Hej alla.


Jag har ett typiskt 70-talshus. 1.5 plans, platta på mark och en vidbyggd carport med isolerat förråd längst in.

Nu funderar jag på att täta till carporten så att jag kan hålla 5, 10 eller kanske tom 15'c därute. Åtminstone frostsäkert. Allt över det är en komfortfråga och beror på vad det kostar.

Men frågorna kommer till mig när jag går ut och tittar. Det är alltså vidbyggt husgaveln. Består av ett förråd längst in och en enkel vägg längsledes som börjar en desimeter ovan mark och står på plintar.

Jag behöver alltså regla upp ett nytt golv för att kunna isolera. Underlaget är asfalt. Hur gör jag detta? Luftspalt?

Väggen behöver isoleras ju men hur är det med vindpapp och luftspalt här? Idag är det liggande panel utvändigt och stående panel invändigt med några cm mellanrum.

Taket består av råspont och papp. Samma frågor här som med väggen.

Och hur gör jag med den öppna delen under väggen? Ska den va öppen för att ventilera golvet? Måste stoppa råttor och möss på nåt sätt också. Såna finns här emellanåt.

uploadfromtaptalk1391766340285.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns nederdelen på ytterväggen med luftspringan. Och asfaltgolv. Vet inte om det syns men utanför är det gräs (mossa).

uploadfromtaptalk1391766440631.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

180grader från första bilden är detta mot husgaveln och dörren till tvättstugan. Här syns främst att jag har en del höjd att utnyttja till golv. Måste också fästa golvet på nåt sätt mot denna väggen va?

Infarten till carporten är igensatt av förra ägaren med en tillfällig vägg som är i dåligt skick. Den vill jag göra om och då ersätta den dåliga dörren med en skjutdörr. Vill även utnyttja ett befintligt dörrblad som jag har stående och försöka få den till skjutdörr.

Hoppas ni förstår vad jag vill göra. Jag har säkert glömt nån fakta. Men jag uppskattar alla tips på hur jag ska gå till väga och vilka material jag ska använda.

/Anders
 
Ju mer isolering, desto mindre energi för att uppnå önskad komfort..

Ett förslag till golv är bärlina i husväggen med golvreglar fästa med balkskor, anpassade måttmässigt till att du kan lägga cellplastskivor mellan. Bjälkarna ska inte nå ner utan ge luftspalt. På bjälkarna skruvar du lister där cellplasten kan vila. Här kan du ju styra höjden/isoleringsgraden efter önskemål.

Principen för en traditionellt isolerad vägg ser ut så här, räknat från insidan:
Ytskikt insida - Ångspärr - Isolering - Vindskydd (diffusionsöppen) - Luftspalt – Ytskikt utsida.
Ångspärr kan ju kanske diskuteras, beroende på nivå av uppvärmningsgrad.

Taket följer samma upplägg med undantag för vindskyddet, som ju redan finns i pappen samt att luftspalten behöver vara större. I denna luftspalt måste det också finnas möjlighet till ventilation.

Den öppna delen väggen hade jag satt igen.

Möss tar sig in utan krav på större springor, så där gäller det ju att se till att få det så tätt som går.
Behöver det ventileras så får man sätta någon form av nät.
Det samma gäller ventilationen i taket, så att getingarna inte får ett fint tillhåll.

Hur stort är utrymmet?
Hur har du tänkt värma upp det?

Lycka till med projektet!
 
Tack för hjälpen!

Cellplastskivorna är alltså i motsats till vanlig isolering självbärande och behöver inte samma stöd underifrån utan det räcker att lägga de på stödlister som du säger?
Kan jag lägga 45x45 på asfalten med papp under och sen golvreglarna tvärsöver dessa och då använda 45x45'orna som stöd för Cellplastskivorna?

Det bör väl bli mer stumt att bygga från asfalten och upp än att ha hängande golvreglar..?

Luftspalt i taket, då lämnar jag alltså bara lite luft i toppen? Så om takbjälkarna är 220 höga till exempel och jag lägger upp 170mm isolering så blev det en luftficka mellan isoleringen och råsponten på 50mm. Men den här luftfickan blir då instängd och inte ventilerad nånstans, hur gör jag där? Det går kanske att låta luftfickan löpa ner i väggen på nåt sätt...
 
Utrymmet är runt 3x7meter gissar jag.
Som uppvärmning bör elelement eller en luftvärmepump bli billigast antagligen. Frostvakt funkar kanske inte till så stora ytor.
 
Hur mycket har du tänkt dig att det färdiga golvet ska bygga över den nuvarande asfalten?

Visst skulle du kunna lägga 45x45 (eller hellre 45x70) under golvreglarna som du beskriver om bygghöjden medger det, och ytan är så plan att det fungerar. Som lister på bjälkarna hade jag annars tänkt mig typ 28x34 (kluven glespanel 28x70).

50 mm luftspalt vid taket är spontant i klenaste laget. 170 mm isolering låter å andra sidan väl tilltaget för konstruktionen.
 
Takmåtten var bara exempel men hur mycket luft behövs? Frågan var hur jag ventilerar utrymmet?

Det är alltså bättre med 70mm luft under golvet än 45mm? Isolerar det bättre eller vadå?
Höjdmässigt hade jag egentligen helst varit utan förhöjning överhuvudtaget för att lättare komma in genom dörren. Men en förhöjning på några centimetet hade ju inte skadat när man ändå ska över tröskeln.

Är det nån här som gjort nåt sånt här tidigare?
 
Jag har haft problem i vårt garage med just för klen luftspalt i taket. Det gav kondens som till slut gav blöt isolering och mögligt undertak. Jag hade försökt få minst 100 mm luftspalt, som du sedan sätter ventiler i panelen för så att luften kan cirkulera.

När jag skrev 45x70 istället för 45x45, så var det som liggande 70. 45x45 mm är ofta så klen i materialet. Ingen skillnad i bygghöjd.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med höjden över asfalten.
Jag såg framför mig golvbjälkar av typ 45x145 mm med 95 mm cellplast i. Luftspalt under och vindpappa ovan. Och sedan golvtrall typ 28x120 mm ovanpå. Det ger en bygghöjd på runt 180-200 mm..
Kanske kan man göra en utsalning/sluttande yta ner mot dörren för att få mindre höjd där?
 
Förlåt men det verkar som det kan bli tokigt här. Du har stor risk för fuktskador under ditt bjälklag om du välisolerar det. Det blir en form av krypgund du bygger med stor fuktrisk så nära mark. Luftspalten i taket måste ventileras, alltså hål i takfot och gärna vid nock (finns don/ventiler för det). De olika fuktriskerna blir generellt större ju mer du isolerar. Om du tex skippar isolering i bjälklaget så försvinner nästan den fuktrisken. Det beror på att du då värmer upp marken och därtill torkar upp den. Satsa istället på mycket isolering i tak plus vägg. Marken blir ändå aldrig lika kall som uteluften.
 
Härligt om det är så att det bästa är att strunta i att regla upp och isolera ett golv. Låter för bra för att va sant?!

När det gäller taket; Om jag tittar upp i taket ut mot carportens yttervägg så ser det ut såhär.
uploadfromtaptalk1391868489619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takreglarna är 155mm höga. Hur mycket luft och isolering ska jag ha här? Isolering kan man aldrig ha för mycket av fattar jag så då är det luftspalten som styr. Och alltså i vartenda sånt här mellanrum såga upp i väggen för en ventil? Blir rätt många ventiler.

Kommer inte ihåg om jag skrev detta innan (och under tiden jag skriver detta via Tapatalk så ser jag inte inläggen) men tanken är att som ett minimum kunna förvara färgburkar frostfritt dvs 7'c. Och så hade det varit nice om man kunde haft ytterligare lite varmare ibland när man ska såga eller greja med nåt därute.
 
  • uploadfromtaptalk1391868352846.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser att nilsson skriver om ventilation och gärna i nock. Taket är platt.
 
Ja jag tänkte mig inte för när jag skrev nock.. men samma princip gäller. antar att taket lutar från huset.

Om du endast siktar på att hålla 7 grader och använda det som varmförråd så måste du inte bygga upp nåt isolerat bjälklag. Men du kan istället lägga ned markisolering runt carporten (under gräsytan). Det motverkar tjälen att leta sig in i carporten. Väggarna får du bygga ända ned till marken, och förslagsvis använda lättbetongblock längst ned mot marken.
 
nilsson.ph skrev:
Förlåt men det verkar som det kan bli tokigt här. Du har stor risk för fuktskador under ditt bjälklag om du välisolerar det. Det blir en form av krypgund du bygger med stor fuktrisk så nära mark. Luftspalten i taket måste ventileras, alltså hål i takfot och gärna vid nock (finns don/ventiler för det). De olika fuktriskerna blir generellt större ju mer du isolerar. Om du tex skippar isolering i bjälklaget så försvinner nästan den fuktrisken. Det beror på att du då värmer upp marken och därtill torkar upp den. Satsa istället på mycket isolering i tak plus vägg. Marken blir ändå aldrig lika kall som uteluften.
Här tycker jag du överdriver riskerna. Det är asfalt under, och ytan har varit takbetäckt under en lång tid.
Jag har sett flera liknande lösningar utan problem med fukt.
 
Jag ser ju en stor skillnad i kraven på konstruktion beroende på om du planerar att hålla +5°C eller +15°C..
 
Nu vill jag inte ställa till med något - Men bygger man för öppningen i en CarPort går den för att vara just CarPort till att bli Garage och är således, mig veterligen, bygglovspliktig. Oavsett om det finns bygglov för en CarPort så är inte det samma sak som ett garage.

Bara en tanke...
 
Risken ligger inte i underlaget (asfalt i det här fallet) utan problemet uppstår under de årstider då luften ute innehåller som mest fukt. Under den varma årstiden så kan temperaturen under ditt välisolerade krypgrundbjälklag vara 10-tals grader lägre än uteluften. När varm luft kommer in under bjälklaget så kyls det ned och eftersom kall luft inte kan "hålla" kvar fukten i luften så blir det fuktutslag. Liknande fenomen gör att du måste skrapa bilrutan på vintern. Det måste inte nödvändigtvis resultera i fuktskador så länge fuktutslaget får möjlighet att torka upp. Om du har en konstruktion med ingen eller lite isolering så värmer du upp luften under bjälklaget = torkar upp ev fukt. Om du söker vidare om problematiken och historian bakom krypgrunder så hittar du exempel och mer information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.