Läste i ett inlägg nånstans om nån remsa som man sätter i hörnen och spacklar fast, hur funkar det egentligen? Är det för att få det jämnt i hörnen eller är det för att få bort "hålet" mellan gipsskivorna? Hur ser den ut, är den vinklad från början eller får man vika den själv? Kan man använda den på ytterhörn också?
Vart köper man den? Finns den hos alla färghandlare?
 
Vanlig pappersremsa för inspackling, är bigad på mitten och lätt att vika.
Alternativt sätter du en plåtvinkel bakom gipset, skruvar ihop i förband och latexfogar glipan. Det blir lika bra och starkare
 
Det finns en pappersremsa som har tunna plåtremsor pålimmade på baksidan. danogips tror jag säljer den.

Annars även ytterhörn i plåt att köpa. Ring Lindab och fråga.

Edit:
Skäms över det något korta svaret, så jag bifogar lite länkar:

Den plåtförstärkta pappersremsan hade visst Gyproc:
corn_sqb.gif
http://www.gyproc.se/gyproc/product...FC2256D81002B5BDF?OpenDocument&m=mmmembme

Jag hittade ytterhörnet i plåt på Danogips websida, men även Lindab har den i sitt sortiment (hmm... säkert samma tillverkare):
0.CC6
http://www.danogips.se/Produktk/Sor...4c125662b003d5bd0?OpenDocument#J Kantlist gal


edit2:
Okej, i rättvisans namn så hittade jag faktiskt den plåtförstärkta pappersremsan på danogips web också:
http://www.danogips.se/Produktk/Mas...0245362adea68b40412566810068a6e2?OpenDocument

...om jag fortsätter så finner jag nog produkterna på samtliga gipsskivetillverkares webbar... Norgips, Danogips, Gyproc och Lafarge. Har jag missat nån?

Vi körde med Plåtprofilen på alla ytterhörn som kan tänkas få sej en smäll. När vi bar badkaret uppför trappan var jag glad över stålhörnen. Inte ett märke i väggen när vi drämde karet i hörnet. (ej heller i badkaret för den delen, fast det var förvisso undersidan så det hade inte varit någon större katastrof ifall den skrapats lite).

Vi spikade fast profilerna med lång pappspik. Jag har hört i efterhand att proffsen spacklar fast dem tror jag... Ska man spika, så ska man peppra profilerna med spik. Risken är att plåten lyfter sej precis brevid spiken. Vi fick komplettera med rätt mycket spik efter att dessa bilder togs:
IMG_3346.jpg

IMG_3343.jpg
 
Snigel skrev:
Läste i ett inlägg nånstans om nån remsa som man sätter i hörnen och spacklar fast, hur funkar det egentligen? Är det för att få det jämnt i hörnen eller är det för att få bort "hålet" mellan gipsskivorna? Hur ser den ut, är den vinklad från början eller får man vika den själv? Kan man använda den på ytterhörn också?
Vart köper man den? Finns den hos alla färghandlare?
Du syftar möjligtvis inte på vanlig glasfiber armering tro? Det är till för att förhindra att hörnen spricker upp eller att gipsskivorna förskjuts vid sättningar i träkonstruktionen. De bör användas i alla skarvar även de mitt på väggen. På ytterhörn använder man plåt.
/CC


 
Glasfiberremsor har jag dissat i ett antal inlägg.

Skivtillverkarna rekommenderar inte glasfiberremsor eftersom de inte flexar och tar upp husets rörelser optimalt. De rekommenderar pappersremsor istället.

Vad jag hört från någon här på forumet så säger även AMA nuförtiden att pappersremsa ska användas, men det påståendet kan jag tyvärr inte bekräfta...

Läs följande text samt ladda ner pdf-filerna:
http://www.norgips.se/type1.asp?gid=412
 
Fasting65 skrev:
Det finns en pappersremsa som har tunna plåtremsor pålimmade på baksidan. danogips tror jag säljer den.

Annars även ytterhörn i plåt att köpa. Ring Lindab och fråga.
...
Ett fullödigt svar. Jag tänkte mest på innerhörn. Där räcker den vanliga remsan eller som sagt innerhörnsplåt bakom gipsen.

Angående AMA: Det rekommenderas pappersremsa i AMA. Det är alltså inget krav. Texten fick jag se hos Flügger härom sistens. Har inte tillgång till AMA själv. Det finns kanske på nätet?
 
Tack för era svar!

Otroligt så mycket man kan lära sig om man frågar nåt här. Var på Silvan och frågade om remsorna och då sa de att det enda som finns är glasfiberremsorna....papper hade de inte hört talas om!
 
Silvan suger. Har också kollat
Flügger har remsorna - likaså en riktig färgbutik.
 
Kör med armerad packtejp av papper. Fuktas, sedan limmas över skarvarna. Har fungerat superbra. Färgbutikerna här har inte de riktiga pappersremsorna, så jag fick ta och inventera på jobbet. Jag går rakt emot mina vänner som har varsin målarfirma. De använder glasfiberremsor...
 
Köpte pappersremsor på Flügger idag.....funkade ju skitbra! Förstår inte att jag inte brytt mig om det förut....
 
Mangelito skrev:
Kör med armerad packtejp av papper. Fuktas, sedan limmas över skarvarna. Har fungerat superbra. Färgbutikerna här har inte de riktiga pappersremsorna, så jag fick ta och inventera på jobbet. Jag går rakt emot mina vänner som har varsin målarfirma. De använder glasfiberremsor...
Vart kan man köpa dessa packtejpar?
Vet du vilket fabrikat det är på dem?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.