På tal om störa ihjäl sig, jag stör mig på när man är ute på semester med husvagn och det står en bil vid en vägkorsning, tror ni man väntar tills vi passerat? Nää, ut på vägen och sedan saaaakta öka farten. Då blir man förbannad, när man fått upp rätt fart på ekipaget och försöker hålla bränslekostnaden nere, nä då ska man bromsa in för att sedan accelerera saaakta tillsammans med han som svängde ut.
 
AnneFi
När jag gick grundskola så skippade man de och dem helt under ett tag. 'Skriv dom istället, det är lättare'
Flera med mig födda i slutet på 80 talet har aldrig fått lära sig ordentligt.
Jag har lärt mig det i efterhand.
 
pelle242 skrev:
Sedan tycker jag att man borde få någon rabbatt när man självscannar inom att man gör butikens jobb åt dom.
Det är många som tycker så, och jag håller med dig. men eftersom folk scannar ändå, utan nån bonus, så finns det ingen anledning för butikerna att sänka några priser.

Vi fick inleda en scanner-strejk, det hade kanske hjälpt.
 
andersmc skrev:
Vi fick inleda en scanner-strejk, det hade kanske hjälpt.
Du menar att fortsätta låta bli att scanna? Gör det.....:)
 
M
fiskbuggaren skrev:
Dumheter. Ordet hen fyller faktiskt en lucka i språket. Att enkelt kunna uttrycka könsneutralt singular i tredje person är användbart ibland. Och att förbjuda ord?

Däremot kan även jag störa ihjäl mig på de som inte förmår använda de/dem korrekt.
Det finns ingen lucka. Det går utmärkt att använda befintliga ord för samma sak, exempelvis “denne” eller “personen”.
 
Kurtivan skrev:
På tal om störa ihjäl sig, jag stör mig på när man är ute på semester med husvagn och det står en bil vid en vägkorsning, tror ni man väntar tills vi passerat? Nää, ut på vägen och sedan saaaakta öka farten. Då blir man förbannad, när man fått upp rätt fart på ekipaget och försöker hålla bränslekostnaden nere, nä då ska man bromsa in för att sedan accelerera saaakta tillsammans med han som svängde ut.
Något är fel när........ Husvagnsägare retar sig på andra i trafiken.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
M
Men... angående "hen", hur tänker man? "-Jag skall allt kontrollera vilka ord du använder när du kommunicerar." ??!? Det är väl en sak om man efterlyser ett tydligare uttryck för att främja klarare kommunikation, men här handlar det bara om, vadå? rädsla för förändring? eller vad? Gör man sig förstådd utan att folk behöver krångla och gissa för att förstå så vad är grejjen?
 
Redigerat av moderator:
MaxPax skrev:
För mig finns det ingen som helst skillnad mellan dessa men jag har upptäckt att "hen" är populärt att hacka på.

Så den politiska förankringen är inte säkerligen skapad utav de som använder "hen" utan kanske utav de som kritiserar dess användning...
Jag förstår inte hur du kan ha undgått att märka att "hen" är en genuskonstruktion. Att kalla det opolitiskt är ren dumhet. Jag kallar mig jämställdhetsförespråkare, och feminist om du så vill, men jag kan inte se något språkligt behov av "hen".
 
[h=1]Alltså.. NÅGOT är fel när..[/h]
.. man istället för att använda bankens gratistjänst att fylla i betalningar för hand, banken betalar portot, och dessutom står för inläsning och utförande av avierna, SÅ loggar man in på nätet med värdelösa dosor, e-legitimationsprogram som aldrig fungerar, skriver in 16-siffriga OCR-nummer och BETALAR för ha hjälpt banken med detta ..
 
M
elpaco skrev:
Jag förstår inte hur du kan ha undgått att märka att "hen" är en genuskonstruktion. Att kalla det opolitiskt är ren dumhet. Jag kallar mig jämställdhetsförespråkare, och feminist om du så vill, men jag kan inte se något språkligt behov av "hen".
Du får kalla det vad du vill. JAG använder inte "hen" av något politiskt syfte.
 
Hur böjs "hen"?
Hon, henne, hennes
Han, honom, hans
De, dem, dess
Hen, ?, hens???
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Henses? :)
 
Höns
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
M
raveper skrev:
höns
::D
 
MaxPax skrev:
Du får kalla det vad du vill. JAG använder inte "hen" av något politiskt syfte.
Jag kan tycka att den informationen är lite ointressant, och snudd på ignorant. Lite som att säga att man fortfarande använder sig av "neger", men inte menar något illa (politiskt) med det ..
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.