blir torrare inne under vintern (alla element å så) ? ? ?

 
Hallå!

Det stämmer ju att det är nyttigt med spindlar i källare och grunder. Huruvida priset för en luftavfuktare eller att riskera att få ett hugg i benet av spindlarna lär de lärde tvista. Kanske de på 7 cm går att dressera till att typ hämta tidningen, vakta huset när Ni är bort under längre tid eller att bara ha de som sällskapsspindlar att mysa med framför TV´n. De på 9 cm kanske man kan ha i en hage och låta grannbarnen rida på till en kostnad för dem av 25 kr per halvtimme.
 
Tror man kan förenkla hela frågeställningen genom att blanda in gravitationen. Jag har svårt att tänka mig att riktigt stora spindlar kan sitta i taket! Å kärrspindeln är ju inte bara jädrigt snygg, utan den är nog också för stor... Tror jag... Eller? Kan det va så??? ???
 
sett dem klättra på målade gipsväggar... och det LÅTER då de ramlar ner från tak kan jag intyga ;D

städat ur källaren nu för att ta livet av dem... mötte en rackare på väg in i samma rum som mig, trodde den skulle börja skälla... så stor var den...

(edit, det rasslar till i dammsugaren så man känner i handtaget också ;D )
 
Evangeline skrev:
Hallå!
Kanske de på 7 cm går att dressera till att typ hämta tidningen, vakta huset när Ni är bort under längre tid eller att bara ha de som sällskapsspindlar att mysa med framför TV´n. De på 9 cm kanske man kan ha i en hage och låta grannbarnen rida på till en kostnad för dem av 25 kr per halvtimme.
;D
 
Vi har också monsterspindlar! När vi först flyttade hit var jag fullständigt övertygad om att de var exotiska och hade följt med något bananskepp från Centralamerika.

Jag visade dem för folk men alla sa att det måste vara kärrspindlar - fast de inte alls såg ut så. Inte förrän efter flera år hittade jag på nätet en beskrivning som matchade våra hemska husdjur: stor husspindel.

Våra spindlar är säkert 5-7 cm långa. Jag överdriver INTE! De är rent vidriga. Jag tycker verkligen de är monster.

En gång fångade jag två stycken i en glasburk (snacka om att jag fick bita ihop för att inte skrika av äckel när jag skulle fösa ner dem i den tomma marmeladburken!) och avsåg att ta dem till Naturhistoriska för identifiering. Skruvade på locket stenhårt. Några timmar senare var en av dem försvunnen - bara ett enda långt ben låg kvar på botten av burken tillsammans med den andra (mätta!) spindeln. Urrrk!

Om det är alldeles tyst hemma och en av de där spindlarna springer över parkettgolvet så hörs faktiskt ett tipp-tipp-tippande läte. Om de sitter på väggen och dråsar ner så hörs en tunn liten duns (om man nu kan säga duns om ett så litet ljud?).

Blä för husspindlar! Även om jag är tacksam att vi har ett torrt hus.
 
detta var det mest vidriga innlägg på ett forum som jag läst. o vilka bilder. sitter nu här med gummidtövlar o har lovat mig själv o aldrig mer gå ner i källaren( får bli olja resten v mitt liv o hoppas pannan håller lika länge)

hadde jag sånna vidriga monster i min källare hadde jag fan brännt ner kåken. tack för en förstörd natt sömn >:( >:( >:( >:( ;D ;D ;D
 
Vi får vara glad över att de inte är beväpnade. En kärve 2-ans hagel tror jag bör stoppa de flesta, själv har jag alltid hagelbössan redo när jag skall ner i källaren.
 
Dom flesta spindlar äter varandra. Rätt kul att se olika indiana jones filmer där dom tycks leva i flock....

Det finns små spindlar som lever i flock vilket jag sett en gång på en djurmässa.

Äh, låt spindlarna vara. Dom äter ju en hel del skadeinsekter så det är bara bra.
 
Äntligen är det vår nu, och de förut så stora, numera små spindlarna kan växa till sig ytterligare.
När jag startade denna tråden så trodde jag att vi hade STORA spindlar, men ack så lite man vet som husägare mitt i vintern...
Nu har de kommit fram, de som suttit under oljetanken i vinter och ätit Big Mac (eller vad de nu äter).
Nu törs jag påstå att de är stora. Glädjande är att de fortfarande går att rå på, några slag med bandyklubban är viker de hädan, och man nästan hör sista andetaget, puuuuh ;)
 
Lycke skrev:
Vi har också monsterspindlar! När vi först flyttade hit var jag fullständigt övertygad om att de var exotiska och hade följt med något bananskepp från Centralamerika.
När jag sommarjobbade för ett antal år sedan packade vi upp ett antal lådor med elektronik som kom från Taiwan. Ur en av lådorna kom en stor grön spindel uppkrypande. Jag ville instinktivt slå ihjäl den (mha tillhygge), men min chef förvisade i stället spindeln till det fria, dvs gräsmattan på gården bakom huset.

Jag räknade helt klart med att någon dag senare se något i tidningen i stil med "Avled efter bett av giftspindel". Lyckligtvis såg jag aldrig något sådant. Antagligen överlevde den tropiska spindeln inte den svenska junikylan.
 
Fyyyy den här tråden är nog det värsta jag läst (åtminstone här på forumet). Min spindelfobi känner inga gränser och jag är alltid super-misstänksam när jag måste ner i en källare.
Bodde i hus på landet (med källare) under tonåren och de spindlarna var så ruggiga så att de kunde utlösa hysteriska gråtattacker hos mig.
Ibland - om man såg på TV sent om kvällarna och särskilt om man satt ensam - kom dom trippandes över golvet. *Brrrr*
Jag håller med - det hörs när dom kommer och det krasar om dom när man slår ihjäl dom. I ärlighetens namn vågar jag inte slå ihjäl dom däremot hände det ofta att en dålig, tjock bok landade ovanpå dom. :surprised:
Dammsuger upp spindlarna gör jag definitivt inte, tycker att rasslandet i handtaget är för läbbigt dessutom var det faktiskt en jäkel som överlevde och kröp ut ur munstycket när dammsugaren stängdes av.
Katterna vi har hjälper inte till heller, kollar bara in spindlarna lite nyfiket, leker lite med dom kanske men käkar definitivt inte upp dom. Får väl sluta föda katterna?

Ångest - hade förträngt det här med spindlar och vi som var och tittade på ett hus med källare i lördags. :-/
 
Jag visst det....jag skulle aldrig ha läst den här tråden!!!!
Nu har jag fått bekräftat alla mina fasor..

*Spindlar bits!
*De kan överleva även om man dammsuger upp dem!
*De sitter vid lysknapparna med flit!
*Det hörs när de springer över parkettgolvet!
*Det dunsar när de ramlar ner från väggen!

När jag ser en spindel susar det i öronen och världen omkring blir suddig. Min man har börjat med terapi....jag får öva mig med att peta på en gossedjursspindel från IKEA. Nästa steg blir att stoppa ner handen i bingen där alla spindlarna ligger på varuhuset. Usch, jag ryser av bara tanken. (Ja jag vet....det är bara tyg, men det hjälper inte.) Jag avundas människor som istället har ormfobi eller liknande...jag menar, hur ofta kommer ormar in i huset/lägenheten?
Vi har precis köpt hus och gissa om jag är glad för att vi inte har källare! Dock ska myggnät (mest kallat spindelnät hemma hos oss) upp på ALLA fönster som kommer att vara öppna.

Usch....nu kommer jag att vara paranoid hela dagen och titta efter spindlar överallt. :'(
 
Snigel, du är i gott sällskap.
Jag har en tjejkompis som vi kan låta vara anomyn (fast hon heter Emma) som har en liknande fobi som dig.
Förr bodde vi grannar med balkongerna bredvid varandra.
När hon fick se en spindel på balkongen så löpte hon in och hämtade hårspray och tändare, sen tömde hon flaskan genom en massiv låga över det kremerade djuret. Det luktade grillat & bränt på den gården allt som oftast. Dyrt sätt att släcka spindeliv...
Nu bor ingen av oss kvar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.