Har en nyköpt IDO wc som jag ska ansluta med ett kromat kopparrör. På wc finns en avstängningskoppling med en utvändig gänga. Var hos rörfirman idag och köpte en "kopplingsmutter" med gummipackning som ska anslutas den utvändiga gängan på avstängningskopplingen. Jag frågade killen på rörfirman om det behövdes någon stödhylsa i anslutande kopparrör, men denne sa att detta var onödigt. Har läst flera trådar här på forumet att man alltid ska använda stödhylsa. Så jag är lite undrande om det är fel att använda det vid avstängningskopplingen till wc?
 
Beror på vilken typ av rör du har. Kromade brukar vara mjuka. Isåfall skulle jag välja hylsa.
 
Krilleman
Kromade kopparrör ska ALLTID ha stödhylsa. Det finns ingen av dom vanliga tillverkarna på svenska marknaden som inte skriver detta i sin installationsanvisning numera.

Dock kan denna anvisning vara svår att finna, då den oftast finns tryckt på papp-rören som rören levereras i. 15-25 pack från fabrik
 
OK, då får det bli stödhylsa. Tack för snabba svar.
 
krilleman_215 skrev:
Kromade kopparrör ska ALLTID ha stödhylsa. Det finns ingen av dom vanliga tillverkarna på svenska marknaden som inte skriver detta i sin installationsanvisning numera.

Dock kan denna anvisning vara svår att finna, då den oftast finns tryckt på papp-rören som rören levereras i. 15-25 pack från fabrik
Jag har ALDRIG använt stödhylsa i fkrcu-rör, undantag om det har varit glödgade rör. Motivera gärna varför man ska använda stödhylsa i fkrcu-rör. (undantag glödgade rör)
 
  • Gilla
källare
  • Laddar…
Karlminator skrev:
Jag har ALDRIG använt stödhylsa i fkrcu-rör, undantag om det har varit glödgade rör. Motivera gärna varför man ska använda stödhylsa i fkrcu-rör. (undantag glödgade rör)
Motivationen är att tillverkaren av rören säger att stödhylsa ska användas. Själv körde jag utan stödhylsa på halvhårda rör tills tillverkarna kom med nya instruktioner för några år sedan.
 
Ts nämner ju halvkoppling med gummipackning, kan ju vara en pipefix och där skall inte stödhylsa användas enligt monteringsanvisningen, såvida ts har köpt en pipefix till sin inkoppling.

Mvh
 
Pipefix.. Brr får rysningar.. En koppling som borde slutat tillverkas för länge sedan. Min arbetsgivare har bannlyst dessa. Vi får inte använda dem.

PS Självklart skall det stå motiveringen, inte motivationen i mitt tidigare inlägg. Hade visst varit och tullat på finwhiskyn igår kväll :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Lasse Zatan
  • Laddar…
Krilleman
Ja, har TS en pipefix ska man inte ha stödhylsa, ett förtydligande från mitt första inlägg i tråden är ju att man alltid ska ha stödhylsa vid användning av klämringskoppling.

Att TS hade köpt en pipefix slog mig aldrig ;) och pipefix är ingen klämringskoppling.
 
Ts skriver inte pipefix men skulle nog anta att det är en pipefix han inhandlat, vild gissning av mig. Endast Ts kan ju bekräfta märke på kopplingsmuttern, finns riska att ligga sömnlös inatt om inte detta reds ut idag.:D

mvh
 
Krilleman
spekerök skrev:
finns riska att ligga sömnlös inatt om inte detta reds ut idag.:D

mvh
Klassisk yrkesskada! :rolleyes:
 
Vad är problemet med pipefix?
 
Krilleman
Pipefix är en koppling med "dåliga gener" många har haft problem med denna genom tiderna. Det som tätar i denna är gummit som komprimeras runt röret. Därav att man inte ska använda stödhylsa.

Standardförfarandet i rörinstallationer idag är att man använder halvkopplingar. En typ av klämringskoppling som ska monteras på släta gäng-ändar för att planpackningen ska täta ordentligt. Samma förfarande som Pipefix:en men det är en klämring som nyper in i röret och fastnar där. Halvkopplingen ska ha stödhylsa.

Till Pipefix:s försvar är att den är fullständigt godkänd och man gör inget fel i att använda den.

OT:
Men så är det ju så att rörkrökare är ett av dom mest vrånga yrkesgrupperna som finns. Och där man lär sig redan från första lärlings-dagen (av sin lätt sura "mäster") att det som var dåligt förr är dåligt idag, inget snack om saken. Om man forskar lite i surheten så kan man hitta flera tillverkare som velat komma in på marknaden och lanserat "morgondagens kopplingar" men floppat. Sin egen sura "mäster" har ju faktiskt sagt att det ska vara som det var förr. Och här är jag som påstår att det ska vara som förr. Arvet föres vidare undermedvetet, vare sig man vill eller inte. Och jag kan faktiskt inte riktigt sätta fingret på varför det är så :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.