Hej
Efter att letat i prefabhuskatalogerna men inte hitat något som passar så har jag gett mig in på att rita själv. Förutsättningarna är att det finns ett förhansvesked som anger fritidshus 70-100m2 i ett plan med enskilt vatten och avlopp
Huset ska ha tre sovrum, två små och ett som rymmer en våningssäng.
Badrummet måste ha plats för vvberedare och hydropress.
Gärna kök och badrumm vägg i vägg för att minska vattenfragningen vilket förenklar kallställning.
Gärna en fönstervikvägg ut mot däcket.
Uterummet utanför vardagsrummet är tänkt att byggas till senare.
Jag vill ha ett hus i vinkel som ger mycket ljus inne och ett lähörn ute eftersom det kan vara rätt blåsigt på platsen.
Är det någon som har synpunkter på planlösningen?
Efter att letat i prefabhuskatalogerna men inte hitat något som passar så har jag gett mig in på att rita själv. Förutsättningarna är att det finns ett förhansvesked som anger fritidshus 70-100m2 i ett plan med enskilt vatten och avlopp
Huset ska ha tre sovrum, två små och ett som rymmer en våningssäng.
Badrummet måste ha plats för vvberedare och hydropress.
Gärna kök och badrumm vägg i vägg för att minska vattenfragningen vilket förenklar kallställning.
Gärna en fönstervikvägg ut mot däcket.
Uterummet utanför vardagsrummet är tänkt att byggas till senare.
Jag vill ha ett hus i vinkel som ger mycket ljus inne och ett lähörn ute eftersom det kan vara rätt blåsigt på platsen.
Är det någon som har synpunkter på planlösningen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser helt ok ut. Placeringen av dubbelsäng samt dubbla matplatser är jag kanske inte med på men det är ju mer en möbleringsfråga. Har ni behov av två matplatser? Om inte vad ska ytan användas till då?
Mycket fönster mot syd. Bra att tänka igenom avskärmning exvis rejäl takfot. Skickar med en skiss på en annan "konfiguration" för att få lite alternativutmaning!
Mycket fönster mot syd. Bra att tänka igenom avskärmning exvis rejäl takfot. Skickar med en skiss på en annan "konfiguration" för att få lite alternativutmaning!
Logga in
Skapa konto
Tack för synpunkterna.
De dubbla borden la jag in för att visa alternativa placeringar, det kommer nog bara bli ett i slutänden. Den extra ytan som blir när ett bord försvinner ser jag inte som ett problem det kan bli barnlekhörna eller bara "yta".
Ditt alternativ ger en korridor till sovrummen som kommer ha väldigt fin utsikt men antagligen bli svår att använda. Jag är lite allergisk mot korridorer. Däremot gillar jag hur kök och vardagsrum sitter ihop mer. Det är verkligen svårt att få till alla önskemål i ett hus...
Vi träffade skidstahus i fredags som ska anpassa vår ritning efter sina standardmått, vi får se vad de hittar på.
De dubbla borden la jag in för att visa alternativa placeringar, det kommer nog bara bli ett i slutänden. Den extra ytan som blir när ett bord försvinner ser jag inte som ett problem det kan bli barnlekhörna eller bara "yta".
Ditt alternativ ger en korridor till sovrummen som kommer ha väldigt fin utsikt men antagligen bli svår att använda. Jag är lite allergisk mot korridorer. Däremot gillar jag hur kök och vardagsrum sitter ihop mer. Det är verkligen svårt att få till alla önskemål i ett hus...
Vi träffade skidstahus i fredags som ska anpassa vår ritning efter sina standardmått, vi får se vad de hittar på.
Redigerat:
Jag tycker att din planlösning är bättre än "sjostuga2s", just för att kök och vardagsrum INTE är en enhet. Men byt gärna plats på hallen och ett av de mindre sovrummen (då får badrummet bli lite större så att dörren hamnar mot köket). entrén blir ju lite "på undantag" i din planlösning. Man brukar eftersträva nån sorts siktlinje.
Det där med siktlinje var ju en bra tanke. Som det är nu blir ju hallen lite på undantag och kanske lite mörk. Ska se om jag kan få till det.
Jag har mer behov av hall än badrum. Så jag vill inte ändra på storlekarna.
Jag har mer behov av hall än badrum. Så jag vill inte ändra på storlekarna.
Med de 8 sängplatser du ritat in skulle jag vilja hävda motsatsen
Och med en hall som är kortare och bredare (som i Sjöstugans förslag) får du in förvaring på två sidor, så som hallen är ritad nu blir det mesta passage.
Och med en hall som är kortare och bredare (som i Sjöstugans förslag) får du in förvaring på två sidor, så som hallen är ritad nu blir det mesta passage.
Tanken är att det oftast ska bo 2 vuxna och två barn i huset men men möjlighet att ha gäster över en helg eller så.
Layouten med vardagsrummet i sydöst är för att den delen av huset kommer ha bäst kvällssol.
Jag har försökt göra rokad mellan de två små sovrummen, badrumet och hallen men får då inte till det med att ha badrummet vägg i vägg mot köket. Det här är det bästa alternativet jag kan komma på.
Layouten med vardagsrummet i sydöst är för att den delen av huset kommer ha bäst kvällssol.
Jag har försökt göra rokad mellan de två små sovrummen, badrumet och hallen men får då inte till det med att ha badrummet vägg i vägg mot köket. Det här är det bästa alternativet jag kan komma på.
Logga in
Skapa konto
Liknande trådar
-
Planlösning sommarstuga 42 kvm
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Återkoppling på vår planlösning/ ALLA KOMMENTARER ÄR VÄLKOMNA
Lösvirke & Timmerhus -
Synpunkter på planlösning sommarstuga!
Planlösningar -
Input på planlösning Sommarstuga
Planlösningar -
Ny planlösning - kök mitt i? Kommentarer mottages tacksamt!
Planlösningar