Hej, badrumsrenovering pågår och jag skulle vilja sätta på ett T-rör direkt på vertikal stam för att fortsätta rakt upp till WC enligt bild.
- Ser ni några problem med en sådan installation?
- Hur fäster jag T-röret så att det inte rör sig vertikalt?

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Jag hade satt en 110x45* gren sen en 110x45* vinkel i grenröret, till duschen. Finns det utrymme för det? Det finns även 110x88* men en "mjukare" sväng. Allt för att förhindra ett stopp.
 
Tack Karlminator : Menar du så här?
wc45.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
http://www.rinkabyror.se/artikel/gren-110x75x88-3-muff/?select=true

Du kan fästa med hålband och skruv de liggande ledningarna mot golvbrunn, palla under med brädbitar vill man gardera sig mot knäppningar kan man lägga under lite isolering under röret mot träet där man drar åt med hålbandet. Är den stående ledningen åtkomlig så är bladskruv med stålsvep bra, sedan flytas wc ansl fast, grenen kan ju inte komma nånstans då är min uppfattning. Som gren skulle jag valt en 88gr gren som Karlminator även tipsade om.


Mvh
 
Redigerat:
Krilleman
Precis, bild #2 är bättre enligt mitt tycke! Men varför ska du ha 110mm till dusch och handfat? 75mm räcker gott och väl!
 
Tack för hjälpen. tanken med 110 röret är att det ska gå upp till avluftning också. så egentligen kommer det se ut såhär med er input
wc3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
OK, avluftning, bra val av 110, vilket är normen i kalla utrymmen/ut på taket!

Avluftningsgrenet kan du ha 88,5º gren till. Det är inget vatten som ska passera där. Sen tycker jag att du ska undvika 50 i möjligaste mån. Både till tvättställe & brunn. Men man kan gå ner till 50 om det absolut krävs pga utrymmet inte räcker till.
 
Din senaste bild ser bättre ut, verkar va så optimalt man kan få det. Dock räcker med 75 till avluftning, mer än väl!
 
Krilleman
Karlminator skrev:
Din senaste bild ser bättre ut, verkar va så optimalt man kan få det. Dock räcker med 75 till avluftning, mer än väl!
I uppvärmt utrymme får luftningsledning vara 75mm, men i kallvind och ut på taket ska man använda 110mm!
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.