anders07 skrev:
Förövrigt så fattar jag inte var det där med en tömning per år kommer... Mäklaren hade med i sin kostnadskalkyl också för vårt hus en tömning per år. För oss skulle det bli 3,4 spolningar per dygn så någon av oss skulle måsta hålla sig till följande dag då eftersom vi är fyra stycken i hushållet...

Det är väldigt enkel matematik att förstå att det inte räcker med en tömning per år...
Kan det varit så att mäklaren har förväxlat sluten tank med reningsverk? Dom behöver oftast bara slamsugas en gång per år.
 
anders07 skrev:
Bara toastolarna är kopplade till tanken, allt annat går till en tre-kammarbrunn.

Man kan bara ha två tömningar inbokade per år på rullande schema som jag förstått det så vi ringer när det är dags...

Många har flottörer i brunnen som tänder en lampa när den börjar bli full men vår flottör har pajat så jag har en påminnelse i kalendern i slutet på varje månad att gå och titta i tanken. Ser jag att det kommit upp till flottören är det bara att ringa...

Jag skulle tro att ni får räkna med tömning med 6-8 veckors mellanrum beroende på hur mycket ni spolar... en 3 kubiks tank kostar just nu 739 kr att tömma på Ekerö. Vi betalar lite extra för att vi har långt från vägen så vi får betala för extra slang dessutom...

Klara ni er 8 veckor så kommer det att bli en kostnad för er på nästan 5000 kr per år alltså...
Hur ofta måste du tömma slamavskiljaren? Kan man göra det samtidigt för ett billigare pris, eller tillkommer den tömningen också?
 
Man ska vara försiktig så man inte råkar tappa ner ett tungt spett i tunnan när den är tom... det kan ju gå hål i botten:surprised:
 
Nimajneb skrev:
Man ska vara försiktig så man inte råkar tappa ner ett tungt spett i tunnan när den är tom... det kan ju gå hål i botten:surprised:
Då bör det lagas för annars rinner vattnet ur och det tjocka blir kvar och det blir omöjligt att tömma den riktigt= gräva upp.
Kan inte ts lägga ner en vanlig 3 kammarbrunn då?
Edit stavfel
 
ullberg
Frågade grannen som tidigare hade en 3 m3 på två personer (enbart WC, ej gråvatten). Behövde 3-4 tömningar per år.

Jag antar att Ekerö(?) inte godkänner 3-kammar eftersom de föreslagit detta, men hur är det med minireningsverk? Det skulle jag ta alla gånger före sluten tank till WC, det är ju kass att vara beroende av tömningar för att själv kunna "tömma" ;)

/U
 
  • Gilla
Maidenmon
  • Laddar…
ullberg skrev:
Frågade grannen som tidigare hade en 3 m3 på två personer (enbart WC, ej gråvatten). Behövde 3-4 tömningar per år.

Jag antar att Ekerö(?) inte godkänner 3-kammar eftersom de föreslagit detta, men hur är det med minireningsverk? Det skulle jag ta alla gånger före sluten tank till WC, det är ju kass att vara beroende av tömningar för att själv kunna "tömma" ;)

/U
Jag kan tyvärr ingeting om sånt här. Det är markfirman som föreslagit detta i samråd med kommunen i samband med bygglovsansökan.
 
Det var billig tömmningstaxa ni har, här kostar det 1600-1700kr upp till 3 m3. sedan kostar det ca:400kr per extra kubik. Sluten tank godkände inte kommunen, fick installera Fann's skitsystem för hög skyddnivå med fosforfällningsenhet och 4kbm slammavskiljare. Kostar 2200kr att tömma och kommunen kräver att det ska göras en gång om året även om vi skulle klara oss 5år som Fann säger.

/danso
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.