Jag ska flytta in i ett hus med enskilt avlopp. Markfirman ska lägga ner en 3 kubikstank. Dom säger att den räcker för ett hushåll med 4 personer. En tömning kommer att ske per år, oavsett. Vill man ha fler tömning blir det en extra avgift.

Ni som har enskilt avlopp. Hur stor tank har ni och hur många tömningar gör ni per år?

Har ni "vanliga" toaletter eller speciellt snålspolande toaletter som denna:
http://wostman.se/ecoflush/
 
Vi har 5 kubiks tank och är 4 personer (2 vuxna+2 9-åringar) och vi fyller vår 5 kubikare på ca. två månader...
Vi ligger på 5-6 tömmningar per år. Visst går det att "snåla" och kissa många gånger innan man spolar och inte använda så mycket toapapper, alltid gå på toa på skolan eller på jobbet innan man går hem, etc. men det orkar vi bara inte med...
Räkna ca. 4 liter i medeltal per spolning om ni skaffar en toa med liten/stor spoling (de brukar ligga på 3-6 liter). 3 kubik blir då 750 spolningar. Vi snittar ca. 20 spolningar per dygn på oss fyra (men snålar inte alls)...

En tömming kostar ca. 1400kr här på Ekerö (om man beställer 10 dygn i förväg).
 
Förövrigt så fattar jag inte var det där med en tömning per år kommer... Mäklaren hade med i sin kostnadskalkyl också för vårt hus en tömning per år. För oss skulle det bli 3,4 spolningar per dygn så någon av oss skulle måsta hålla sig till följande dag då eftersom vi är fyra stycken i hushållet...

Det är väldigt enkel matematik att förstå att det inte räcker med en tömning per år...
 
Är det en sluten tank eller en 3-kammarbrunn?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
anders07 skrev:
Vi har 5 kubiks tank och är 4 personer (2 vuxna+2 9-åringar) och vi fyller vår 5 kubikare på ca. två månader...
Vi ligger på 5-6 tömmningar per år. Visst går det att "snåla" och kissa många gånger innan man spolar och inte använda så mycket toapapper, alltid gå på toa på skolan eller på jobbet innan man går hem, etc. men det orkar vi bara inte med...
Räkna ca. 4 liter i medeltal per spolning om ni skaffar en toa med liten/stor spoling (de brukar ligga på 3-6 liter). 3 kubik blir då 750 spolningar. Vi snittar ca. 20 spolningar per dygn på oss fyra (men snålar inte alls)...

En tömming kostar ca. 1400kr här på Ekerö (om man beställer 10 dygn i förväg).
Oj, det låter verkligen som en rejäl kostnad. 1400kr varannan månad bara för tömningen av tanken. Men självklart ska man inte snåla. Klart att man vill använda toaletten utan att behöva tänka på att man ska gå på toa på jobbet.
 
lat skrev:
Är det en sluten tank eller en 3-kammarbrunn?
Sluten tank till toalettvattnet och slamavskiljare med markbädd för dusch, tvätt och diskvatten.
 
I vår förra sommarstuga hade vi en sluten tank på 4m3, räckte ung 1 månad på 6 pers.

edit 3->4m3
 
Redigerat:
anders07 skrev:
Vi har 5 kubiks tank och är 4 personer (2 vuxna+2 9-åringar) och vi fyller vår 5 kubikare på ca. två månader...
Vi ligger på 5-6 tömmningar per år. Visst går det att "snåla" och kissa många gånger innan man spolar och inte använda så mycket toapapper, alltid gå på toa på skolan eller på jobbet innan man går hem, etc. men det orkar vi bara inte med...
Räkna ca. 4 liter i medeltal per spolning om ni skaffar en toa med liten/stor spoling (de brukar ligga på 3-6 liter). 3 kubik blir då 750 spolningar. Vi snittar ca. 20 spolningar per dygn på oss fyra (men snålar inte alls)...

En tömming kostar ca. 1400kr här på Ekerö (om man beställer 10 dygn i förväg).
Är det bara toalettvattnet som går till tanken eller är det disk, tvätt och duschvatten också?

Bokar du in tömning automatiskt varannan månad, eller ringer du när den är full? Får man någon varning när den börjar bli full?
 
Nimajneb skrev:
I vår förra sommarstuga hade vi en sluten tank på 4m3, räckte ung 1 månad på 6 pers.

edit 3->4m3
Oj, det låter som att det är en riktigt dyr historia att ha enskilt avlopp :(
 
Anna1984 skrev:
Sluten tank till toalettvattnet och slamavskiljare med markbädd för dusch, tvätt och diskvatten.
Om det bara är toa så är det ju bara att räkna antalet spolningar per dygn * ~6lit så vet du hur ofta. I värsta fall så blir det till att kissa i buskarna(y)
 
Anna1984 skrev:
Är det bara toalettvattnet som går till tanken eller är det disk, tvätt och duschvatten också?

Bokar du in tömning automatiskt varannan månad, eller ringer du när den är full? Får man någon varning när den börjar bli full?
Bara toastolarna är kopplade till tanken, allt annat går till en tre-kammarbrunn.

Man kan bara ha två tömningar inbokade per år på rullande schema som jag förstått det så vi ringer när det är dags...

Många har flottörer i brunnen som tänder en lampa när den börjar bli full men vår flottör har pajat så jag har en påminnelse i kalendern i slutet på varje månad att gå och titta i tanken. Ser jag att det kommit upp till flottören är det bara att ringa...

Jag skulle tro att ni får räkna med tömning med 6-8 veckors mellanrum beroende på hur mycket ni spolar... en 3 kubiks tank kostar just nu 739 kr att tömma på Ekerö. Vi betalar lite extra för att vi har långt från vägen så vi får betala för extra slang dessutom...

Klara ni er 8 veckor så kommer det att bli en kostnad för er på nästan 5000 kr per år alltså...
 
anders07 skrev:
Bara toastolarna är kopplade till tanken, allt annat går till en tre-kammarbrunn.

Man kan bara ha två tömningar inbokade per år på rullande schema som jag förstått det så vi ringer när det är dags...

Många har flottörer i brunnen som tänder en lampa när den börjar bli full men vår flottör har pajat så jag har en påminnelse i kalendern i slutet på varje månad att gå och titta i tanken. Ser jag att det kommit upp till flottören är det bara att ringa...

Jag skulle tro att ni får räkna med tömning med 6-8 veckors mellanrum beroende på hur mycket ni spolar... en 3 kubiks tank kostar just nu 739 kr att tömma på Ekerö. Vi betalar lite extra för att vi har långt från vägen så vi får betala för extra slang dessutom...

Klara ni er 8 veckor så kommer det att bli en kostnad för er på nästan 5000 kr per år alltså...
Oj, det blir en hyfsad summa det. Tjänar man mycket på att be markfirman som ska göra avloppet lägga i en 6 kubikstank istället?
 
6 kubik kostar 1238 kr att tömma så det är ju marginellt (2x739=1478 kr)... En 6 kubiks tank är ju dessutom dyrare att köpa...
Man betalar alltid efter tanken storlek, inte hur mycket det är i den.
Ibland får man planera lite om man t.ex. ska ha mycket gäster under en tid så kan man hamna att tömma fast det itne är fullt...
 
Jag har tre m³ och bor ensam. jag måste tömma mellan en och två gånger per år. Jag har en vanlig toalett och inte en vakuumtoa. Är ni flera som skall bo där gissar jag att ni ganska fort sparar in kostnaden för en vakuumtoa i minskad kostnad för tömningar. Eventuellt kräver kommunen att det skall vara en sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.