Hej!
Nu kan jag inte ändra rubriken, dumma autocorrect.
Jag söker råd om vilken vit nyans vi ska måla väggarna i till vårt vardagsrum. Rummet är ca 35kvm stor, stora fönster åt två håll i sydöst-läge. Har tänkt lägga en kährs ekgolv verona i 2-stav.
huset är byggt i mitten på 40-talet. Vi är ute efter den "rätta känslan".

vilken vit nyans bör vi välja som passar golvet?
 
Redigerat:
Välkommen till forumet.

Frågan är jättesvår, det kokar ner till tycke och smak. Jag har ett rum med ekparkett och Nordsjö Light & Space, Nyans True Light 79. Jag tycker att det blir väldigt ljust och fint, men inte kritvitt.

Vad är det för "känsla" ni är ute efter. Tidstypiskt? Modernt? Inspirerat av 40-talet?
 
Tack så mycket!

Den kulören såg ganska bra ut, det lilla jag såg. Hur fungerar den tillsammans med fabrikslackade snickerier? Vad är koden på färgen?

Har funderat på 0500-n, men då lär vi bli tvungna att måla allt för att snickerier inte ska bli gula. Samtidigt vill vi inte att väggarna ska upplevas gula.

Vi vill gärna höja 40-talskänslan, tyvärr genomgick huset omfattande renoveringar under 90-talet.
 
Jag har alla snickerier målade i NCS S0502-Y (Antikvit), vilket är en standardkulör. Förmålande lister brukar ha den färgen. Det funkar bra tillsammans med True Light 79.

Jag vet inte vad True Light 79 har för NCS-nummer, men en av grejorna med Light & Space-färgen är att den ska reflektera mer ljus än "vanlig" färg.

Tvåstavs ekparkett och vita väggar är väl rätt långt ifrån 40-tal? Långstavig ekparkett och vitt är snarare typiskt 2000-tal. Vill ni återskapa 40-talskänslan skulle en sån här stavparkett vara mer tidstypisk, kombinerat med en lämplig mönstrad tapet. Fiskbensparkett skulle kanske också funka, det finns som klickgolv numera.
och-snygg-parkett-18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack! Nu lutar det åt nordsjövit färg. Vill inte ha mönstrad tapet då vi haft mycket av det i vår lght. Fiskbensparkett hade varit super, har kollat på klickvarianten men det känns väldigt tidskrävande. Och blir dyrt att anlita någon som gör det. Tyvärr! :(
 
Det är plankgolv nu i gran eller furu som vi ev behåller eller fixar till. Det hade gulnat en hel del.
 
Plankgolv ger ju absolut 40-talskänsla, och borde vara slipbart om det ser trist ut. Gillar man inte den naturliga färgen så kan man ju använda pigmenterad olja eller lack. Borde kosta 100-150 kr/kvm slipat och klart om ni lejer bort det.

Mot ett trägolv som är ljusare än ek hade jag övervägt ljusgråa väggar, jag tycker det matchar bättre. På övervåningen har vi en askparkett och väggarna målade med Light & Space, Grey Dream i ett rum och True Light i ett rum, och kombinationen med grått funkar väldigt mycket bättre.

Parkettgolv_Ask_lackad_3_stav.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stort tack för tips och råd! Enligt svärfar är plankorna visst i ek. På övergången är också plank men har troligtvis legat under plastmattor så det blir kanske att byta till nya plank.
 
Stort grattis! Ekplank är inte illa, och ett sånt golv skulle jag inte byta utan starka skäl. Tar ni dit en golvslipare så får ni troligen ett riktigt läckert golv. 800 kr/kvm får man slanta för massiva ekplankgolv nu för tiden. Ekparkett ovanpå det skulle vara som att äta rysk kaviar med ketchup. Jag tror inte att plastmattan har skadat golvet på ett sätt som en golvslipning inte kan fixa.

True Light 79 funkar nog bra då också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.