AnneFi
pelpet skrev:
Bygg en separat byggnad längst bak på tomten där ni placerar pannrum, gästrum, sambons kontor och en massa förvaring. Eftersom det huset får en egen ingång så kan ni hyra ut det till sambons firma, vilket i praktiken fungerar som en skattefri inkomst. Dela sedan sovrummet på nedervåningen till två mindre sovrum, slakta bort garderoben där och flytta all klädförvaring till källaren. Då borde rummet bli tillräckligt stort för att fungera som två barnrum.
Sambons firma hyr redan ett lager med kontor.
Rummet där nere är 3*3 meter ca.
Lite i minsta laget att dela för att få en hållbar lösning till två barn
 
Redigerat:
Bygg ut bakåt med tak i vinkel, vanliga takstolar och enkla lösningar för att hålla kostnaderna nere...lägg hellre pengar på att göra källare på hela utbyggnaden....
 
AnneFi
Finns det något lätt gratis ritprogram som man kan använda?
Annars blir det millimeterblocket och mönsterpapper för att kunna lägga olika lager utan att behöva rita om hela tiden
 
AnneFi skrev:
Finns det något lätt gratis ritprogram som man kan använda?
Annars blir det millimeterblocket och mönsterpapper för att kunna lägga olika lager utan att behöva rita om hela tiden
SketchUp är bra att rita i, lätt att lära sig
http://www.sketchup.com/

Floorpanner finns oxå, men jag har aldrig använt det, men det verkar smidigt
http://floorplanner.com/

Finns flera program, men dessa var de jag kom på just nu...
 
AnneFi
det tog bara en halv dag
exempel1_zps1e5148ef.png
 
AnneFi
Här är alternativet där endast halva huset buggs ut
Men det kom till en altan istället.
Det kommer vi bygga oavsett hur vi bygger ut
exempeltvaring_zps360c1a0b.png
 
Okej fler idéer. Demolera nuvarande altan och gräv ut för ett nytt källarrum under, och sänk marknivån på något sätt runt det rummet så att det kommer in massor av ljus. Då blir det ett bra sovrum. Ersätt altanen med ett helisolerat glasrum/uterum/vinterträdgård. Då får ni in hyfsat med ljus i matrummet.

En till idé: Förläng matrummet 5m in mot trädgården så att det blir betydligt större och kan fungera som kombinerat vardagsrum/matrum. Lägg till ett ytterligare rum längre ut på typ 5 meter. Då kan ni göra om vardagsrummet till sovrum om ni vill, och får alltså två extra sovrum. I vinkeln som bildas kan ni bygga en fin, skyddad uteplats.
 
AnneFi
Pelpet menar du att bygga ut på andra sidan än den andra bilden? Där vi har altan nu och sätta altanen på andra sidan?
Norr är mot höger på ritningen blir ingen sol alls i uterummet om det hamnar på den sidan
 
Såhär tänkte jag.. men det kanske blev fel.

annefi.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AnneFi
pelpet skrev:
Såhär tänkte jag.. men det kanske blev fel.

[bild]
Det är en god tanke men det innebär att vårt kök är behränsat till ytan vi har nu. Vilket är riktigt trångt. I dagsläget har vi ex bara en kyl/frys för att ytan inte tillåter mer.
Det andra problemet jag har är att sovrummet kommer närmst trädgården. Kanske inte viktigt för andra men jag älskar min trädgård och vill gärna kunna se den från sällskapsytorna. Jag spenderar halva året krypandes i den och andra halvan tittar jag på den :)

Sist blir problemet som jag skrev tidigare. Altanen kommer på skuggsidan av huset. Vill man det?
 
AnneFi skrev:
Här är alternativet där endast halva huset buggs ut
Men det kom till en altan istället.
Det kommer vi bygga oavsett hur vi bygger ut
[bild]
Jag antar att det blåa området är altanen? Om ni bara behöver ett sovrum till hade jag helt klart kört på det här alternativet, åtminstone om det går att lösa med taket på något bra och snyggt sätt.
 
AnneFi
Sambon kom idag med den här idén idag.

Halv utbyggnad med övervåning
Om någon förstår den :)
fulskiss_zps109d696f.png

Vi får kika runt på hur andra har gjort.
Sett många som bygger tak på samma håll som det andra och binder ihop övervåningarna med en gång
 
AnneFi skrev:
Det är en god tanke men det innebär att vårt kök är behränsat till ytan vi har nu. Vilket är riktigt trångt. I dagsläget har vi ex bara en kyl/frys för att ytan inte tillåter mer.
Det andra problemet jag har är att sovrummet kommer närmst trädgården. Kanske inte viktigt för andra men jag älskar min trädgård och vill gärna kunna se den från sällskapsytorna. Jag spenderar halva året krypandes i den och andra halvan tittar jag på den :)

Sist blir problemet som jag skrev tidigare. Altanen kommer på skuggsidan av huset. Vill man det?
Okej en variant på samma då. Med den här lösningen kan ni se trädgården från kök/matrum/vardagsrum och får en altan i västläge och lite sydläge vilket är rätt okej, ni får kvällssol. Sedan kan ni komplettera med en minialtan i sydläge eller sträcka ut den runt huset. Eftersom ni slaktar nuvarande kök och gör det till en del av det nya så kan ni bygga hur stort kök ni vill.

Jag har haft balkong i norrläge och det var bättre än man kunde tro. Skuggan kan vara det bekvämaste stället att vara på under varma sommardagar.

af2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AnneFi
nu ligger pelpets förlag i floorplanner också

exempel3_zpsf285429d.png
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.