Hej

Våra två nya vanliga två glas fönster immar igen på insidan av ytterutan så fort det blir kyliga nätter. Jag trodde det berodde på att kall fuktig luft strömmade igenom mellan inner och ytterrutan. Jag har satt dit en remsa med skumlist för att minska ner luftmängden men det blir fortfarande imma på rutorna.

Vad beror detta på och hur får jag bort det?

//Anders
 
Det beror oftast på fuktig luft mellan rutorna. Dvs att fuktig luft tränger ut mellan innerruta och karm. där skall det vara tätt. Däremot måste det finnas en viss ventilation mellan rutorna och ut. Annars får du imma.

Är detta ett nytt eller gammalt hus? Nya eller gamla fönster.
 
Det är tvåglas som vi kan öppna upp och putsa mellan. Huset är gammalt men fönstrena är nya. Det är till och med isolerglas på innerglaset för att det ska bli bra. Jag har tätat fönsterbågen med P-list och det läcker inte in någon kall luft under vintertid så den känns tät.

Det kan bli likadant på de äldre fönstrena om regnet slår mot rutorna men det är bara i extrema fall.

//Anders
 
Det kan tom vara så att det är för tätt. Dvs det måste kunna vara en viss luftväxling mellan rutorna.

Är även bra att kolla om imman kommer inifrån (läckage) eller utifrån, dvs att det tränger in vatten efter regn.
 
Hej!

Pandy, ditt problem beror inte på att "kall fuktig luft" kommer in i fönstret.

För att förstå det här måste man ha i åtanke att all luft är mer eller mindre fuktig. Ju varmare luft är, ju mer fukt kan den innehålla. Det som kan bli problematiskt är när varm luft kyls av, så att den inte klarar att hålla kvar allt det vatten den innehåller från början. Det är så kondens bildas.

Det skall komma in utomhusluft mellan fönstren, och denna luft innehåller alltid mer eller mindre fukt. När luften kommer in mellan glasen kommer den till ett varmare utrymme än utomhus, och när den värms upp kan luften hålla MER fukt. Så bildas alltså ingen kondens.

Det som kan hända är att varm luft läcker ut från bostaden och in i fönstret. För att detta skall ske krävs övertryck inne i huset. I fönstret kyls den varma inneluften ner och släpper ifrån sig en del av sitt vatten som bildar kondens. Detta kan vara ditt problem.

Det som också kan vara fallet är att du har tätat för mycket mellan bågarna så att utrymmet mellan glasen är helt tillslutet. Det är då ständigt fuktigt i detta utrymme. När solen skiner så blir luften varm och kondensen tas upp av luften, men på kvällen kondenserar samma gamla fukt igen.

Således:
- Du måste ha fungerande ventilation i huset så att inte luft läcker ut från bostaden och in i fönstren
- Det skall inte vara mer tätningslister mellan bågarna än det var på fönstren när du köpte dom

Här är en artikel som utförligt går igenom problemem med kondens på fönster:
http://www.eddiesglas.nu/kondens.html
 
Tack för artikeln - läsvärd. Jag måste kolla om nu imman verkligen sitter på insidan av ytterrutan eller om jag helt enkelt missat det och att den istället sitter på utsidan.

Vi har takfönster i samma rum som ständigt står i öppet läge så jag har svårt att tro att vi har övertryck i huset. Under fönstret har jag satt in ett antal rör för att släppa in uteluft och vid denna årstiden kommer det en aningens lite luft in, det blir mera då vi stänger till och temperaturen sjunker. Det tycker jag också tyder på ett visst undertryck.

//Anders
 
Hej

Jag studerade imman lite mer ingående i helgen och såg till min förvåning att den satt på utsidan. Enligt artikeln beror det på att fönstret är välisolerat och inte släpper igenom någon värme.

Jag får alltså börja tycka om när det är imma på fönstret och tänka på att det är bra isolerat.

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.