Vi håller på att planera eldragning till det blivande huset. Det är mycket man ska tänka på och en sak som jag gärna skulle vilja veta är vad ni har fått betala för installation av spotlights per styck 12v och 230v (exklusive armatur)?

Sett utomhus, vad är dyrast; att dra el till väggarmaturer eller spotlights i takfoten? Kostnad ungefär (exkl armatur)?

Man vet ju inte direkt vad ett skäligt pris är när man aldrig byggt hus förut. Hoppas någon kan ge mig ett hum om vad det kan kosta!
 
Inte någon här som installerat spotlights nyligen och kan hjälpa en okunnig med en liten fingervisning om vad det kan kosta?
 
Det är mindre jobb med att dra el till väggarmaturer än spottar i takfot så det borde rimligtvis vara billigare. Dessutom finns det lite olika alternativ om man vill installera spottar i takfot vilka är lite olika svåra/tidsödande.

Men jag tycker att man inte ska ha det ena eller det andra utan att man ska kombinera. T.ex. på långsidorna kan man ha spottar i takfot och på kortsidorna väggarmaturer med upp/ned-ljus.

//Patrik
 
Tack för ditt svar! Det var ett bra tips du gav. Vi är väl lite inne på någon slags kombination av både spottar och fasadarmaturer så ditt råd är till hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.