Hej,

Har i dagsläget ett plant garage komb förrådstak som börjat läcka vatten vid ena långsidan.
Jag tror orsaken är dels ålder, men även att tidigare ägare på ett slarvigt vis installerat en automatisk garagedörr. En bärande takbalk försvagades för mycket, vilket ledde till att taket sviktar en aning på mitten och jag misstänker att tjärpappen dragit sig lite mot mitten.

Min fråga är nu egentligen hur jag bör laga detta? Jag hade tänkt att även byta panel då den är sliten.

Jag har funderat lite på om jag skulle bygga en ny takstol med lutning från ena sidan och lägga plåttak, således behålla det gammla tjärtaket under, jag vet inte om detta är en så god idé med tanke på att jag dels måste riva sönder lite av tjärpappen för att komma åt att fästa den nya takstolen, sen är jag lite osäker på om vikten blir för hör med ett nytt plåttak ovanpå det gammla.

Jag tror jag har snöat in mig på plåttak pga att de är relativt enkla att lägga själv, samt att byta ut när det väl blir dags.

Kom gärna med förslag, de uppskattas!
 
Välkommen till forumet.

Jag tycker att det låter som att taket är slut. Försvagade takstolar, platt tak som sviktar in mot mitten, hög ålder. Har du en grop i mitten så kommer det att stå vatten där, och läcker det in så skulle jag gissa att träet är ruttet runt läckaget. Och förruttnelse i kombination med en försvagad takstok låter inte alls bra, jag skulle snarast möjligt kolla skicket på takstolarna.

Om du byter tak så kan det vara vettigt att byta till ett tak med en vettig lutning, de håller mycket bättre än platta tak.
 
  • Gilla
dunderbamse
  • Laddar…
Tack för svaret!

Jag ska nog göra som så att jag river bort tjärpappen och kontrollerar skicket under. Precis som du säger är risken stor att hela taket/takstolen måste bytas.
 
Har rivit, slitit, petat (med kniv) osv och det verkar inte vara ruttet.

Jag går i tankarna att jag kanske kan sätta upp en takstol ovanpå det befintliga taget, det kallas iof kanske inte takstol när det bara lutar åt ett håll?

Funderar på om jag ska sätta reglar, 45x70, 45x95 alt 45x120 i stående läge, beroende på vad som får plats då högsta höjd på taket går under hustaket. Avståndet på reglarna är jag osäker på, de bärande reglarna (lodräta) i det ursrungliga taket går med ta 2 meters avstånd.

Bärläkt är också någor jag funderar över, kommer det hålla med vanlig bärläkt, eller ska man köra reglar 45x45 istället så man inte riskerar att plåttaket brakar sönder på vintern? Tanken är nu att plåttaket får ett avstånd till papptaket som motsvarar höjden (75, 90 eller 120) på de lodräta reglarna.
 
Är en av de få bärande bjälkarna försvagad så måste det nya takets takstolar/bjälkar klara att bära snölast, då det gamla taket inte kan användas som stöd.

Tror att det bästa är att riva upp det gamla taket (papp, spont och isolering), och sala på de befintliga bjälkarna så att hela takets bärighet ökar, och framförallt måste den försvagade bjälken styvas upp till minst samma bärighet som den hade från början. Ca 2 m avstånd mellan takbjälkar låter oerhört glest, inte minst på ett platt tak. Om inte råsponten är två tum tjock så låter det omöjligt.

Jag tror att på ett platt el låglutande plåttak med cc 120 cm mellan takstolar/bjälkar så är bärreglarna (= bärläkt) 45 x 95. (Beror förmodligen lite på snözon också.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.