La om halva taket för ett år sedan med råspont, papp, läkt och pannor. Det yttertaksom låg där innan var vattbrädor som låg omlott. På brädorna spikad bärläkt och sedan pannor. Funkar väldigt bra, hittade en rötskadad planka på 50 m2, och då har pannorna legat där sedan 50- eller 60-talet.
Men över dessa spikade jag råspont för att få ett plant underlag för pappen.

Nu när det är dags för andra halvan av taket funderar jag på om jag kanske ska lägga spånskivor istället för råspont. Halva priset, och bör fylla samma funktion egentligen (vara plant, så att pappen ligger bra).

Någon som tycker att det låter som en dålig idé?
 
  • Gilla
centermin och 1 till
  • Laddar…
Japp, det låter som en dålig ide!
Spånskivor tål fukt och vatten väldigt dåligt, löses upp och sväller.
Råspont tål fukt mycket bättre, kan få lite påväxt men behåller styrka och form.
 
Bra svar, utan krusiduller! Tack! :)
 
Man kör ju med någon form av Board på en del nyare takkonstruktioner. Det är väl vanlig 3mm oljebehandlad masonit, och så skippar man även pappen. Men jag tror att man då kör med mycket kraftigare läkt, man kan ju då bara ha ströläkt på cc120, direkt på takstolarna, så bärläkten får längre spännvidd.

Personligen tycker jag det känns säkrare med traditionell råspont.
 
  • Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
Ja board kanske skulle fungera. Den kommer ju inte att ligga på takstolarna (har inga takstolar, utan längsgående "stockar"). Dessutom behåller jag vattbrädorna på 200 x 20 mm. Så det är vattbrädorna som styvar upp, men jag lär lägga någonting ovanpå så att pappen ligger plant.
 
Beroende på hur din takkonstruktion ser ut undertill så får du tänka på att du går från en diffusionsöppen konstruktion med bara trä och takpannor, till en diffusionstät konstruktion nu när du lägger papp ytterst.
 
Problemet med board är att jag då bara kan spika pappen där boarden ligger på lockbrädan. Eftersom "brädtaket" ligger omlott.
 
oceanis skrev:
Beroende på hur din takkonstruktion ser ut undertill så får du tänka på att du går från en diffusionsöppen konstruktion med bara trä och takpannor, till en diffusionstät konstruktion nu när du lägger papp ytterst.
Lockbrädorna ser till att det blir bra ventilation. Hittade en bra bild på nätet, ser precis likadant ut.

002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ok men du skulle ju lägga råspont ovanför lockbrädorna och sen papp vilket då stänger inne ev fukt under pappen.
På bilden har man lockbrädorna över ett gammalt papp och gör en ny fotplåt som dom har stuckit under den gamla pappen.

Men det var mest lite reflektioner och jag tror säkert att du har koll på läget :)
 
Om det har funkat så bra hittills kanske det är onödigt med papp. Trä tål fukt ganska bra så länge det är torrt och fint för det mesta. Eller så tar du en papp som är lite mer flexibel och tåligare än vanlig papp. Den kanske funkar bra på ojämnt underlag... Du kan också "fylla igen" ojämnheterna med brädor i samma tjocklek.
 
Om du bara har bra taklutning så bör oljehärdad masonite räcka, dvs det behövs ingen papp.

Så gör man med fördel på gamla spåntak, och det bör fungera lika bra på brädtak.
 
När jag gjorde samma manöver på ett gammalt brädtak la jag 10 mm konstruktionsplywood först och sedan papp ovanpå det.
Taket blev "automatiskt" vinkelrätt och jämnt.

Kanske lite dyrare än råspont dock.
 
Lite cirka-prisjämförelser från lager... (inkl. moms)
17 mm råspont 146 kr/kvm
22 mm råspont 178 kr/kvm
3,2 mm träfiberskiva härdad 53 kr/kvm
4,8 mm träfiberskiva härdad 70 kr/kvm
12 mm plywood P30 antimögelbehandlad 184 kr/kvm
9 mm plywood P30 ej antimögelbehandlad 142 kr/kvm
1 mm armerad papp 49 kr/kvm

Detta är pris från kalkylregister så de används lämpligast som jämförelsepriser...
 
oceanis skrev:
Beroende på hur din takkonstruktion ser ut undertill så får du tänka på att du går från en diffusionsöppen konstruktion med bara trä och takpannor, till en diffusionstät konstruktion nu när du lägger papp ytterst.
TS skulle kunna byta pappen mot diffusionsöppen duk typ Tyvek Supro tror jag den heter
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
nilsson.ph skrev:
Lite cirka-prisjämförelser från lager... (inkl. moms)
17 mm råspont 146 kr/kvm
22 mm råspont 178 kr/kvm
3,2 mm träfiberskiva härdad 53 kr/kvm
4,8 mm träfiberskiva härdad 70 kr/kvm
12 mm plywood P30 antimögelbehandlad 184 kr/kvm
9 mm plywood P30 ej antimögelbehandlad 142 kr/kvm
1 mm armerad papp 49 kr/kvm

Detta är pris från kalkylregister så de används lämpligast som jämförelsepriser...
Hur är styvhet om man jämför 17 mm och 12 mm plywood?

Går ju mycket fortare att lägga plywood.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.