någon som har ett hum om pris på fibercementskivan Ivarsson cedral click smooth?
 
Trä panel och falurött du får måla om efter 10-15 år men det går du på en helg om det endast är en stuga på 60 m2 och det är snyggt.
 
Cortenstål och glaspartier var fräckt :) känns dyrt dock!?
 
Och allt som kommer åt husväggen blir rostfärgat.
 
Tycker TS plan med svart slamfärg låter utmärkt. En slamfärgad fasad håller vanligtvis i generationer och det har vi riktiga belägg för i form av mängder av hus i landet. Nya färgvarianter har bara testats under något decennium.

Slamfärg kan också målad över med olje eller plastfärg men aldrig tvärtom så du har möjligheten att byta senare.

Slamfärg ger ett bättre uv-skydd än järnvitriol. Själv gillar jag också hur slamfärg åldras genom att krita och aldrig genom att flagna. Gillar man de" "kritande" uttrycket hos en fasad kan man låta det gå ganska länge mellan ommålningarna.

Bra virke är förstås bra men kärnvirke verkar knepigt. Bara furu som har kärna och att få tag i fasadpanel i rent kärnvirke verkar svårt. Problemet är att även om kärnvirket är mkt rötbeständigt är splinten precis tvärtom. Vanligen är all panel i gran som är bättre än furusplint men sämre än furukärna.
 
Redigerat:
RoTe
smurfen72 skrev:
Och allt som kommer åt husväggen blir rostfärgat.
Nu överdriver du allt. De två första åren kan det rinna rostvatten från plåtarna, vilket man enkelt undviker genom att låta plåtarna stå ute i två år före montering. Sen är det garanterat mycket värre att ha en slamfärgad träpanel än cortenstål!
 
Klart det är värre med träpanel det är helt klart snyggare. Har du rört en rostig plåt nån gång ?
 
RoTe
smurfen72 skrev:
Klart det är värre med träpanel det är helt klart snyggare. Har du rört en rostig plåt nån gång ?
Det är skillnad på "rostig plåt" och cortenstål. Cortenstål används ju för tusan i badrum: http://st.houzz.com/simgs/95a12c3f00055998_4-7896/modern-bathroom.jpg
Finns säkert gott om cortenstål i din stads parker osv, gå dit och dra handen mot dom så ser du att det inte är så farligt. Slamfärg är mångdubbelt värre.
 
RoTe
P28 skrev:
Jag tror dock att det du tror är cortenstål i badrum bara är vanliga klinkersplattor med sk. metallic-look. Dom kom för några år sedan och blev rätt poppis. Finns i olika färger dessutom.
[länk]
[länk]
[länk]
Det är möjligt att just den bilden jag snabbgooglade inte var corten, men det används inomhus och i badrum:
http://dornob.com/minimal-bathroom-sink-made-of-self-rusting-corten-steel/
 
Har visserligen endast kommit i kontakt med cortenplåt på industrin och den blir man skitig av i alla fall. Misstänker att golvet är skurat så rosten försvinner och det funkar säkert som panel också men blir knappast lättsamt sen tycker ju jag att det är riktigt fult med rostig plåt men det är ju upp till var och en att bedömma.
 
Just det, jag glömde att säga kakel. Väldigt poppis i Japan med kakelfasader. Ser kanske lite malplacerat ut i Sverige men högblankt vitt kakel måste vara "das non plus ultra" inom underhållsfria fasader. Om huset är 6x10m (60kvm) med 2.5 fasadhöjd blir det ju 80 kvm yta. Säg att du får kaklet för 200 kr/kvm på helpall (då är det snyggt kakel) så betalar du 16000 kr för hela fasaden. Klart konkurrenskraftigt med tanke på att du slipper kostnaden för färg. Sedan är det ett visst jobb med att sätta upp men billig cellplast på distansreglar kanske fungerar? Eller är det för vekt?
 
Kakelfasader kan kollas in i Hammarby Sjöstad i Stockholm. Finns på några hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.