R
Jag har en ram på väggen som har tre stycken dimmers och en strömbrytare på samma platta från Schneider som är helt ny. Jag letar efter en trådlös dimmer som passar i denna ram från Schneider, finns det jag finner inget?!
 
Sök på schneider connect
 
R
hmm lyckas inte hitta något men de jag hittade var nån vippbrytare som kostar 800kr! Finns de nått annat märke som passar i scneiders grejer?
 
Nexa ska passa i Schneiders ramar, kolla deras hemsida och se vad som passar dina behov.
 
Lägg upp en bild på ramen så blir det lättare att få hjälp med din fråga. Vilken design rör det sig om? Trend, exxact, renova?
 
Ja, Nexa WTE-1 och WTE-2 passar fint i Exxact-ramarna
 
Just ja, WT-1 och WT-2 passar i flerfacksramar i Trend-serien också, den går att plocka ur ramen. Jag har fått detta bekräftat av Nexa, men har inte testat själv.
 
Har 1 WT-1 och en WT-2 monterad i en Trend dubbelram, inga problem.
 
R
Hej, se bild på ramen. På mitt kvitto står det "Exxact ram 4-fack avtagbar bro, primo vit". Exxact strömställare trapp samt transistordimmer. Vad jag behöver är alltså en trådlös dimmer som passar i denna. Helst inte svindyr! Kan nån hjälpa.
bild (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
men mitt problem är alltså att jag inte har spänning på strömbrytaren på bilden, de andra funkar fint. Hade en elektriker här på ett annat jobb men han fattade inte varför de inte var spänning på den o sen hann han inte kolla mer på det. Men hur är det med en sådan trådlös dimmer, finns de inte med roterande hjul? de är en knapp man håller in så dimrar den?


Men hur funkar de nu, jag har ju ingen spänning i vägguttaget för denna strömbrytare, det sitter två vita tåtar och en bryn till den men den är som sagt helt spänningslös. Räcker det att jag drar en sladd från en av dimmrarna ovan eller under för att spänningssätta pucken man trycker in i hålet eller går den trådlösa strömbrytaren på ett batteri och sen sätter man själva pucken vid strömförbrukaren uppe i taket där lampan sitter?
 
Redigerat:
E
Du har trappfunktion på brytaren, alltså finns en till brytare någonstans som hör ihop med brytaren i fyrfacksramen.
 
R
Menar du att jag ska sätta på en annan strömbrytare i huset för att kunna aktivera strömbrytaren i fyrfacksramen?
Det som finns att tillgå är en brun samt två vita trådar till själva strömbrytaren men jag kan inte mäta upp spänning på någon av dessa. Min fundering var då om man kan lägga till en kabel från en av dimmrarnas faser till strömbrytaren och på så sätt spänningssätta en sån här trådlös puck. För som jag förstår det går inte pucken på batteri utan måste gå på 220V (själva sändaren) sen måste såklart den andra pucken vara ansluten till lampan som ska tändas via 220V. Eller hur funkar de? Jag såg julas trådlösa system och som jag fattar de är strömbrytaren batteridriven och styr själva pucken trådlöst. Funkar Nexa o scneider på samma sätt?
 
R
Hej, nu är det löst! Jag köpte en sändare, Nexa WTE 1 som passade rakt i mitt befintliga Scnheider fyrfacksram. Den går på batteri så man behöver inte oroa sig för att man saknar spänning i uttaget! Sen köpte jag en mottagare, WMR-252. Denna satte jag i taket i koppen där jag visste att det fanns konstant spänning på 220V. DÄrifrån fick jag spääning och sen kopplade jag in kablarna från lampan i pucken. Det var inte helt enkelt att koppla rätt men sen kom jag på det. Nu kan jag dimra direkt från ramen. Om nån behöver exakta instruktioner om kopplingen kan jag rita upp det.

hej hopp!
 
  • Gilla
Fender66
  • Laddar…
R Roland112 skrev:
Hej, nu är det löst! Jag köpte en sändare, Nexa WTE 1 som passade rakt i mitt befintliga Scnheider fyrfacksram. Den går på batteri så man behöver inte oroa sig för att man saknar spänning i uttaget! Sen köpte jag en mottagare, WMR-252. Denna satte jag i taket i koppen där jag visste att det fanns konstant spänning på 220V. DÄrifrån fick jag spääning och sen kopplade jag in kablarna från lampan i pucken. Det var inte helt enkelt att koppla rätt men sen kom jag på det. Nu kan jag dimra direkt från ramen. Om nån behöver exakta instruktioner om kopplingen kan jag rita upp det.

hej hopp!
Hej !
Tar tacksamt emot exakta instruktioner då jag söker precis samma funktion. Att kunna dimmra trådlöst med roterande hjul.
 
F Fender66 skrev:
Hej !
Tar tacksamt emot exakta instruktioner då jag söker precis samma funktion. Att kunna dimmra trådlöst med roterande hjul.
Marknaden svämmar inte över av trådlösa vriddimmers. WTE-1 ger ingen sådan funktion.
Du kanske ska titta på Plejd som har en tillsats för att just få vriddimmerfunktion.
 
  • Gilla
Fender66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.