Har just färdigställt installation av begagnad panna Wedex 3000 3 st 500 lit Borö tankar. Har inte isolerat någon ledning i pannrummet 35 mm koppar.
samt element i huset (hade direkt el). VV tillverkas i förådsberedare i ena tanken. Huset strax under 200 kvadrat. på två våningar (sutteräng) Pannrummet har jag skapat i garaget som ligger ca 1 meter under sutterängplanet ansluten via 4 meter kulvert .
Cirkpump går på 1 an
Plats Umeå.

Troligen har jag ackvolym i underkant men mitt problem är skiktningen eller ska jag säga avsaknad av denna.

Vart börjar jag?
radiatorerna har inte alla termostater ännu är det ett måste?
Kör med termomatic shuntstyrning (innegivare, samt framledningsgivare)

När jag eldat upp tankarna på kvällen till snett under 90 grader (måste höja laddomat till 2 eller 3) i slutet så inte pannan går i topp.
på morgonen har jag som ovana att kolla in i pannrummet innan jag åker på jobbet. då kan jag läsa av termometrarna uppe 65 grader nere 60 grader.
Det tycker jag inte verkar vara bra skiktning.
*Har någon tips på hur jag kallibrerar systemet.
stegvis och hur ni ställer in era returtempar.
Har förstått att dessa ska vara låga men hur gör ni?

Tack för bra forum har hittat mycket men provar posta själv.
 
Svårt att veta var felet ligger utan mer exakt beskrivning av systemet. Antar att shunten sitter i pannrummet. Vad har du för temp på framledning och returledning?

Kan du köra utan termostater är det bara bra för skiktningen. Stänger flera termostater gör det att hetare vatten kommer tillbaka till tanken. Prova att vrida upp alla på fullt.

Stänger termostaterna vid lägre temp än reglersystemet kommer det att skicka ut allt hetare vatten. I närheten av innegivaren skall alla termostater stå på fullt alternativt borttagna.

Man eftersträvar att vattnet ut till elementen fördelar sig så att alla element är varma i toppen och kallare längre ned. Är något element jämnvarmt har det för högt flöde och bör strypas. Det är även lämpligt att strypa det gemensamma returflödet ganska hårt. Då kommer tempen ut att behöva ökas men det fixar Termomatiken själv.

Oisolerade rör är negativt för skiktningen i all synnerhet om det är kopplat så att självcirkulation kan uppstå. Backventilen är aldrig riktigt tät på laddomaten oftast acceptabelt men läcker den mycket cirkulerar det bakvägen genom pannan. Detta i kombination med oisolerade rör kan göra att tanken blir jämnvarm.
 
Tack för första svaret.
ja shunt i pannrumm.
-5 grader ute
har mätat ena slingan inne fram 38 retur 26 rätt OK
flyttar mina term till pannrummet nu.

Ingen term vid givaren står på för fullt.

Hur stryper jag det gemensamma flödet? har ingen kulventil på returledning i pannrummet. bör jag ha en sådan? OM ja oj vad det komer att bli blött när jag kapar och klämmer på en :D

samt hur stryper jag retur på ett element? är det i botten delen då?

Laddomat 21. från 2002 dags att renovera den då?
Självcirk troligt jag har kopplat in som tidigare ägare av anläggningen hade gjort. men det var nya ägare i huset som sålde och de drog in fjärrvärme utan att ens prova anläggningen..

kul att lära sig mera
 
Har du retur på 26 är det inte det som gör att tanken blir jämnvarm, den delen låter bra. Då kan du glömma strypningar tills vidare.

Laddomaten är enkel att skruva isär och kontrollera. Stäng ventilerna i anslutningarna och skruva bort den. Ta isär och förstå funktionen. Den ska vara tät "bakåt". Termostatventilen kan kärva, backventilen kanske tätar dåligt. Sätter man nedre anslutning mot tanken till munnen och suger ska det vara ganska tätt.

Om vattnet kan cirkulera från toppen av tanken via oisolerade rör och pannan till botten av tanken så kyls det av.

Alla rör bör isoleras väl.

Ta gärna nåra kort...
 
Temp var i morse. Andra dagar är det på samma plats fram 44 retur 42 Men om jag nu ska strypa vissa element. sker det då via vreden (danfoss) 7 vred 1 vid innegivaren 5 termostater varav en i duschrummet.

Mer info om inst.
Uppe 2 sovrum utan term. 1 badrum utan term. KÖK 2 med tem Vardagsrum 2 med Term. Nere Gillesuga 2 med vred, hall 1 med vred (inkl givaren) tvätt med vred samt sovrum med vred. sista rummet utan element har med finns elrad där.
Slingan kommer in i gillestugan. där grenas den till 3 slingor 22 mm. eEna går under taket nere runt och levererar till gillestuga ett, dushnere ett, sovrum uppe ett, sovrum uppe ett, samt badrum uppe ett. Nästa går rakt upp och levererar KÖK 2, vardagsrum 1, sen ner till 15 och vidare till ett till i vardagsrummet, samt ner genom bjälklaget till sovrum nere DVS ena sidan går under taket och den andra dragen längs socklarna. 3:e slingan levererar 1 gille samt ett hallen.
nu lunch återkommer med kontroll av laddomaten.
Tack så länge.
15:00 Tog bilder med mobilen. och la ihop. inte så bra kvalla men hoppas det går att tyda.
efter att jag eldat i afton var jag ut och noterade dessa temp:
17:00 läste av temperatur framledning ca 36 retur ca 34 grader
acktank topp 77 grader botten 77 grader (temp topp inte riktigt i topp om ni sett borö tankarnas skisser) laddtemp satt till 80 op vedexen. kopplat om så att laddomat inte stannar om pannan stänger ner rökgasfläkt om det skulle blitt för mycket ved och pannan går mot överhettning
 
  • panna_acktankar_laddomat_po.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du mats skriver:

**Stänger flera termostater gör det att hetare vatten kommer tillbaka till tanken. Prova att vrida upp alla på fullt.

Hur menar du?
Antag att jag stryper tillflödet på alla element till noll. hur kommer då temperaturerna att bli? hur mår cirkpumpen?
kontra att jag sätter alla på maximala.

fysiskt hur kan det bli varmare om det stryps, jag trodde att om det stryps via termostat så minskar det totala flödet. Har inte satt mig in i detta nog bra.
Finns det någon bra bok i ämnet? som tar upp självklara funktioner?

Om ett element skall vara varmt i topp, och svalt nere. Hur stryper jag detta bäst?
Är det på returskruven eller med tillflödesvredet?
Hur gör ni som är gamla rävar och provat det mesta?

Jag har nu -11 grader ute och framledning vid shunt 40 grader retur 39 grader. verkar som om endast en slinga i huset har ngt svalare retur (den slingan som har termostater satta på 21 grader (läge 3) + ett med vred


 
Stryper du flödet till noll på hälften av alla termostater kommer det totala flödet att minska något men flödet via ostrypta element kommer att öka. Och därmed hinner vattnet inte kylas av och returtempen stiger.

Stryper du alla element till noll (under föutsättning att du har tvårörssystem) kommer returflödet att bli noll och därmed låg returtemp pga ingen uppvärmning av huset.

Jag tror att du ska koncentrera dig på pannrummet i första hand, det är inte hög returtemp som förstör din skiktning. Börja med att isolera alla rör noga!!
 
Vilken hastighet kör du cirkulationspumpen på??
Kör den på 1:an sen öppnar du alla termostater max sen kan du börja strypa/justera radiatorerna på returen i dom rum som blir för varma el där hela radiatorn är varm..
 
Om jag tittar på bilderna så ser det ut som om du tar ut värme till shunten ur tanken till vänster och att även returen går in i tanken till vänster, stämmer det?
I så fall innebär det väl att du tömmer vänstra tanken först och självcirkulationen försöker då utjämna "tömningsgraden" mellan tankarna. Kanske detta är orsaken till problemet.

Du bör tömma tankarna lika som du laddar dom (dvs diagonalt, vid parallellkopplade tankar).
 
Hocke skrev:
Du bör tömma tankarna lika som du laddar dom (dvs diagonalt, vid parallellkopplade tankar).
Absolut!
 
Det stämmer jag båda tar och lämnar radiatorvatten i den vänstra tanken via borös shuntgrunka som sticks ned i tanken. Som shunt har jag en ESBE eller vad det nu heter.

Borde jag alltså koppla från denna skit och ta ut stig i den vänstra tanken och lämna returen i botten på den högra om jag förstått rätt?

se bild från boroe.com

sökte en vända på detta fina forum.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1079364868

CITAT FRÅN SVENO Svara #6 - 16. mars 2004 kl. 21:05

Det dä med joxigare koppling med flera tankar förstår jag inte riktigt. Jag har tre tankar och det fungerar perfekt för mig. Nära nog exakt samma temp i alla tankarna hhela tiden. Ok, värmeförlusterna är större än med en stor tank, men de står i källaren och jag vill ha lite värme där också så det gör inte så mycket utom på sommaren.
 
Jag satte BoRö:s shunt på tekniktanken och pluggade returen till tekniktanken med en plugg som BoRö svarvade till och skickade för en liten slant. Sen drog jag returen från radiatorerna till den tanken som står längst från tekniktanken. Fast jag tror inte att det spelar så kisande stor roll egentligen.

SLUT CITAT
Tror jag oxå bör ringa ett samtal till borö oh höra mig för eller vad tror ni ?

 
  • Shunt_installation2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns som om den där shuntlösningen kan förstöra skiktningen ordentligt, radiatorreturen går rätt igenom det heta skiktet och värms upp innan det når botten, plus att flödet bara går runt i tekniktanken.

Gör som sveno så blir det nog skillnad ska du se.
 
Sen om du tycker det är för lita ackvolym så kopplar du in shunten i längst upp på tankarna så får du mer volym till värmen men inget/lite vv kvar vid "tomma" tankar. som det är nu så är överdelen av tankarna enbart för vv.
 
Har påbörjat modifieringen. Kapade returen satte dit en kulventil så nu kan jag i vartfall strypa returflödet. Har även påbörjat rörisoleringen.

Borö ringde upp mig och vi resonerade rätt lång stund. Han ansåg jag först borde fixa strypning och isolering som ovan. Det är vad ni proffs oxå förslog.
Denna shuntlösning brukar inte vara något problem om inte flödena är för stora sa han. Men tillade att en del har ändå ordnat en plugg i shunten som sista lösning.
Kul att de tog sig tid att resonera om mitt lilla problem i alla fall :)

Om jag inte för bukt med problemet så ordnar vi plugg och drar ett T rör på returen strax före shunten och därifrån sen ner till den 3:e tankens botten.

Men nu ska jag elda upp tempen i huset :) lätt snöfall -5 grader

Tack för alla tips!
 
Har installerat OneWire tempsystem.

Vad säger ni om mina temperaturkurvor?
Kan det vara skiktningsproblem som vi disskuterat tidigare eller är det bara ett faktum att mitt hus behöver massor av energi?

Jag har inte koplat om enligt ovan ännu, dvs T-RÖR för att få "diagonalt" beronde på att jag inte har haft möjlighet, men nu tror jag det måste till om än jag tänkte vänta till sommaren.

BILDEN: är loggfil för den 22 feb 2007. Översta röda TANK TOPP ÖVERE BLÅ TANK-BOTTEN. sen är stig,retur, inne (vid kallt golv)
(svart längst ned UTE -20 grader)
 
  • AckKurvanD070222.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.