Gurkan_1963 skrev:
TS skulle kunna byta pappen mot diffusionsöppen duk typ Tyvek Supro tror jag den heter
Absolut eller tex Divorol Universal som passar för detta. Då kunde man lagt den direkt utan råspont.
 
Claesk Jag är lite tveksam, men jag tror att plywood p30 är ungefär dubbelt så styvt som enkelt virke utan någon direkt klassning. Så med det sagt så tror jag att 22 råspont och 12 plywood p30 är ganska likvärdigt. Eftersom trä kan ha så olika styvhet beroende på kvalitén av virke så är det lite svårt att svara på. Om du får riktigt fin råspont 17 mm så kan det vara bra styv, men är det dålig kvalité med en kvist mitt på brädan så tål brädan mycket mindre.
 
Råspont och papp är en beprövad byggmetod i Sverige och fungerar bra med vårat klimat. Oljehärdad masonit finns på många tak men är inte lika bra och blir lättare vatten skador och diffusionsöppen duk är inte så beprövat i Sverige och tror personligen inte det funkar i vårat klimat.
 
Jag körde med plywood. Smidigt som fan.
 
johan ivarsson skrev:
Råspont och papp är en beprövad byggmetod i Sverige och fungerar bra med vårat klimat. Oljehärdad masonit finns på många tak men är inte lika bra och blir lättare vatten skador och diffusionsöppen duk är inte så beprövat i Sverige och tror personligen inte det funkar i vårat klimat.
Beprövad........vad då???

Så kan man inte säga utan att veta hela takets konstruktion.

Modernt sk takpapp är helt diffusionstät och tillverkat av polyester och asfalt. I gamla tider var det sk tjärpapp som var tillverkad av lumppapp som impregnerats med tjära och som därmed inte var helt diffusionstät. Därmed är det mycket stor skillnad på dessa saker vilket kan medföra att man på kort tid kan förstöra ett gammalt hus och få mögel och fuktskador genom att man stör balansen i takets konstruktion. Det finns många fall där man genom att vara "duktig" och lagt om sitt tak med produkter typ YAP 2200 och därmed i sin iver att göra något bra helt tätat taket och fått mögelproblem eftersom man inte haft en inre konstruktion som varit avsedd för denna täta underlagspapp.

Metoden med råspont och modern papp är beprövad om du har en luftspalt mellan isolering och råspont samt diffusionstät plast innerst i din takkonstruktion men om man har en gammal tak konstruktion med tex torvisolering direkt mot råsponten så är det en katastrof med modernt takpapp typ YAP 2200 eller YEP 2500.

Det har inget speciellt med vårt klimat att göra om man skall välja diffusionsöppen eller diffusionstät underlagstäckning, utan hur takets konstruktion i sin helhet ser ut.
 
  • Gilla
Pontus95 och 4 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Beprövad........vad då???

Så kan man inte säga utan att veta hela takets konstruktion.

Modernt sk takpapp är helt diffusionstät och tillverkat av polyester och asfalt. I gamla tider var det sk tjärpapp som var tillverkad av lumppapp som impregnerats med tjära och som därmed inte var helt diffusionstät. Därmed är det mycket stor skillnad på dessa saker vilket kan medföra att man på kort tid kan förstöra ett gammalt hus och få mögel och fuktskador genom att man stör balansen i takets konstruktion. Det finns många fall där man genom att vara "duktig" och lagt om sitt tak med produkter typ YAP 2200 och därmed i sin iver att göra något bra helt tätat taket och fått mögelproblem eftersom man inte haft en inre konstruktion som varit avsedd för denna täta underlagspapp.

Metoden med råspont och modern papp är beprövad om du har en luftspalt mellan isolering och råspont samt diffusionstät plast innerst i din takkonstruktion men om man har en gammal tak konstruktion med tex torvisolering direkt mot råsponten så är det en katastrof med modernt takpapp typ YAP 2200 eller YEP 2500.

Det har inget speciellt med vårt klimat att göra om man skall välja diffusionsöppen eller diffusionstät underlagstäckning, utan hur takets konstruktion i sin helhet ser ut.

Vad jag säger är att råspont och papp är en bra lösning och dom flesta lägger tak papp T-Emballage T-Tak Evo eller liknade idag. Sen problemet med diffusionsöppen duk tycker jag är att man monteras det på takstol direkt mot isolering undrar om skarvarna på pappen fortfarande kommer sitta ihop efter 30 år. Om man har en genomföring mitt mellan tak stolarna hur tätar man när diffusionsöppen duk inte ligger mot något och kan röra sej? Sen om man är upp och gör något och flyttar pannor och trampar igenom hur laggar man det bra. Eftersom snö tar sej in under pannorna så får pappen eller diffusionsöppen duk ta mer stryk än i länder där dom inte har snö.
 
johan ivarsson skrev:
Vad jag säger är att råspont och papp är en bra lösning och dom flesta lägger tak papp T-Emballage T-Tak Evo eller liknade idag. Sen problemet med diffusionsöppen duk tycker jag är att man monteras det på takstol direkt mot isolering undrar om skarvarna på pappen fortfarande kommer sitta ihop efter 30 år. Om man har en genomföring mitt mellan tak stolarna hur tätar man när diffusionsöppen duk inte ligger mot något och kan röra sej? Sen om man är upp och gör något och flyttar pannor och trampar igenom hur laggar man det bra. Eftersom snö tar sej in under pannorna så får pappen eller diffusionsöppen duk ta mer stryk än i länder där dom inte har snö.
Oavsett om du använder T-tak evo så är det också en polyesterstomme som är asfaltimpregnerad och mer eller mindre helt diffusionstät. T-tak evo är ju gjord för att användas på låglutande tak så jag tror att den är riktigt rejält tät.

Problemet är, om du läser vad jag skriver, att man ALDRIG kan ta för givet att en metod som är framtagen för en viss takkonstruktioner skall fungera på en annan.

När det gäller diffusionsöppna dukar så läggs dom nog i de flesta fallen på andra konstruktioner än direkt på takstolarna. Tex Divoroll RU är en duk som är gjord att läggas på råspont och som ger en diffusions öppen konstruktion. Och därmed med fördel kan användas i ett gammalt hus vid omläggning av underlagstäckningen på råspont utan att man riskerar problem pga avsaknad av luftspalt i den underliggande konstruktionen.

Jag påstår inte att det ena eller andra är bäst eller bättre, utan jag försöker förmedla att man ska vara försiktig vid omläggning av tak och speciellt gäller det när taket är gammalt.

Jag har sett fall när ett tak blivit förstört pga att man lagt fel papp pga av okunskap hos takläggare och beställare som båda ville lägga det "bästa" som fanns på marknaden i tron att all fukt kom utifrån.

T-tak evo är nog ett mycket bra material i en konstruktion gjord för denna täckning.

Och moderna diffusionsöppna dukar behöver inte vara något som hänger mellan takstolarna om du nu tror det.
 
Redigerat:
Okej lägger men en diffusionsöppna duk på råspont är det säkert en bra lösning på många tak. TS i denna tråden är ju bara ute efter pris ville först lägg spånskiva och ända skället han är intresserad av diffusionsöppna duk är priset.
Flöjten5 skrev:
Bra tips! Den här är ju billigare än råspont?! 40kr/m2 istället för 60kr/m2.
 
johan ivarsson skrev:
Okej lägger men en diffusionsöppna duk på råspont är det säkert en bra lösning på många tak. TS i denna tråden är ju bara ute efter pris ville först lägg spånskiva och ända skället han är intresserad av diffusionsöppna duk är priset.
Hans tak är speciellt, plank som ligger omlott. Men skälet till spånskiva var att få det slätt så att han kunde lägga "vanlig" papp.

Innan fanns det inget av det, varken papp eller duk.
 
  • Gilla
dyknicke
  • Laddar…
oceanis skrev:
Hans tak är speciellt, plank som ligger omlott. Men skälet till spånskiva var att få det slätt så att han kunde lägga "vanlig" papp.

Innan fanns det inget av det, varken papp eller duk.
Precis! Hade inte ens tänkt tanken att använda duk.

Inifrån och ut: gips, plast, isolering, masonite, luftspalt, plank. Det är cirkulation i luftspalten, och mellan planken. Så det är ingen fukt som blir instängd under eventuell papp.

Duk som jag kan lägga direkt på planken vore bra. Ekonomiskt och jag slipper spika råspont. Enda problemet blir att taket på andra sidan nocken blir lite högre, eftersom jag har råspont, ströläkt och bärläkt där. Men det är ju snarare en fråga om estetik som ingen än jag kommer att tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.