I och med att jag kommer att flytta in i ett nytt hus utan kommunalt avlopp och vatten, så är jag tvungen att själv stå för den biten.
Jag har fått godkänt nu att ha en separat sluten tank för toaletten och avloppsvatten från dusch, disk och tvätt ska ledas till en slamavskiljare och sen till markbädd.

Det betyder att allt toalettvatten går till en sluten tank. Därför har man föreslagit att jag ska ha en snålspolande toalett.

Jag har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med.


1. Finns det snålspolande toaletter som ser ut som "vanliga toaletter"?

2. Skiljer det sig mycket mellan snålspolande toaletter och vanliga?

3. Jag bygger ett nyckelfärdigt hus med Hjältevad. Där ingår det en toalett och den går tyvärr inte att byta ut (genom Hjältevad). Är det värt det att byta ut den sen när jag får tillträde till huset?
 
Alla snålspolande toaletter ser väl ut som vanliga toaletter? Det är bara skillnad i hur många liter vatten som går åt vid spolning tex 2/4 istället för 3/6 eller ännu mer på gamla toaletter utan valbar mängd vatten.
Eller missförstår jag frågan?
 
T
Du kan snålställa de flesta kända märkena idag de brukar i många fall köpa spoltekniken från geberit. Läser du medföljande monteringsanvisning så ser du hur du skall göra.
Ett tips om du åker iväg, säg några dagar bryt vattnet till wc under tiden ifall de skulle få för sig att börja rinna när ingen är hemma och fyller den slutna tanken.

Mvh
 
Att tömma tanken kostar runt 1500 kr där jag bor. Man måste tömma den minst en gång om året, men hittills har det för mig aldrig tagit så lång tid som ett år att fylla den, och då bor jag ensam. Jag har en "vanlig toalett". De riktigt snålspolande toaletterna brukar spola med vakuum och ett par deciliter vatten. Även om de kostar en del så tror jag att det lönar sig på inte så många år genom att det blir färre tömningar. I alla fall om det är mer än en som bor i huset.
 
Jag kanske ska omformulera min fråga, eftersom jag inte har någon erfarenhet av det här.

Eftersom allt toalettvatten leds ner i en separat tank och inget filtreras bort, så ska man ha en snålspolande toalett. Men vad är det egentligen? Är en snålspolande toalett de"nya" typerna som har två olika spolfunktioner. Eller är snålspolande toaletter någon specialtoalett?
 
Det brukar vara lite luddiga begrepp. Ofta menas med en snålspolande toalett en normal toalett med två spolvolymer som är lägre en den var på toaletter som såldes för 20 år sedan eller så, men av samma storleksordning. I sammanhang där man skall ha avloppet till en sluten tank talas det ofta om "extremt snålspolande toalett" Det är en specialtoalett som spolar med vakuum ungefär som på tåg eller flyg. Det går att ha en vanlig toalett till tank också, men du får tömma tanken ofta. Eventuellt kräver kommunen att du skall ha en extremt snålspolande toalett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.