Hej,
Har sökt i forum på isolering av garage, men hittar bara undertaksisoleringstips.
Har idag ett garage med 70-talsplatta på mark (troligen oisolerad), väggar med 70 mm isolering (utifrån och in: panel, vindpapp, isolering, gips), men oisolerat råsponttak. På vintern blir det minusgrader, trots att jag bor i Skåne, och det är så pass fuktigt att verktyg m.m. rostar. Målet är att få ett mindre fuktigt garage som är lätt att värma upp till minst plusgrader.
Jag vill isolera direkt mot yttertaket, alltså inget undertak, för jag vill kunna lägga upp diverse bra-att-ha på takstolarna. Takstolar byggda i 70x45 virke, 1200 cc.
Hur gör jag?
Luftspalt 30 mm
Cellplast 40 mm
Plastfolie
OSB skiva
Eller kan jag klara mig utan luftspalt?
Vindpapp?
Cellplast alt mineralull 70 mm
Plastfolie
OSB skiva
???
 
  • Isol garagetak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade kört
Bef. Tak
luftspalt
Vindpapp/masonit
Minst 100 mineralull
Råspont/osb.
Har du 70 i väggar är det bättre balans att köra minst100 i tak. Dessutom kostar inte isoleringen mycket när man ändå bygger.

Rostar verktygen skulle jag inte våga o köra utan luftspalt
 
Tack för svar!
Anledning att bara ha 40 mm isoleringsmtrl är att garaget är 10x4 m och att taklutningen är liten, så jag vill inte ta bort för mycket utrymme för bra-att-ha-grejerna. Blir det andra komplikationer än sämre isolering med mindre isolering? Men jag borde kanske sträcka mig till 70 mm isolering. Räcker luftspalt 30 mm? Behövs plastfolie?
 
Om du har rostproblem har du fukt. Jag hade kört plast innanför osbn i tak o vägg.
Bräder o flyttlådor ryms nog ändå.
Om man slår materialkostnad och arbetstid så kostar minullen inte mycket.
Skulle aldrig ha mindre än i väggen, värme stiger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.