i WC:t, tycker ni jag ska sätta in en inspektionslucka där också? Ska jag isåfall skära upp ett hål i den kaklade väggen under handfatet? Jag tror det är nån spån- eller fanerskiva i botten, den sviktar aningen om man trycker på den. Väggen är inte tät mot golvet utan har en glipa där så en eventuell vattenläcka bör (?) synas genom att det rinner ut där, men jag vet ju inte hur det ser ut innanför. Skulle det bli en läcka så vet jag iofs inte vad en inspektionslucka skulle hjälpa, får väl ändå slå sönder den väggen för att komma åt och fixa nåt?

Eller ska jag helt enkelt ta bort den väggen helt? Kanske är bättre att allting är helt synligt alltid? Men jag vet inte om det är klinker och kakel hela vägen in, risken är att det inte är det och hur gör jag då för att det ska se någorlunda bra ut utan att behöva renovera alltihopa?

Åsikter och tips?

WC-sidan
P2080027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



F.d. Kökssidan
P2080028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P2080029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bästa är väl att försöka koppla ur de vattenrören som ej används i andra änden. och sedan såga av de jämns med väggen. då blir det ingen läkage risk.

avloppet går också att såga av längs med väggen, eller ännu bättre knacka fram skarven och plugga /proppa i skarven, skarven bör inte vara långt in då det är en böj som kommer fram ur väggen.

Då slipper du lådan iaf.

inspektionslucka kan inte skada på toan.
 
hahalj
Vet inte vart andra änden på de rören finns, men misstänker att blandaren i WC:t är kopplat på samma rör. Får se om det går kapa dem där nånstans, under handfatet.

Kanske skulle börja med att ta upp ett hål för en lucka under handfatet då? Så får jag se hur det ser ut, om kakel o klinkers går hela vägen in eller inte.

Tror ni kaklet sitter kvar om jag tar vinkelkapen? Eller hur borde man annars ta upp hålet?
 
En Multimaster med kakelblad tar en stund, men är lindrigare än vinkelslipen och dammar mindre.
En inspektionslucka behöver ju inte se fel ut, finns lite olika att välja på.
En modell som har fjädrande fäst på baksidan behöver inte en ram, och då kommer den inte se lika framträdande ut.

tex:
http://www.grunda.se/products/wc60088/inspektionslucka-thuresson
 
hahalj
Ok, tack för tipset. Hade iofs inte räknat med att köpa nya verktyg för 3000 enbart för detta. Försöker nog lite försiktigt med diamantkapskivan, gör inget om det dammar, lätt att städa den lilla toan på ca 2 kvm :)
 
Du kan köpa Julas multimasterkopia, sålänge du köper en bra klinga så fungerar även den billiga bra.
 
hahalj
Ok, det kanske kan vara nåt. Får kolla upp det.
 
Staffans2000
Pilla inte i onödan.
Misstänker du läckage? Om inte -gör ingenting. Det är sällsynt att kopplingar börjar läcka av sig själva.
Tvättställsavloppet däremot, blir ett problem. Förr eller senare brukar det bli stopp i vattenlåset, och då...
På motsatt sida, kapa rören enl ovan nämnda förslag.

Staffan
 
hahalj
Nej, misstänker inget läckage. Men det var en av anmärkningarna från besiktningen att det var tvunget att ordnas nått sätt att kunna inspektera under handfatet. Hade ju informationen att det var bara att skruva upp trälådan på andra sidan väggen, men så enkelt var det ju inte.

Behöver ju som sagt kunna komma åt under handfatet även om det inte läcker, t.ex för att rensa vattenlåset om det blir stopp. Har en 300x300 mm inspektionslucka som jag förmodligen sätter där. Ska bara åka iväg och fixa ett multiverktyg för håltagningen. .. får se om jag hinner idag.
 
hahalj
Då har jag fått upp ett tillräckligt stort hål för att se hur väggar och golv ser ut innanför kakelväggen och det var som jag misstänkte, kaklet går inte hela vägen ner till golvet, skulle se dumt och fult ut då att ta ner den väggen. Så den får vara kvar och det blir en lucka istället. Då kommer jag lätt åt vattenlås och kopplingar om det behövs.

Men det vete sjutton om jag kan lösa problemet på andra sidan väggen, med rören som kommer ut i trälådan. Kunde inte se att de passerade under handfatet, får väl se när hålet är helt upptaget.

BTW, Julas multiverktyg för 499:- funkade bra med ett sågblad för kakel, men de medföljande skärbladen var ju rena skiten, de tog slut direkt när jag skulle såga igenom spånskivan som kaklet satt på. Men det följde med en Bosch-adapter så jag får väl köpa sådana blad när jag behöver det.
 
Oavsett sågblad, låt dem inte gå för varma, då blir de slöa direkt. Ha gärna två som du växlar mellan så hinner de svalna.
 
hahalj
Ja, ska fixa fler blad imorgon.
 
hahalj skrev:
Ja, ska fixa fler blad imorgon.
Det finns de som är enbart för trä och bimetall som fungerar till flera materiel. Kolla när du köper att det är bimetallblad om du har fix kvar på spånskivan.
Kör du med träblad ryker tänderna direkt.
 
hahalj
Vet faktiskt inte om de medföljande bladen var i bimetall, kan man se det på bladet? De kanske inte var det eftersom de slets ut direkt, inte omöjligt att det var lite bruksrester kvar ovanpå spånskivan.

Sågbladet jag köpte extra var däremot i hårdmetall avsett för kakel, tyckte dock att det hade tappat skärpa efter att jag sågat i kaklet 3 av 4 sidor för luckan, ca 3 x 30 cm ungefär, hann därför inte klart igår kväll. Kanske måste vara mer försiktig med värmen i dem då?
 
Det står på de jag köpt om de är avsedda för trä eller är av bimetall. Du kan se det också då de för trä har längre och spetsigare tänder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.