ja det ska vara folie så fort det inte är en massivkonstruktion, murad gjuten osv

BKR har inga synpunkter på material i väggarna, men det ska vara stadigt. 45*70 är så klart bättre än 45*45 men man kan säkert få det bra även med dom
 
Patrik Kullman, ja då är det trä som gäller och 45x95 skulle göra det ännu något stabilare. Lite osäker om det skulle vara värt det.. 95 är cirka 30% dyrare än 70... så skillnaden blir kanske 300-700kr.. vet inte riktigt hur mycket du tänkte köpa.

En regel som står på "plasken" är givetvis inte lika stabil som en som står "rätt" men det går att kompensera genom att välja större dimension och regla tätare.

Böjtröghetsmomentet räknas ut genom formel Wb=(bxh^2)/6. Det innebär alltså att en regel 45x95 på plasken har cirka 13% sämre böjmotstånd än en regel 45x70 som står "rätt". Om man reglar c/c 200 istället för c/c 300 innebär det att du får 50% fler reglar, vilket är mer än tillräckligt för att väga upp det hela.
Lite andra exempel som är minst lika stabilt som 45x70 c/c300 med "rätt"-vänd regel.
45x70 c/c 200 på plasken.
45x120 c/c 300 på plasken.

45x45 c/c200 är cirka 10% svagare än 45x70 c/c300..
 
  • Gilla
Patrik Kullman
  • Laddar…
Det är tillverkaren av våtrumsskivan som anger regelavstång osv. Vissa våtrumsskivor är styvare vilket gör att kraven inte blir lika höga. Som jag tidigare skrivit så tycker jag det är lika bra att överdriva på den här punkten eftersom slutresultatet känns mer gediget om väggen blir helt helt stum.
 
krilleman_215 skrev:
¤ Minsta mått till centrum WC från färdig vägg: 40cm
Avloppskravet är väl fortfarande 6cm? Men du menar i sidled? Gäller även detta om man vinklar WC?
Finns det något krav på detta någonstans eller går du enligt Ifö's typ "Svensk standard" ?

krilleman_215 skrev:
¤ WC-anslutningen (klossett-anslutning) köper du naturligtvis en kap-bar rak eller vinkel så du slipper oroa dig för höjden nu. Då kan det inte bli fel. [länk]
Tack, får kika på detta!

krilleman_215 skrev:
¤ Du måste byta ut dina 88,5º grenrör på avloppet till 45º! Mycket jobb? Ja, men det är lättare att göra rätt på en gång. Säkervatten sid 15
Det verkar ju i så fall bli en otroligt omständig dragning?
Om det ska bli 2st 45° kopplingar i slutet så måste jag typ koppla en ring av rör som går tillbaka till väggen där tvättstället ska sitta? Känns mindre säkert än nuvarande dragning..
 
Om våtrumsväggen nu vill ha 45x70 med CC 450 bör väl 95x45 med CC 300 bli en bra uppvägning?
 
Krilleman
I bakkant är det 6cm fritt för tätskiktet (säkervatten & BKR), vid vinkelrätt montage av WC från vägg, är det 40cm centrum WC från hörnet i rummet. Vid snedställd WC finns ingen standard. Då ingen yrkesman vill snedställa en WC. Personligen tycker jag inte det är nödvändigt, man kan (nästan) alltid bygga annorlunda.

Det är bara grenrören som är fel. Inte övrig installation på avloppet
 
Krilleman
Säkervatten sidan 15:

Liggande ledning ( L ) ska anslutas till liggande ledning
med grenrör med vinkel ⍺ ≤ 45°. Se fig. 2.3.3d.


233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stående samlingsledning ( S ) ska anslutas till liggande
samlingsledning ( L ) med grenrör med vinkeln ⍺ ≤ 45°.
Se fig. 2.3.3b.

233b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Googlade våtrumsväggen och fann ett koncept som säker vatten hade tagit fram. Jag hade ärligt talat inte sett det innan. Bra initiativ från en branschorganisation som gör det hela rätt tydligt. Det kan vara värt att tänka på att en tillverkare av våtrumsskivor får sätta andra/hårdare krav som förutsättning för sina skivor. Det är dock ovanligt.

Ja det stämmer, 95x45 på plasken med CC 300 ger större böjmotstånd än 45x70 med CC 450 och borde alltså funka.
 
En sak du måste tänka på är att säker vatten även har en skiva på andra sidan regeln. Om du inte har det kan det vara bra att förstärka väggen, tex genom att regla tätare, eller genom god förankring i väggen bakom.

Jag undrar lite varför du inte behåller den putsade väggen, är den inte stabil, eller är det så illa ojämnt?
 
Krilleman
Oj oj, här hittade jag en beskrivning för hörn. Mer än jag visste. Enligt IFÖ:

hörn.jpg
 
nilsson.ph skrev:
Böjtröghetsmomentet räknas ut genom formel Wb=(bxh^2)/6.
Wb är böjmotståndet. Böjtröghetsmomentet (I) för en rektangulär balk är I=(b*h^3)/12.
 
Det är två putsade väggar, den ena är kalkputs på tegel och den andra är kalkputs armerad med vass utan något bakom. (Reveterad vägg tydligen). Det verkar vara tre såna väggar bakom varandra med tomrum mellan.

Kalkputs är olämpligt för badrumsväggar och KC puts binder inte alltid med kalkputs så i så fall måste jag knacka ner alltihop.. vet heller inte vad som är bakom.
Kände väl att det var värt att offra 6cm regel och plyfa istället för att utöka projektet några månader att på ena väggen knacka loss 2cm kalkputs för att putsa upp KC-puts och andra väggen knacka ner X antal väggar och mötas av ett antal nya frågor.. är jag lat då? :/
 
Ska försöka illustrera hur det känns som jag måste göra för att köra 45° om det ser ut ungefär så här nu:
nuvarande.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


behöver jag dra om till:

45g.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller?
 
Bobas, det har du helt rätt i. Mina uträkningar stämmer inte riktigt.. istället krävs det minst 45x120 cc300 på "plasken" för att motsvara 45x70 cc450 med regeln "rätt"... ursäkta min tabbe :)
 
Patrik, då förstår jag.. puts är vidrigt att riva, dammigt och tungt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.