Nyrenoverat förra året: elektrikern bara skakade på huvudet när vi nämnde LED inomhus. Nu har vi LED överallt utomhus och samtiliga downlights inne är halogen. Supernöjd med resultatet. Varför envisas med teknologi som inte är mogen när den inte är mogen?
 
LED funkar alldeles utmärkt inomhus. Handlar endast om okunskap egentligen.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vet bara att vår elektriker avrådde för han hade flera kunder som blivit missnöjda med resultatet. Att det fungerar tror jag säkert men att något fungerar är inte detsamma som att det är bra, men det hela beror givetvis på ens förväntningar, behov och kompromissvilja.
 
snaggletooth skrev:
LED funkar alldeles utmärkt inomhus. Handlar endast om okunskap egentligen.
Jag tycker att det bara handlar om pengar. Det är enkelt att köpa bra lampor men dom kostar fånigt mycket.
 
ullberg
MathiasS skrev:
Jag tycker att det bara handlar om pengar. Det är enkelt att köpa bra lampor men dom kostar fånigt mycket.
Jag håller med, dock är investeringen relativt lätt att räkna hem _om_ LED håller de utlovade 50k timmarna (med vettigt ljusutbyte till slutet). Jag är tveksam...

Jag har inte möjlighet att göra en relevant statistisk undersökning, men väl ett litet stickprov då alla mina belysningspunkter loggas i form av driftstimmar*, tyvärr går det lite långsamt då den som lyst längst än så länge ligger på 2,2 Kh, (LED, men har även glödljus >2k så dessa "borde" ju smälla snart). Så småningom kommer jag kunna rapportera mina resultat.

* bara timmar, egentligen borde jag också hålla koll på hur mycket "ljusfördunkling" jag kör, går att fixa, bara jag får lite tid över, så vilket år som helst...

/U
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Jag tycker att det bara handlar om pengar. Det är enkelt att köpa bra lampor men dom kostar fånigt mycket.
Håller med, jag har LED i fönsterlampor, julstjärnor och liknande (förutom ute då) men när det kommer till 30st AR111-halogen som idag gör ett förträffligt jobb i hela spektrat från mysbelysning till städbelysning känns det billigt att betala några kronor högre elräkning jämfört med att byta ut dem mot likvärdiga led-ljuskällor för vilka man kanske får ge 800:- styck. Men jag har inte gett upp, med tiden sjunker kanske även de i pris ;)
 
ullberg skrev:
Jag håller med, dock är investeringen relativt lätt att räkna hem _om_ LED håller de utlovade 50k timmarna (med vettigt ljusutbyte till slutet). Jag är tveksam...
/U
Jag skulle gissa att LED håller ungefär som annan elektronik, dvs omkring 5-10 år i normalfallet.
 
LED är 2013-2014 kör man för att man är hobbyist, inte för att man vill räkna hem någon ekonomisk vinst.

Visst, det finns ett par poänger om man renoverar eller bygger nytt och vill slippa lite av "dåtidens" begränsningar, men njae, annars är inte tiden riktigt mogen.

Jag är nöjd med mina leds hemma, och jag kanske kommer räkna hem alla investerade tusenlappar i strömkostnad om dom håller utlovad tid, men antagligen kommer jag byta ut dom innan dess oavsett, när bättre modeller kommer.

Men nej, att köra Noname-leds från jula, dx.com, ali osv för vardagsbelysningen skulle jag inte göra.
 
P.S. Jag har äntligen hittar bra LED-lampa. De går att dimmra, lyser riktigt starkt på full styrka och drar bara 17W. Det är det där med priset dock. Sen undrar jag om elektrolytkondensatorer som finns i dessa verkligen kommer att hålla utlovade 25000 timmar. Om jag har förstått rätt är denna siffran egentligen extrapolerad tid som det tar för LED:en att gå ner till 75% av ljusstyrka och säger inte mycket om hållbarheten.

https://www.jula.se/normallampa-led-e27-17w-1055lm-420584
 
Zakalwe skrev:
P.S. Jag har äntligen hittar bra LED-lampa. De går att dimmra, lyser riktigt starkt på full styrka och drar bara 17W. Det är det där med priset dock. Sen undrar jag om elektrolytkondensatorer som finns i dessa verkligen kommer att hålla utlovade 25000 timmar. Om jag har förstått rätt är denna siffran egentligen extrapolerad tid som det tar för LED:en att gå ner till 75% av ljusstyrka och säger inte mycket om hållbarheten.

[länk]
Den där tyckte jag var så dålig att jag lämnade tillbaka den. Mindre ljus än en dimbar 810 lumen (10W) från Classe. Ibland är billigare bättre!
 
Är det uppgiven effektförbrukning eller uppmätt på era LED?
Ska man ha en rimlig chans att avgöra om hur stor "besparing" man kan göra med LED måste man mäta...ska det bli riktigt bra ska man först mäta bef belysning och sedan den nya...skulle gissa att man behöver mäta några månader...
 
Det där är mina "bra" lampor också, kör dock på 12W-modellen.
Körde först en sådan och en halogen 60w sida vid sida, då märkte man plötsligt hur värdelöst halogenlampor håller färgen då dom dimras.

Synd bara att dom inte finns i 3000k..
 
O
JAg är rent allmänt ett fan av led.... en sak har man kunnat konstatera under tiden som led har funnits ute i vanliga butiker... DE har blivit bättre.... åtminstone när det gäller ljustemperaturen, och även ljusstyrkan...
Jag har i sänglampan, en led jag köpte för några år sedan när dessa var ganska nya. Den har ett väldigt kallt ljus och lyser inte mycket alls. den duger bra som nån slags "nattlampa" perfekt ha tänd för att fixa små saker när frugan har somnat.... men troligtvis var inte det tanken:) Sen köpte jag en led något år senare, den lyser riktigt bra och kan verkligen enligt mig ersätta en vanlig halogen.
Dock är jag väldigt besviken på mina spottar jag köpte på jula... köpte deras serie anslut... Jag köpte dessa för att byta ut befintlig lysrörsbelysning i badrumsskåpet. ljus mässigt fungerar det bra, jag är väldigt nöjd. JAg bytte för att jag var trött på att byta dyra lysrör... (för det var inga standard rör) Dock har nu den ena "spotten" börjat flimra... väldigt irriterande....
Sedan har jag ansluts "led slinga" Dessa har jag monterat på vinden där de lyser hela tiden. Nu har de flesta slingor börjat lysa dåligt, vissa led har tappat 75% av ljuset.... och nej de har inte varit igång i några 20-50000 timmar :D

Jag misstänker att tekniken inte är mogen för led ännu.... Jag är redo.....

Dock kommer jag inte att byta till led på landet. där blir det helst glödlampor, sedan halogen. Jag behöver värmen...:D
 
Odjuret skrev:
.. spottar jag köpte på jula... köpte deras serie anslut...
"Anslut" är ett anagram för "skräp". Inte ens skarvsladdarna duger, man får vålda i kontakterna. Anslut-prylar ska köpas helt utan förväntningar, då slipper man bli missnöjd.
 
pelpet skrev:
"Anslut" är ett anagram för "skräp". Inte ens skarvsladdarna duger, man får vålda i kontakterna. Anslut-prylar ska köpas helt utan förväntningar, då slipper man bli missnöjd.
Skönt o höra, köpte ikväll några Anslut-LED-E27-6,5W 39:-/st. Håller de kvällen ut eller vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.